• Snelson

Vi som är överviktiga & gravida.

Jag vägde 99kg vid inskrivningen i v 6, är 171cm lång. Nu är jag i v 15+2 och vägen 94kg. Någon mer som har gått ner i vikt i början? Jag äter det jag är sugen på men mitt sockersug är borta och blir mätt snabbare.jag har inte kräkts nånting. Tränar ingenting...

• Snelson
    Eili skrev 2016-04-04 09:51:40 följande:

Skönt att du har haft bra värden på dina glukosbelastningar. Just nu försöker vi reglera mitt höga blodsocker med kost och motion men diskussionen går kring om jag behöver insulin till natten då jag har lite för högt socker efter en natts fasta. Jag har visserligen varit rejält sjuk i två omgångar sedan jag blev gravid och det påverkar också blodsockret.

Har ni fått höra en rekommenderad önskvärd viktuppgång under graviditeten? Min barnmorska sa att jag skulle försöka hålla mig till att inte gå upp mer än 6 kg. 

Min barnmorska råder mig att inte gå upp mer än 6 kg under graviditeten. När jag blev gravid vägde jag 99kg. Gicki början ner 4kg och sen har jag nu gått upp till 104kg. Hon beräknar att jag gått upp 5kg totalt och nu inte ska gå upp mer. Svårt att inte gå upp någonting. Är i v35 nu iallafall och all vikt har lagt sig på magen.
  • Snelson
    DMcR skrev 2016-04-05 19:14:14 följande:

Nyfiken på detta. Har hört flera säga att barnmorskan rekommenderar att inte gå upp mer än ett visst antal kilo under graviditeten. Men berättar barnmorskan hur man ska göra för att inte gå upp mer än rekommenderat?

Till mig har hon sagt att jag ska äta enligt tallriksmodellen, en portion. Frukost, lunch och middag. Sedan två-tre mellanmål varje dag (typ en frukt, ett knäckebröd och te eller lite nötter) Jag ska undvika sötsaker. Sen vill hon att jag ska motionera/promenera 30 min varje dag.

Jag kan ju ärligt talat säga att jag inte har följt dessa råden fullt ut. Nu förstår jag inte hur jag inte ska kunna gå upp mer i vikt eftersom man i slutet ofta lägger på sig extra vätska och barnets vikt också ökar...
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.