• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Eili
    Ananass skrev 2016-04-04 08:31:30 följande:

Vad roligt med lite aktivitet i tråden :) vet inte hur mycket jag platsar in här längre då jag nu är i v.34, har inte vägt mig på flera veckor och fruktar vad vågen hade visat nu haha! Vägde iallafall 108 när jag blev gravid, gick ner till 103 till inskrivningen och sist jag vägde mig då för ett par veckor sedan så hade jag gått upp till 117.. Men det mesta har lagt sig på magen som tur är! :P har gjort två olika glukosbelastningar, en i v.15 och en i v.30 och alla resultat har varit väldigt bra :)

Skönt att du har haft bra värden på dina glukosbelastningar. Just nu försöker vi reglera mitt höga blodsocker med kost och motion men diskussionen går kring om jag behöver insulin till natten då jag har lite för högt socker efter en natts fasta. Jag har visserligen varit rejält sjuk i två omgångar sedan jag blev gravid och det påverkar också blodsockret.

Har ni fått höra en rekommenderad önskvärd viktuppgång under graviditeten? Min barnmorska sa att jag skulle försöka hålla mig till att inte gå upp mer än 6 kg. 
  • Ananass
    Eili skrev 2016-04-04 09:51:40 följande:

Skönt att du har haft bra värden på dina glukosbelastningar. Just nu försöker vi reglera mitt höga blodsocker med kost och motion men diskussionen går kring om jag behöver insulin till natten då jag har lite för högt socker efter en natts fasta. Jag har visserligen varit rejält sjuk i två omgångar sedan jag blev gravid och det påverkar också blodsockret.

Har ni fått höra en rekommenderad önskvärd viktuppgång under graviditeten? Min barnmorska sa att jag skulle försöka hålla mig till att inte gå upp mer än 6 kg. 

Min BM har inte pratat mycket om det här med viktuppgång, mer än att det alltid är bäst att hålla en jämn ökning genom hela graviditeten. Alla prover och liknande är bra och jag är pigg och frisk så hon är nöjd med det :)
  • Eili
    Ananass skrev 2016-04-04 16:38:05 följande:
    Min BM har inte pratat mycket om det här med viktuppgång, mer än att det alltid är bäst att hålla en jämn ökning genom hela graviditeten. Alla prover och liknande är bra och jag är pigg och frisk så hon är nöjd med det :)
    Vi kom in på det för att min sambo frågade vad som är "lagom" att gå upp i vikt under en graviditet och då kollade vad som skulle vara en lagom viktuppgång för personer med mitt BMI, sen pratade vi inte så mycket mer om det. Men sen uppdagades min graviddiabetes och därför handlar det en del om kost, motion och vikt för min del :) 
  • Snelson
    Eili skrev 2016-04-04 09:51:40 följande:

Min barnmorska råder mig att inte gå upp mer än 6 kg under graviditeten. När jag blev gravid vägde jag 99kg. Gicki början ner 4kg och sen har jag nu gått upp till 104kg. Hon beräknar att jag gått upp 5kg totalt och nu inte ska gå upp mer. Svårt att inte gå upp någonting. Är i v35 nu iallafall och all vikt har lagt sig på magen.
  • DMcR
    Snelson skrev 2016-04-05 18:24:03 följande:
    Min barnmorska råder mig att inte gå upp mer än 6 kg under graviditeten. När jag blev gravid vägde jag 99kg. Gicki början ner 4kg och sen har jag nu gått upp till 104kg. Hon beräknar att jag gått upp 5kg totalt och nu inte ska gå upp mer. Svårt att inte gå upp någonting. Är i v35 nu iallafall och all vikt har lagt sig på magen.
    Nyfiken på detta. Har hört flera säga att barnmorskan rekommenderar att inte gå upp mer än ett visst antal kilo under graviditeten. Men berättar barnmorskan hur man ska göra för att inte gå upp mer än rekommenderat?
  • Eili
    Snelson skrev 2016-04-05 18:24:03 följande:
    Skönt att du har lagt allt på magen :) Hoppas att det blir så för mig med :)
    Tufft ändå att inte lägga på sig mer eftersom barnet växer ganska mycket de sista veckorna. Önskar dig all lycka med din bebis och att förlossningen går bra :)
    DMcR skrev 2016-04-05 19:14:14 följande:
    Nyfiken på detta. Har hört flera säga att barnmorskan rekommenderar att inte gå upp mer än ett visst antal kilo under graviditeten. Men berättar barnmorskan hur man ska göra för att inte gå upp mer än rekommenderat?
    Kan inte påstå att jag fått till mig hur jag ska göra för att inte gå upp mer än dessa kilon. Däremot har jag ju pratat med en diabetsbarnmorska om vad och hur ofta jag bör äta samt träna. Hoppas att det ska hjälpa mig att hålla vikten :)
  • Snelson
    DMcR skrev 2016-04-05 19:14:14 följande:

Till mig har hon sagt att jag ska äta enligt tallriksmodellen, en portion. Frukost, lunch och middag. Sedan två-tre mellanmål varje dag (typ en frukt, ett knäckebröd och te eller lite nötter) Jag ska undvika sötsaker. Sen vill hon att jag ska motionera/promenera 30 min varje dag.

Jag kan ju ärligt talat säga att jag inte har följt dessa råden fullt ut. Nu förstår jag inte hur jag inte ska kunna gå upp mer i vikt eftersom man i slutet ofta lägger på sig extra vätska och barnets vikt också ökar...
  • idetenklabordetvackra

Jag var hos bm idag , vid tidigare grav fick ja väga mig men nej inte idag , hon fråga om jag visste vad jag vägde sen var de inget med de.. ja frågade och hon sa då bara att om du inte vill gå upp för mycket så ät som viktväktarna ? Men annars ska du inte tänka på de så lämge ni mår bra ..jag tänker göra som vanligt,undvika godsaker & äta bra mat..har iofs blivit sådär de senaste eftet Om jah är sjukt illamåendet & får pilla i mig de jah klarar av..men snart vänder de hoppas jag !

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.