Inlägg från: Norrlänning86 |Visa alla inlägg
  • Norrlänning86

Vi som är överviktiga & gravida.

Jag är nu i v.17 och har iaf haft tur med bm.. Även om hon tar upp om övervikten så gör hon det på ett bra sätt. Vill helst inte gå upp i vikt men har nu gått upp 1 kg sedan inskrivningen i v.7. Och är ju så svårt att ta extra promenader eller äta "duktigt" då man är trött och helst bara äter nått snabbt hemma. Försöker iallafall simma/vattengympa 3 gånger i veckan men har urinvägsinfektion nu så inget simmande just nu :(

Har RUL om två veckor och brukar det vara svårt att se bebisen när man är överviktig? Man nojjar att få en person som ska poängtera att det är svårt att se eller som är otrevlig :(

• Norrlänning86

Va skönt att det gick bra vid RUL så hoppas på samma sak för mig. Fick också en dubbeltid :)

Såg att du också bor i Göteborg :)

Sockerbullen skrev 2016-05-23 20:38:55 följande:

Vecka 16 låter väldigt sent för inskrivning, tycker jag iaf! Har de redan nu bokat tid för RUL då så att du har tid för det?För mig var det inga problem att se bebisen på RUL. Vet att barnmorskan bokade dubbeltid pga högt BMI men det var inget som egentligen behövdes, undersökningen gick snabbt och det enda som var svårt att se var könet, men det berodde ju på att bebisen satt i skräddare nästan :) Fick heller inga kommentarer om vikten vid RUL, det hoppas jag verkligen alla slipper.

• Norrlänning86

Okey usch jag hopps verkligen inte att jag får en surtant. För man vill ju att då man ska få se bebisen ska vara en fin stund och inte att man ska gå därifrån och må dåligt över elaka kommentaren. Tar ju bort det fina helg ju! Hade jag vart du hade jag slagit henne om jag skulle se henne igen ;)

Hallondricka skrev 2016-05-24 07:58:23 följande:

Norrlänningen - man såg allt perfekt på mitt RUL. Hon som gjorde det var en riktig surtant däremot. Hon beklagade sig direkt när jag kom att man kommer inte kunna se något alls. Sen när hon fick så tydlig bild att hon till och med såg hjärnan så blev hon tyst. Bebisen var lite mindre än vi väntat oss och då hasplar hon ur sig att "Ja, när man är så tjock kan ju bebisen till och med dö." Precis det man vill höra. Har förstått att hon är på samma sätt mot många och inte bara tjocka. Det sista hon säger innan vi går är "Du vet att man behöver äta nästan ingenting alls va?" Då var jag i vecka 18 och hade gått ner 4kg sen inskrivningen. Stöter jag på henne en gång till ska jag anmäla henne.

• Norrlänning86

Nä fy vilken idiot till människa!

Skulle jag få en sån person så skulle jag resa mig och gå. Fattar inte hur vissa kan vara så elaka mot andra?! Nä usch tur du kommer ihåg namnet så du kan undvika henne :p

Hallondricka skrev 2016-05-24 18:33:19 följande:

Haha ja min man blev rasande. Vi hade även stött på henne en gång innan, då hon jobbade som vanlig BM. Hade en inskrivning hos henne (slutade tyvärr i missfall) och berättade för mig att jag inte hade någon karaktär samt att min mamma gett mig för mycket mat när jag var liten... och precis som om jag vore dum i huvudet förklarade hon att äter man inte mer än man gör av med så blir man inte tjock... suck! Men nu kommer jag iaf ihåg vad hon heter och kan bestämt säga nej att träffa denna människa.

• Norrlänning86

Jag går på gamlestadens barnmorskemottagning och bm som jag har en trevlig och säger saker på ett bra sätt. Men haft en annan då jag skulle skaffa minipiller och cellprov och hon var hemsk. Så jag är glad att jag fick hon som jag går hos :) själv, är du nöjd? :)

Sockerbullen skrev 2016-05-24 18:48:08 följande:

Kul att du också bor i Göteborg! :) Nöjd med din mvc?

• Norrlänning86

Jag gjorde ett i v12 och gick bra men man blir alltid lite orolig då man hört flera som stött på elaka personer när de gjort RUL. Men ska försöka slappna av nu :)

angelikaa skrev 2016-05-26 20:00:18 följande:

De är nog inga problem med ultraljudet, jag gjorde ett utanpå magen när jag va i 11+3. Är kraftigt överviktig med mycket häng mage.

• Norrlänning86

Åh va roligt! Vem/vilka bm hade du? Finns en där som jag inte tål, hade henne på mitt första cellprov och sen när jag skulle börja använda minipiller och var verkligen tjat om min vikt och skulle inte få bestämma vilken sorts minipiller jag ville ha etc.. Grrrr ser henne där ibland men är glad att jag inte behöver ha henne, hade bytt direkt :p

Yarrow skrev 2016-05-26 22:23:47 följande:

Där gick jag med med mina två första barn. Var så nöjd med dem att jag nästan funderar på att pendla dit fast jag bor 10 mil bort nu. hehe :)

• Norrlänning86

Ååh jag har också Gun-Britt! Väldigt snäll och säger saker på ett bra sätt och som du säger så är hon väldigt noggrann! Längtar tills nästa gång då jag ska få lyssna på hjärtat :)

Yarrow skrev 2016-05-27 13:51:11 följande:

Jag hade Gun-Britt båda gångerna, bad specifikt om henne andra gången. Hon är så lugn och förstående. Och noggrann, :) fick titta in på bebisen med ultraljud flera gånger fast jag inte ens frågade om det.

Här fick vi inte ens ultraljud för att fastställa vecka. Hade ingen aning om när jag blev gravid och kunde inte praktiken vara i vecka 20 typ eftersom jag inte har nån mens. . Men fick ändå vänta till rul.. Innan dess så gissade det bara Hej vilt. Helt sjukt knäppt.

nä, saknar Gun-Britt varje gång jag är på mvc..

• Norrlänning86

Åh attans att jag inte visste om det tidigare.. Var där i fredags. Så ska försöka komma ihåg att hälsa när jag ska dit 17 juni :)

Jaa jag får njuta än så länge. Blir nog att flytta ifrån Göteborg i september :(

Yarrow skrev 2016-05-29 12:27:58 följande:

Åååh vad avundsjuk jag blir!! Och lite gravidhormonig. Saknar henne ännu mer nu bara för det. Du får hälsa henne nästa gång ni ses. Sara heter jag och mina barn som hon hjälp under graviditeten heter Hugo och Oliver. Stora fyllde precis 3 år så hon kanske minns oss :)

Alltså njut av varje sekund med henne är mitt råd. Har inte träffat någon alls som kan jämföras med henne. Fick ju träffa några andra med när hon var ledig eller sjuk. . Alla där är iofs trevliga men inte som hon :)

• Norrlänning86

Min kille bor i Nederländerna och jag ska flytta upp till antingen Östersund eller Umeå tills bebisen är född och alla papper/pass etc är färdigt och sen flyttar jag och bebisen till Nederländerna i december :)

Jaa det är sjuka priser nu :( därför jag väljer att flytta upp och så har jag min familj nära :)

Yarrow skrev 2016-05-30 15:08:05 följande:

Var ska ni flytta? Vi letar större lägenhet nu, vill gärna tillbaka till gbg men bostadspriserna är ju helt galna nu... Har bf i augusti så börjar bli brott att hinna hitta nåt..

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.