humlesurr skrev 2012-09-19 13:03:28 följande:
Blir så provocerad av er som säger att "hen ska bort, det finns ingen anledning att ha det, HAN ELLER HON HETER DE JU".
Jag ser mig själv som en "hon" bara så att ni vet. Ingen tvingar varken er eller mig att kalla er själva för hen och henom.
Men det finns en så solklar användning! När jag pratar om min syster, då är det hen som gäller. Och varför det? - Jo, för att hen helt enkelt inte vill definieras med varken det ena eller det andra könet! Hen är någonstans mittimellan kan man säga.
Har också många vänner som kroppsligt ser ut som kvinnor/män men som egentligen, på det psykiska planet, har det motsatta könet. Att då alltid utgå ifrån att de har sitt kroppsliga kön ställer till problem.
transexuella personer lider mer av psykisk ohälsa än andra, just på grund av att de ständigt måste försvara något som för dem är självklart. De möts av misstro, fördomar och trakasserier. Att då ytterligare bygga på det genom att använda "fel" pronomen känns bara onödigt.
Sedan när det gäller små barn eller djur eller folk man helt enkelt inte vet könet på så tycker jag att det är smidigt att använda hen tills man fått reda på det :)
För mig är "hen" en gyllene medelväg. Man kan använda ordet "hen" tills man faktiskt fått bekräftat för sig hur personen definierar sig själv. No harm done!
Sedan kan man ju inte kräva att alla ska heta hen tills "motsatsen bevistats" så att säga, det är inte det jag säger. Det är bara så jag försöker göra, det är det som funkar för mig. Även om jag slarvar ibland :)
Däremot så har jag alltför många exempel på när folk uttrykligen har bett att få bli kallade hen och henom - eller hon/han fastän att det inte är ens kroppsliga kön men där de bara möts av förakt och misstro. Där folk medvetet använder "fel" pronomen bara för att provocera, eller där folk säger att "jag tror inte på hen".
De som aldrig själva velat bli kallade för hen kan inte säga åt de som vill det att "hen inte behövs, det är onödigt och jag vägrar använda det".
Och det ska funka åt båda hållen såklart! Blir ni någon gång kallade/omnämda som hen fastän att ni definierar er som hon/han, ja, då¨är det bara att säga det! "Jag skulle föredra att du sade hon/han istället då det är det som känns bäst för mig".
Så enkelt är det!