• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Tess1990
    Decibel84 skrev 2016-05-22 10:25:52 följande:

Var hos BM förra veckan för andra gången och hade verkligen hoppats på att hon hade en sån doppler, hon sa att hon hade en men att det är för tidigt för att lyssna, och om man inte hör hjärtat så kan man få onödig panik.

Förstår ju vad hon menar men tycker det är konstigt för jag hör tjejer som lyssnar från v12 och jag var i v17 när jag var där..

Hade verkligen varit underbart att få hjärtljuden bekräftade ju..Tror också att det är svårare att känna pga övervikt, har för mig att jag har läst det.

Men gu va konstigt, jag är rejält överviktig men i v.14 tror jag de var så fick jag lyssna på hjärtat hos mvc

Jag började även känna fladder i magen i v.16 och sen sparkar i v.18, v.20 syntes de utanpå

Så omöjligt borde de absolut inte vara för henne att höra hjärtljuden i v.17!

Ska du göra RUL snart?
  • Hallondricka

Hej jag hoppar i här i tråden :) Är gravid i vecka 13 men har inte vart på MVC ännu då det inre finns några tider alls här :( Har min inskrivning när jag är i vecka 16. Känns lite sådär. Väger 129kg... Har en dotter på 1 år och med henne vägde jag 131 på invägningen. Fick graviditetsdiabetes tidigt och lyckades gå ner till 122 den dagen vi blev igångsatta. Hoppas kunna göra liknande denna gång och fortsätta gå ner i vikt efter.

Dem pratade aldrig mycket om min vikt då eftersom jag aldrig gick upp något. BM frågade den gången hur jag tänkt kring vikten och jag sa att jag helst inte ville gå upp något alls. Hoppas på en lika förstående BM denna gång. Men tycker alltid det känns jobbigt när man ska träffa någon inom vården.

• Norrlänning86

Jag är nu i v.17 och har iaf haft tur med bm.. Även om hon tar upp om övervikten så gör hon det på ett bra sätt. Vill helst inte gå upp i vikt men har nu gått upp 1 kg sedan inskrivningen i v.7. Och är ju så svårt att ta extra promenader eller äta "duktigt" då man är trött och helst bara äter nått snabbt hemma. Försöker iallafall simma/vattengympa 3 gånger i veckan men har urinvägsinfektion nu så inget simmande just nu :(

Har RUL om två veckor och brukar det vara svårt att se bebisen när man är överviktig? Man nojjar att få en person som ska poängtera att det är svårt att se eller som är otrevlig :(

• Sockerbullen
    Tess1990 skrev 2016-05-19 09:17:10 följande:
    Man kan ju söka på akuten för typ ett brutet lillfinger och såna läkare kommer ändå snurra till de till att handla om ens vikt..!?

Fyfan va hemskt :(

Fattar inte vad dom tror att man ska göra liksom och hur dom kan tro att man missat alla risker innan dom kommer, herregu liksom jag vet redan allt för jag slutar aldrig få höra om det överallt

Och det handlar om ökade risker, inte måsten!

Jag bor i Nacka utanför stockholm nu, vi flyttade i höstas för vi ville ha större och slippa jobbiga grannar där vi bodde tidigare, men det är lite kämpigt för vi känner inga här

Antar att du bor i göteborg? :)
    Så vansinnigt dåligt att bli bemött som vi blivit!

Japp, bor i Göteborg :) Hoppas ni lär känna lite nytt folk i föräldragrupper o liknande :)

• Sockerbullen
    Hallondricka skrev 2016-05-23 15:56:41 följande:

Hej jag hoppar i här i tråden :) Är gravid i vecka 13 men har inte vart på MVC ännu då det inre finns några tider alls här :( Har min inskrivning när jag är i vecka 16. Känns lite sådär. Väger 129kg... Har en dotter på 1 år och med henne vägde jag 131 på invägningen. Fick graviditetsdiabetes tidigt och lyckades gå ner till 122 den dagen vi blev igångsatta. Hoppas kunna göra liknande denna gång och fortsätta gå ner i vikt efter.

Dem pratade aldrig mycket om min vikt då eftersom jag aldrig gick upp något. BM frågade den gången hur jag tänkt kring vikten och jag sa att jag helst inte ville gå upp något alls. Hoppas på en lika förstående BM denna gång. Men tycker alltid det känns jobbigt när man ska träffa någon inom vården.

Vecka 16 låter väldigt sent för inskrivning, tycker jag iaf! Har de redan nu bokat tid för RUL då så att du har tid för det?
    Norrlänning86 skrev 2016-05-23 20:08:34 följande:

Jag är nu i v.17 och har iaf haft tur med bm.. Även om hon tar upp om övervikten så gör hon det på ett bra sätt. Vill helst inte gå upp i vikt men har nu gått upp 1 kg sedan inskrivningen i v.7. Och är ju så svårt att ta extra promenader eller äta "duktigt" då man är trött och helst bara äter nått snabbt hemma. Försöker iallafall simma/vattengympa 3 gånger i veckan men har urinvägsinfektion nu så inget simmande just nu :(

Har RUL om två veckor och brukar det vara svårt att se bebisen när man är överviktig? Man nojjar att få en person som ska poängtera att det är svårt att se eller som är otrevlig :(

För mig var det inga problem att se bebisen på RUL. Vet att barnmorskan bokade dubbeltid pga högt BMI men det var inget som egentligen behövdes, undersökningen gick snabbt och det enda som var svårt att se var könet, men det berodde ju på att bebisen satt i skräddare nästan :) Fick heller inga kommentarer om vikten vid RUL, det hoppas jag verkligen alla slipper.

• idetenklabordetvackra

Har rul 16/6 och hoppas oxå jag slipper frågor om vikten.. eftersom. Min bm är så gullig hoppas jah slipa massa negativt om den , mår så himla bra som gravid ! (Kan ja ju säga mu när illamåendet äntligen lugnat sig efter 8 veckor, man glömmer fort ;)

• Hallondricka

Norrlänningen - man såg allt perfekt på mitt RUL. Hon som gjorde det var en riktig surtant däremot. Hon beklagade sig direkt när jag kom att man kommer inte kunna se något alls. Sen när hon fick så tydlig bild att hon till och med såg hjärnan så blev hon tyst. Bebisen var lite mindre än vi väntat oss och då hasplar hon ur sig att "Ja, när man är så tjock kan ju bebisen till och med dö." Precis det man vill höra. Har förstått att hon är på samma sätt mot många och inte bara tjocka. Det sista hon säger innan vi går är "Du vet att man behöver äta nästan ingenting alls va?" Då var jag i vecka 18 och hade gått ner 4kg sen inskrivningen. Stöter jag på henne en gång till ska jag anmäla henne.

• Tess1990

Sitter och gråter på en parkbänk och tycker synd om mig själv just nu.. mår så fruktansvärt illa! Har panikångest och är svimfärdig (troligen pga. Lågt blodvärde)

Borde liksom njuta av det fina vädret och gå hem och göra nåt vettigt men känns bara som att jag ska kräkas (vilket jag redan gjort 2 gånger idag..) och jag vill verkligen inte göra det IGEN offentligt..

Funderar mest på om jag ska sätta in p.stav eller knyta tuberna sen när det här är klart!?

Ska på UL på torsdag, hoppas det ser bra ut (är värt det här!) Och att jag kan se framemot det här lite mer för just nu hatar jag varje minut, tyvärr..

Mitt fett är rätt mjukt och ligger lite högre upp på magen så förut var det iaf inga problem att se även om det just vid naveln blev till att vrida och trycka lite extra

• Norrlänning86

Va skönt att det gick bra vid RUL så hoppas på samma sak för mig. Fick också en dubbeltid :)

Såg att du också bor i Göteborg :)

Sockerbullen skrev 2016-05-23 20:38:55 följande:

Vecka 16 låter väldigt sent för inskrivning, tycker jag iaf! Har de redan nu bokat tid för RUL då så att du har tid för det?För mig var det inga problem att se bebisen på RUL. Vet att barnmorskan bokade dubbeltid pga högt BMI men det var inget som egentligen behövdes, undersökningen gick snabbt och det enda som var svårt att se var könet, men det berodde ju på att bebisen satt i skräddare nästan :) Fick heller inga kommentarer om vikten vid RUL, det hoppas jag verkligen alla slipper.

• Norrlänning86

Okey usch jag hopps verkligen inte att jag får en surtant. För man vill ju att då man ska få se bebisen ska vara en fin stund och inte att man ska gå därifrån och må dåligt över elaka kommentaren. Tar ju bort det fina helg ju! Hade jag vart du hade jag slagit henne om jag skulle se henne igen ;)

Hallondricka skrev 2016-05-24 07:58:23 följande:

Norrlänningen - man såg allt perfekt på mitt RUL. Hon som gjorde det var en riktig surtant däremot. Hon beklagade sig direkt när jag kom att man kommer inte kunna se något alls. Sen när hon fick så tydlig bild att hon till och med såg hjärnan så blev hon tyst. Bebisen var lite mindre än vi väntat oss och då hasplar hon ur sig att "Ja, när man är så tjock kan ju bebisen till och med dö." Precis det man vill höra. Har förstått att hon är på samma sätt mot många och inte bara tjocka. Det sista hon säger innan vi går är "Du vet att man behöver äta nästan ingenting alls va?" Då var jag i vecka 18 och hade gått ner 4kg sen inskrivningen. Stöter jag på henne en gång till ska jag anmäla henne.

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.