Inlägg från: Sockerbullen |Visa alla inlägg
  • Sockerbullen

Vi som är överviktiga & gravida.

Tess1990 skrev 2016-05-18 22:03:10 följande:

Sååå irriterad

Träffade läkaren idag och det första hon tar upp är min övervikt.. att det var den vi skulle prata om, öhm nej! Jag var där för att jag kräks och mår fruktansvärt illa hela tiden.. visade sig att jag har järnbrist som kan ha med saken att göra

Sa iaf att jag redan vet riskerna och redan planerat att gå på extra kontroller, men för att förlossningen ska bli bättre nu, jag behöver extra psykiskt stöd och illamåendet..

Men nej hon bara drog upp övervikten gång på gång, men liksom vad ska jag göra!? Ska jag banta bort 30kg nu eller? Göra abort och försöka igen senare när jag gått ner!? Må skit och bara tänka på vikten hela tiden!? Jag vet redan riskerna!

Hon tyckte det var bra att jag gick ner i vikt.. okej om jag står still i vikt och inte går upp fööör mycket men kom igen, det är fan inte bra att må illa, kräkas och gå ner såhär..

Hon sa även att mitt blodtryck var högt.. öhm

131/80 är väl knappast för högt, med tanke på att jag kräktes inte så långt innan, tar lergigan comp (koffein) och barnmorskan pratade med mig just då.. och barnmorskan sa att det var bra!?

Nej jag bara vet att hon kommer skylla allt på min vikt.. gillade inte henne alls

Känner igen mig såå mycket, precis så var det för mig när jag träffade läkaren! Var där för ett tidigt ultraljud pga tidigare MA och pga BM misslyckades vid ultraljudsförsök. Men tror ni läkaren uppfattade det? Nej, bara skuldbeläggning om vikten. Jag grät hela den dagen trots att jag borde varit glad för att fått se att mitt foster levde.
    Får man fråga om du bor i Göteborg?
  • Sockerbullen
    Tess1990 skrev 2016-05-19 09:17:10 följande:
    Man kan ju söka på akuten för typ ett brutet lillfinger och såna läkare kommer ändå snurra till de till att handla om ens vikt..!?

Fyfan va hemskt :(

Fattar inte vad dom tror att man ska göra liksom och hur dom kan tro att man missat alla risker innan dom kommer, herregu liksom jag vet redan allt för jag slutar aldrig få höra om det överallt

Och det handlar om ökade risker, inte måsten!

Jag bor i Nacka utanför stockholm nu, vi flyttade i höstas för vi ville ha större och slippa jobbiga grannar där vi bodde tidigare, men det är lite kämpigt för vi känner inga här

Antar att du bor i göteborg? :)
    Så vansinnigt dåligt att bli bemött som vi blivit!

Japp, bor i Göteborg :) Hoppas ni lär känna lite nytt folk i föräldragrupper o liknande :)

• Sockerbullen
    Hallondricka skrev 2016-05-23 15:56:41 följande:

Hej jag hoppar i här i tråden :) Är gravid i vecka 13 men har inte vart på MVC ännu då det inre finns några tider alls här :( Har min inskrivning när jag är i vecka 16. Känns lite sådär. Väger 129kg... Har en dotter på 1 år och med henne vägde jag 131 på invägningen. Fick graviditetsdiabetes tidigt och lyckades gå ner till 122 den dagen vi blev igångsatta. Hoppas kunna göra liknande denna gång och fortsätta gå ner i vikt efter.

Dem pratade aldrig mycket om min vikt då eftersom jag aldrig gick upp något. BM frågade den gången hur jag tänkt kring vikten och jag sa att jag helst inte ville gå upp något alls. Hoppas på en lika förstående BM denna gång. Men tycker alltid det känns jobbigt när man ska träffa någon inom vården.

Vecka 16 låter väldigt sent för inskrivning, tycker jag iaf! Har de redan nu bokat tid för RUL då så att du har tid för det?
    Norrlänning86 skrev 2016-05-23 20:08:34 följande:

Jag är nu i v.17 och har iaf haft tur med bm.. Även om hon tar upp om övervikten så gör hon det på ett bra sätt. Vill helst inte gå upp i vikt men har nu gått upp 1 kg sedan inskrivningen i v.7. Och är ju så svårt att ta extra promenader eller äta "duktigt" då man är trött och helst bara äter nått snabbt hemma. Försöker iallafall simma/vattengympa 3 gånger i veckan men har urinvägsinfektion nu så inget simmande just nu :(

Har RUL om två veckor och brukar det vara svårt att se bebisen när man är överviktig? Man nojjar att få en person som ska poängtera att det är svårt att se eller som är otrevlig :(

För mig var det inga problem att se bebisen på RUL. Vet att barnmorskan bokade dubbeltid pga högt BMI men det var inget som egentligen behövdes, undersökningen gick snabbt och det enda som var svårt att se var könet, men det berodde ju på att bebisen satt i skräddare nästan :) Fick heller inga kommentarer om vikten vid RUL, det hoppas jag verkligen alla slipper.

• Sockerbullen
    Hallondricka skrev 2016-05-24 18:33:19 följande:
    Haha ja min man blev rasande. Vi hade även stött på henne en gång innan, då hon jobbade som vanlig BM. Hade en inskrivning hos henne (slutade tyvärr i missfall) och berättade för mig att jag inte hade någon karaktär samt att min mamma gett mig för mycket mat när jag var liten... och precis som om jag vore dum i huvudet förklarade hon att äter man inte mer än man gör av med så blir man inte tjock... suck! Men nu kommer jag iaf ihåg vad hon heter och kan bestämt säga nej att träffa denna människa.
    Det här och din RUL-upplevelse tycker jag absolut du ska anmäla. Hon borde inte få jobba kvar. Ett mail till hennes chef vore en bra start!
  • Sockerbullen
    Norrlänning86 skrev 2016-05-24 18:02:48 följande:

Va skönt att det gick bra vid RUL så hoppas på samma sak för mig. Fick också en dubbeltid :)

Såg att du också bor i Göteborg :)

Kul att du också bor i Göteborg! :) Nöjd med din mvc?
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.