• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Tess1990

Jag var arbetslös förra gången, men hade inte klarat av att jobba alls då jag mådde så illa, kräktes, fick som knivhugg i magen tidigt (ligament vid livmodern) och foglossning.

Denna gång är jag arbetssökande, men fick faktiskt ett jobb men fick veta några dagar efter att jag var gravid och började kräkas nästan direkt så de var bara att säga hejdå till de direkt :/

Jobbet handlade mycket om hygien och stå upp långa stunder, går inte så som jag mår

Är arbetssökande nu också för sonens förskoleplats men ringde mvc idag och fick en tid till läkaren på måndag för att prata om sjukskrivning

Mår illa, kräks (trots medicin) trött för järnbrist och är deppig för jag klarar inte av att göra det jag vill :(

Jobbigt att söka jobb jag inte kan jobba med och åka tvärs över stan för rekryteringsmöten när jag mår så illa och sen blir jag ju ändå föräldraledig 18-20månader..

Men alltså min vikt har inte varit någon orsak till att jag mått dåligt, inte förren kanske v.35 förra gången då de kändes rätt tungt ^^

• Hallondricka

Jag jobbade fram till 4 veckor före BF. Hade bestämt det en bra bit innan, att jag ville gå hem och vila massor. Hade väldigt stressigt dem sista månaderna med ny personal som skulle ersätta mig samtidigt som vi tog över en stor grej (sekretesser hit och dit gör att man knappt kan säga något...)

Hade väldigt mycket foglossning men min BM sa att det inte var något farligt i sig att ha så det bet jag mig igenom dagarna i ända.

Sista dagen jag jobbade var jag även på min vanliga veckokontroll (liten bebis, tjock mamma med graviditetsdiabetes...) och då var mitt blodtryck inte det bästa direkt, men besöket hade dragit ut på tiden och hade massor att göra på jobbet. Så ja, jag tror har man ett stressigt jobb (jag blev skitdålig på att hantera stress som gravid) så gör man sig nog en tjänst om man går hem och fokuserar på det som komma skall. Även mitt blodsocker blev stabilare när jag gick hemma.

Sen hann jag bara gå hemma 2 veckor av 4 innan det var dags, så ge dig själv tid till att koppla av...för det dröjer länge innan man kan göra det igen haha..

• Sara08

Hej!

Jag är 27 år är 168cm lång och väger 108kg.

Jag är nu gravid med andra barnet som är beräknat i februari. Jag är i vecka 6+2.

Jag mår ganska dåligt eftersom jag borde ringa MVC för att skriva in mig men jag vill verkligen inte. Har en son som föddes november 2014 och under den graviditeten tjatade de om min övervikten VARJE GÅNG. Så tröttsamt och så jobbigt att må sämre över sin vikt under graviditeten än någonsin annars. Jag är en aktiv person och känner mig inte fet. Jag tycker att jag är snygg och får mycket komplimanger. Det är bara när jag är gravid som jag mår dåligt... Alla värden var tipp topp sist och glukosbelastningen visade bara bra resultat. Jag orkar inte sitta och lyssna på dom när dom ska säga att jag är överviktig och har en riskgraviditet och ska göra glukosbelastning titt som tett. ALLA mina värden är ju bra!?!? Det finns ju de som är smala men som har brist på de ena och de andra men dom är det bara synd om? Jag får skylla mig själv om något händer för jag är fet....

Vet egentligen inte varför jag skriver, behövde väl få det ur mig.

• tuuli
    Lovisens skrev 2016-06-04 11:29:43 följande:

Hej.

Jag är överviktig med ett bmi på 40 (har gått ner 20 kg så  mitt bmi har varit betydligt högre), trots viktnedgång har jag svårt att bli gravid och får ingen hjälp av landstinget förrän jag gått ner ytterligare mer.

Ni som blivit gravida trots övervikt, vilket bmi ligger ni på? Fick ni försöka länge? Fick ni någon hjälp av landstinget?

Hej, första inlägget här, så hej hej allihop!

Jag har BMI 45 och blev gravid efter 8 månader, är i tionde veckan nu, ta i trä. Förra året hade jag BMI 42 och blev gravid på andra försöket, men tyvärr fick jag missfall. Jag är 40 dessutom, så jag har väl relativt lätt att bli gravid, under omständigheterna. 

Jag har använt progesteronkräm inför andra graviditeten för att min menscykel blev väldigt lång (40-47 dagar) efter det sena missfallet, krämen ordnade upp mensen mer eller mindre på en gång, och då blev jag också gravid. 

Hur har era familjer (mammor och pappor) reagerat på er graviditet? Min mamma är tyvärr inte alls speciellt positiv, pratar bara om mina "höga risker", trots att hon vet om att jag har lågt blodtryck, fick bra resultat på glukosbelastningen och järnvärden/Hb förra året och äter jättebra när jag är gravid (går ner just nu). Om jag mår illa och är yr så är det för att jag inte motionerar tillräckligt, enligt henne?? För ingen smal person har nånsin mått illa under första trimestern. Och alla som är smala går och gympar när de mår illa och är yra. Ångrar att jag sa något till henne innan vecka 13. Hon är hittills den enda som vet, så det var ett riktigt dåligt val. 
  • Hallondricka

Kyl att så många nya hittar till tråden. Ingen som känner för att göra en ny där vi kan samlas alla?

• Redoförnytt
    Sara08 skrev 2016-06-15 13:27:02 följande:

Hej!

Jag är 27 år är 168cm lång och väger 108kg.

Jag är nu gravid med andra barnet som är beräknat i februari. Jag är i vecka 6+2.

Jag mår ganska dåligt eftersom jag borde ringa MVC för att skriva in mig men jag vill verkligen inte. Har en son som föddes november 2014 och under den graviditeten tjatade de om min övervikten VARJE GÅNG. Så tröttsamt och så jobbigt att må sämre över sin vikt under graviditeten än någonsin annars. Jag är en aktiv person och känner mig inte fet. Jag tycker att jag är snygg och får mycket komplimanger. Det är bara när jag är gravid som jag mår dåligt... Alla värden var tipp topp sist och glukosbelastningen visade bara bra resultat. Jag orkar inte sitta och lyssna på dom när dom ska säga att jag är överviktig och har en riskgraviditet och ska göra glukosbelastning titt som tett. ALLA mina värden är ju bra!?!? Det finns ju de som är smala men som har brist på de ena och de andra men dom är det bara synd om? Jag får skylla mig själv om något händer för jag är fet....

Vet egentligen inte varför jag skriver, behövde väl få det ur mig.

Det är precis därför sånna här grupper finns! Så att man kan få ur sig sånt man tänker på. :)

Ja, vi tjokisar är mycket medvetna om att vi har ökade risker osv och förtjänar inte att behöva bli uppskrämda eller kränkta.

Om du träffar en bm som inte känns bra. Byt!

Sen kan du berätta/skriva redan på inskirvingen att du inte vill bli dömd eller skrämd pga din övervikt.

Ta ingen skit! Och låt ingen förstöra för dig och lillen!

Lycka till! <3
  • Redoförnytt
    tuuli skrev 2016-06-15 14:39:15 följande:

Hej, första inlägget här, så hej hej allihop!

Jag har BMI 45 och blev gravid efter 8 månader, är i tionde veckan nu, ta i trä. Förra året hade jag BMI 42 och blev gravid på andra försöket, men tyvärr fick jag missfall. Jag är 40 dessutom, så jag har väl relativt lätt att bli gravid, under omständigheterna. 

Jag har använt progesteronkräm inför andra graviditeten för att min menscykel blev väldigt lång (40-47 dagar) efter det sena missfallet, krämen ordnade upp mensen mer eller mindre på en gång, och då blev jag också gravid. 

Hur har era familjer (mammor och pappor) reagerat på er graviditet? Min mamma är tyvärr inte alls speciellt positiv, pratar bara om mina "höga risker", trots att hon vet om att jag har lågt blodtryck, fick bra resultat på glukosbelastningen och järnvärden/Hb förra året och äter jättebra när jag är gravid (går ner just nu). Om jag mår illa och är yr så är det för att jag inte motionerar tillräckligt, enligt henne?? För ingen smal person har nånsin mått illa under första trimestern. Och alla som är smala går och gympar när de mår illa och är yra. Ångrar att jag sa något till henne innan vecka 13. Hon är hittills den enda som vet, så det var ett riktigt dåligt val. 

Grattis till din graviditet!

Och fy tusan va tråkigt med personer som ska va så negativa!!

Ja, vi tjockisar har ökade risker. Men det vet vi redan! Vi behöver inte alls folk som dömer och skrämmer!!

Man kan ju tänka såhär : även storknarkare kan föda friska barn. Så då kan säkert personer med fetma också lyckas med det.

För dem flesta går det bra. Men risker finns det alltid. Dock är vården väldigt bra på att hålla koll och ta extrakontroller om så behövs.

Lycka till och ta ingen skit! <3
  • idetenklabordetvackra

Ja vilka j*va puckon de finns.. skuldbelägger oss för vår övervikt.. jag skulle sätta ner foten & säga att de för snacket gör mig inte lugnare.. bättre att stötta och hitta en bra väg genom graviditet. . Hade bytt på en gång !! Har haft tur att få en himla gullig bm , dock är hon pensionerad så henne träffar jah inte mer.. hon frågade inte ens utan jag sj tog upp min vikt (175cm,99kg vid inskrivning i mars, nu i v20 102.5kg) hon svarade mig "att här fokuserar vi på annat,ät bra mat & motionera så mycket du hwr lust med".. sen vill jag såklart inte skena i vikt.men de vlir som de blir. . Ska på RUL imorgon. .är så nervös att få en elak bm där på specmvc hehe.. men de löser sig, hwr ett gulligt humör som gravid om någon hackar på mig så ryker de snart ur öronen.. tror gubben är mer nervös för sånt än sj rul haha..

• November83

Halloj! Hoppar in här. 1,68 å 92 kg. Plussade i söndags och vecka 4+1 idag :) första barnet men andra graviditeten. Beräknad 20/2 2017 om allt går vägen.

Håller med om ovan, överviktiga människor vet mycket väl att det inte är bra. Därför fattar jag inte varför barnmorskan tjatade om din vikt. Du kan ju inte direkt banta nu ju så varför tjata?

Så jävla onödigt, byt om du kan!

• Vanligaste

Hej!

Jag hoppar in här jag också!

Väntar 4e barnet som är beräknat 15/2 -17.

Väger 125 kg och är 158.

Vi har aldrig behövt försöka direkt. Jag är tydligen väldigt fertil. Har haft perfekta värden under samtliga graviditeter.

Våran yngsta dotter gick bort i psd för 6 månader sen. Dock utanför magen men det är det som oroar mig mest då överviktiga har större riska att förlora barn i psd.

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.