• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Frkmaria
    Decibel84 skrev 2016-06-04 10:24:45 följande:

Grattis!

åh denna vikthysteri bävar jag mig för..jag vill bara njuta av bebis i magen  och inte få en massa jävla pekpinnar. Jag har gått upp ca 1kg och är i v20..Min BM säger väl lite försiktigt att"det är bra om du inte går upp en massa"..och det förstår jag ju att för mycket säkert inte är bra att gå upp..Men att äta konstant behöver inte betyda viktuppgång, försök ta saker med lite kolhydrater och mycket protein..nötter, avokado, ägg

Tack!

Nja. På sätt och vis har du rätt. Men har kass ämnesomsättning. Går upp i vikt om jag äter mer än 1200kcal om dagen. Brukar hålla mig runt där (800-1200) men nu när jag är gravid vill jag inte ligga så lågt för risken att det kan skada fostret, även om jag vet att fostret oftast tar den näring den behöver. Får aldrig i mig stora portioner och är mest sugen på salt just nu så inte så mycket socker. Försöker äta jordgubbar osv nu när det är säsong. Men ja. Stör mig lite på att kopplingen finns tydligt men att de skiter i den!
  • Lovisens

Hej.

Jag är överviktig med ett bmi på 40 (har gått ner 20 kg så  mitt bmi har varit betydligt högre), trots viktnedgång har jag svårt att bli gravid och får ingen hjälp av landstinget förrän jag gått ner ytterligare mer.

Ni som blivit gravida trots övervikt, vilket bmi ligger ni på? Fick ni försöka länge? Fick ni någon hjälp av landstinget?

• Decibel84
    Lovisens skrev 2016-06-04 11:29:43 följande:

Hej.

Jag är överviktig med ett bmi på 40 (har gått ner 20 kg så  mitt bmi har varit betydligt högre), trots viktnedgång har jag svårt att bli gravid och får ingen hjälp av landstinget förrän jag gått ner ytterligare mer.

Ni som blivit gravida trots övervikt, vilket bmi ligger ni på? Fick ni försöka länge? Fick ni någon hjälp av landstinget?

Hej!
    jag hade ett BMI på 40 har jag för mig när vi sökte hjälp.
    Jag har ätit letrozol tre kurer och inseminerats tre gg. Jag hade turen att få dessa trots högt BMI; flera landsting som inte ger det till överviktiga tjejer.

Sen har vi tagit blodprov och jag har spolat äggledarna.

För att få hjälp med IVF krävdes ett bmi på 30 så jag började försöka gå ned i vikt..

Började äta LCHF och sluta med alkohol i november.
    I januari började jag smörja med progesteron all, gjorde det i två cyklar.
    Började tempa med natural cycles för att hitta min ägglossning och för att lära känna min kropp bättre..

20 feb plussade jag:)

har du egen mens? testat med äl stickor?

• Lovisens
    Decibel84 skrev 2016-06-04 12:31:31 följande:

Hej!
    jag hade ett BMI på 40 har jag för mig när vi sökte hjälp.
    Jag har ätit letrozol tre kurer och inseminerats tre gg. Jag hade turen att få dessa trots högt BMI; flera landsting som inte ger det till överviktiga tjejer.

Sen har vi tagit blodprov och jag har spolat äggledarna.

För att få hjälp med IVF krävdes ett bmi på 30 så jag började försöka gå ned i vikt..

Började äta LCHF och sluta med alkohol i november.
    I januari började jag smörja med progesteron all, gjorde det i två cyklar.
    Började tempa med natural cycles för att hitta min ägglossning och för att lära känna min kropp bättre..

20 feb plussade jag:)

har du egen mens? testat med äl stickor?

Vilken tur du haft. Vilket landsting tillhör du?

Har också tagit blodprov och spolat ägglederna och allt tyder på att det är min övervikt som sätter stopp för oss. Jo, sista månaderna har jag haft regelbunden mens och ägglossning.

• Frkmaria

Jag har 35 i BMI och var på väg att få utredning. De sa att de går igenom utredningen men sen kanske de inte kan göra hormonbehandlingen, det berodde på. Men precis när jag skulle dit så fick jag ett plus så jag behövde inte. 15 månader tog det. Och det sjuka var att jag tjatade på min doktor om att jag inte låg rätt i medicin. Tillslut höjde jag själv. 3 dagar senare sa jag "nu mår jag bra, nu är dosen rätt" och sagt och gjort. Nästa ÄL blev jag gravid. Sen var jag tvungen att ta bort en medicin så nu är jag tillbaka på ruta 1 och tjatar om att få rätt dos för att må bra! Men har ett namn på en doktor som verkar förstå det lite bättre än min nuvarande så hoppas!

• Decibel84
    Lovisens skrev 2016-06-04 13:40:09 följande:

Vilken tur du haft. Vilket landsting tillhör du?

Har också tagit blodprov och spolat ägglederna och allt tyder på att det är min övervikt som sätter stopp för oss. Jo, sista månaderna har jag haft regelbunden mens och ägglossning.

Ja verkligen! Bor i stockholm

Då är det nog precis som för oss
    Jag hade dock stopp på ena sidan visade spolningen, men det kunde lika gärna ha varit tillfälligt tydligen
    Jag gav inte heller utslag på ÄL testen på två månader typ trots att jag har egen äl så jag lessnade att köpa test och började tempa...Och tempen visade att jag hade ÄL en heeeelt annann dag än när jag trodde.
  • Hallondricka

Hej.

Jag hade ett bmi på 48 el. 49 när jag blev gravid med vårt första barn som kom i maj 2015. Men innan dess hade jag 3 missfall så blev mer chockad på ultraljudet att det fanns något levande där inne, för mig var det bara ett vanligt besök för att få det bekräftat att vi behövde läkemedel för att få ännu ett missfall överstökat.

Vid alla gånger jag blivit gravid så har jag använt en app som heter "menskoll". Den visar när man har som störst chans att bli gravid med, men funkar nog bara om man har regelbunden mens.

Jag var livrädd för att gå upp i vikt men åt ganska strikt lchf under graviditeten och gick från 131,6 till 122,2 dagen innan vår dotter föddes frisk och kry. Att hålla kosten efteråt var dock en annan femma ;)
  • Tess1990

Hej.

Jag hade bmi 41 när jag blev gravid första gången, tog kanske 9 månader att bli gravid, dock hade vi en paus just då och inte aktivt försökte (använde kondom och säkra perioder) men blev gravid ändå.

Andra gången hade jag också bmi 41, försökte inte alls, borde inte ens ha blivit gravid då vi hade sex en enda gång för långt före en ÄL.. men jag blev gravid endå.. slutade i en abort.

Denna gång hade jag bmi 42 och blev gravid på första försöket, chockerande snabbt.

Så min övervikt stoppar uppenbarligen inte mig från att bli gravid

Tror det har mycket med gener att göra och att jag trots min övervikt är frisk

Och kanske bara tur (vilket jag inte ofta har)
  • Redoförnytt

Ni som varit gravida, hur länge har ni orkar jobba på som vanligt?

Jag har ett ganska stillasittande och "enkelt" jobb. Men mycket psykiskt påfrestande.

Fattar att alla är olika osv. Men vill ändå få en känsla av hur länge man kan köra på som vanligt.

Har kollegor som jobbat nästan fram till BF. Men sen är frågan om övervikten gör det ännu svårare mot slutet...?

Tacksam för svar!

• Decibel84
    Redoförnytt skrev 2016-06-13 18:28:34 följande:

Ni som varit gravida, hur länge har ni orkar jobba på som vanligt?

Jag har ett ganska stillasittande och "enkelt" jobb. Men mycket psykiskt påfrestande.

Fattar att alla är olika osv. Men vill ändå få en känsla av hur länge man kan köra på som vanligt.

Har kollegor som jobbat nästan fram till BF. Men sen är frågan om övervikten gör det ännu svårare mot slutet...?

Tacksam för svar!

Jag inbillar mig att jag är mer redo för min graviditet än de som är normalviktiga.

Jag är ju van vid många kilon liksom.
    Så jag hoppas jag kommer kunna arbeta tills BF

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.