• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Decibel84

Var hos barnmorskan förra veckan, stressade dit med mackan i högsta hugg och tog sista tuggan innan jag gick in på besöket.

Hon tog blodtrycket och mätte sockret i fingret jag sa att jag nyss ätit och att det blir kanske konstigt då att ta ett test?

Vi tog testet och det visade 11.3 (såklart?) och jag fick ta med mig en sån maskin hem där jag ska kolla sockret.
    Har testat nu i tre dagar, fyra gg om dagen och ligger jätte bra till så det var nog bara tillfälligt.

Vägde mig i morse och jag ser att jag gått upp 5 kg, jag känner mig faktiskt rätt förkrossad...inte förvånad iof.
    Åt LCHF innan, och gick ned 10 kg på två månader. Men har svårt att hålla mig till LCHF nu när värmen kommer och ja...har väl tappat stinget.
    Så nu har jag sån jävla ångest över va BM ska säga, är så trött på alla jävla goda råd och kostcirkeln..JAG VET.

• stor grön drake
    Decibel84 skrev 2016-06-19 10:23:48 följande:

Så nu har jag sån jävla ångest över va BM ska säga, är så trött på alla jävla goda råd och kostcirkeln..JAG VET.

Usch ja. Känner igen det. Nu med min trötthet skulle jag bli skickad till dietist... jag hade så velat fråga om en person med BMI 25 skulle fått samma ordination men jag orkade inte. Avbokade henne istället, varit dit flera gånger förut och hon tror bara att jag ljuger för om man äter som jag "påstår att jag gör" och rör sig så mycket som jag "påstår att jag gör" så kan man inte väga så mycket som jag gör. Svårt att tro på en liten mager tant som aldrig (mamma har varit bekant med henne hela livet) vägt 2 kilo för mycket. Hon säger att hon också kämpat med vikten, men sorry, 5 kilo som du vill bli av med när du har stl 36 räknas faktiskt inte. Inte när hon ger råd till personer som behöver tappa halva sin kroppsligt för ett drägligt BMI.
  • Eili
    Decibel84 skrev 2016-06-19 10:23:48 följande:

Var hos barnmorskan förra veckan, stressade dit med mackan i högsta hugg och tog sista tuggan innan jag gick in på besöket.

Hon tog blodtrycket och mätte sockret i fingret jag sa att jag nyss ätit och att det blir kanske konstigt då att ta ett test?

Vi tog testet och det visade 11.3 (såklart?) och jag fick ta med mig en sån maskin hem där jag ska kolla sockret.

Har testat nu i tre dagar, fyra gg om dagen och ligger jätte bra till så det var nog bara tillfälligt.

Vägde mig i morse och jag ser att jag gått upp 5 kg, jag känner mig faktiskt rätt förkrossad...inte förvånad iof.

Åt LCHF innan, och gick ned 10 kg på två månader. Men har svårt att hålla mig till LCHF nu när värmen kommer och ja...har väl tappat stinget.

Vad det gäller blodsocker så sa min barnmorska att de tar det oavsett när och vad man har ätit för att man oavsett ska ligga under en viss siffra som jag har förstått varierar på olik ställen i landet.

Men bara för att det är högt än gång och om man dessutom vet vad det beror på så behöver dt inte betyda någonting. Så länge du ligger bra i övrigt så finns det ingen anledning att oroa sig. De vill ändå att man I så hög utsträckning som möjligt ska reglera blodsockret med kost och motion.

Jag testar mitt blodsocker 6 gånger varje eller varannan dag eftersom de i tidigt stadie upptäckte graviddiabetes.
  • Decibel84
    Eili skrev 2016-06-19 11:09:39 följande:
    Vad det gäller blodsocker så sa min barnmorska att de tar det oavsett när och vad man har ätit för att man oavsett ska ligga under en viss siffra som jag har förstått varierar på olik ställen i landet.

Men bara för att det är högt än gång och om man dessutom vet vad det beror på så behöver dt inte betyda någonting. Så länge du ligger bra i övrigt så finns det ingen anledning att oroa sig. De vill ändå att man I så hög utsträckning som möjligt ska reglera blodsockret med kost och motion.

Jag testar mitt blodsocker 6 gånger varje eller varannan dag eftersom de i tidigt stadie upptäckte graviddiabetes.

fast är det inte så att om du precis ätit så är det väl klart att sockret ligger högt?

beroende på VAD du ätit naturligtvis men jag har aldrig hört att någon testar sitt socker direkt efter måltid? Snarare en stund efter eller före?
    då undrar man ju vad siffran "ska" ligga på efter måltid...jag läser bara att på morgonen när man har fastat ska den ligga under sex och typ liknande 90min efter måltid...vilket mitt värde gör.
    men jag är rätt säker på att det ligger högre efter måltid, av förklarliga själ.

jag är jätte svårstucken och verkar bara få blod från pekfingret så klart jag bävar mig lite för att eventuellt få fortsätta

• Eili
    Decibel84 skrev 2016-06-19 11:15:48 följande:

fast är det inte så att om du precis ätit så är det väl klart att sockret ligger högt?

beroende på VAD du ätit naturligtvis men jag har aldrig hört att någon testar sitt socker direkt efter måltid? Snarare en stund efter eller före?

då undrar man ju vad siffran "ska" ligga på efter måltid...jag läser bara att på morgonen när man har fastat ska den ligga under sex och typ liknande 90min efter måltid...vilket mitt värde gör.

men jag är rätt säker på att det ligger högre efter måltid, av förklarliga själ.

jag är jätte svårstucken och verkar bara få blod från pekfingret så klart jag bävar mig lite för att eventuellt få fortsätta

Nej det behöver nödvändigtvis inte vara högt för att man precis har ätit. Det mest rättvisa måttet får man 90 minuter efter påbörjad måltid. Men MVC har sina riktlinjer om vilka prover de ska ta i vilken vecka osv så de kn ju inte styra över när du har ätit och tar därför sockret även fast du precis har ätit.

Men ska ligga under 6 innan måltid, fastande eller inte oh under 8 90 minuter efter påbörjad måltid.
  • Decibel84
    Eili skrev 2016-06-19 11:26:49 följande:
    Nej det behöver nödvändigtvis inte vara högt för att man precis har ätit. Det mest rättvisa måttet får man 90 minuter efter påbörjad måltid. Men MVC har sina riktlinjer om vilka prover de ska ta i vilken vecka osv så de kn ju inte styra över när du har ätit och tar därför sockret även fast du precis har ätit.

Men ska ligga under 6 innan måltid, fastande eller inte oh under 8 90 minuter efter påbörjad måltid.
    jo precis, men om hon hade bett mig fasta innan så hade jag aldrig behövt ta hem maskinen:)
    jo nu har jag precis ätit frukost och ska testa att ta direkt efter.
  • Frkmaria

Jag har blivit ombedd att fasta inför mitt nästa besök. Har jag över 7,5 dä ska jag ta en glukos-lösning och sitta i 2h och vänta. De ska då ta igen och har jag över 10 då så var det väl tal om diabetes. Dock tog de ändå på inskrivningen för att se vart jag ligger. Hade precis ätit jordgubbar med socker, mjölk och grädde (höjer ju blodsockret en aning) men hade ändå bara 5.7 så jag tyckte det var skönt, lugnade ner mig lite då. Var rädd för att jag skulle få diabetes bara för den sakens skull att jag är tjock, har alltid haft bra blodsockervärde och vet ju att mitt problem har med sköldkörteln att göra. Har gått upp 5-6kilo sen start och är inne i v12. Dock gick jag upp det mesta under 2-3 veckor när jag var som mest illamående och var tvungen att äta konstant för att inte må illa. När jag väl fick lergigan comp så släppte det och hade inte lägre samma matbehov. Så nu hoppas jag på att inte öka så mycket mer på ett tag.

• Eili
    Decibel84 skrev 2016-06-19 11:41:18 följande:

jo precis, men om hon hade bett mig fasta innan så hade jag aldrig behövt ta hem maskinen:)

jo nu har jag precis ätit frukost och ska testa att ta direkt efter.

Jag hoppas att du inte behöver fortsätta med att ta socker som jag gör. Det är riktigt segt måste jag säga. Men jag är inte förvånad att jag fick detta för båda mina föräldrar har typ 2 diabetes. Jag är glad att jag i alla fall gick ner nästan 35 kg innan jag blev gravid :)
  • Decibel84

jag testade att ta direkt efter att jag ätit frukost och då låg värdet på 7.1 och det är ju okej.

men jag bävar för barnmorskan, vågen står på +5 kg och jag orkar inte med nåt jävla hälsosnack

• stor grön drake

Bokat inskrivning. Den trevliga BM har slutat, men harpyran är kvar... nå, skulle få komma till en sommarvikarie och så kan jag säkert be att få den andra sen eftersom de jobbar 2 st där.

Hungrig som sjutton... ovant

jag har inte hunger/mättnadskänslor vanligtvis. Var samma med sonen, men då fattade inte hjärnan signalerna utan jag trodde jag fick missfall för det gjorde så ont. Men jag har aldrig hört om missfall som upphör av att man äter lunch (jag skulle vara som vanligt på jobbet och inte visa något, det innebar även lunch) och efter några dagar var det som att hjärnan fattade att de där signalerna var hunger och inte smärta

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.