• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • CinnamonMai

Har samlat mod ett tag nu... Jag vägde 92 till mina 152 cm före grav. Nu väger jag 95 i v.7+3. Alldeles för stor uppgång på så kort tid, jag vet. Därför känner jag att jag måste bromsa nu! Jag äter för att jag mår illa och har halsbränna. Enda som hjälper är mat, tyvärr. Ska i fortsättningen försöka äta frukt istället för macka, nyttigare mat osv.

• c89
    CinnamonMai skrev 2012-08-08 16:02:37 följande:
    Har samlat mod ett tag nu... Jag vägde 92 till mina 152 cm före grav. Nu väger jag 95 i v.7+3. Alldeles för stor uppgång på så kort tid, jag vet. Därför känner jag att jag måste bromsa nu! Jag äter för att jag mår illa och har halsbränna. Enda som hjälper är mat, tyvärr. Ska i fortsättningen försöka äta frukt istället för macka, nyttigare mat osv.
    Ha ingen ångest! Alla är olika! 

Jag har gått upp totalt 11kg nu i vecka 32 och då har jag "bara" gått upp 1,5kg senaste 7 veckorna. De första 25 veckorna var uppgången alltså på 9kg och då var nog fasen första 5 kilona just fram till vecka 12. Jag har alltså gått upp mindre och mindre med tiden rent generellt.

Men jag har ätit ganska nyttigt dock, och det är ju alltid bra Flört

• CinnamonMai

Det positiva är att jag enbart är sugen på grönsaker och frukt just nu. Choklad som annars är mitt stora problem är bara blä och jag kan inte ens tänka på det.

Däremot står det ju överallt att viktuppgången de första tolv veckorna ska vara 0% av den totala uppgången, att man ska kunna ha samma storlek i kläder osv. För mig är det en lögn att kunna knäppa byxorna redan... känns inte normalt, men visst förstår jag att det är olika för alla. Dock framgår ju inte detta på infosidor utan där står bara att man ska ha samma vikt de första tolv veckorna...

• CinnamonMai
    c89 skrev 2012-08-08 16:11:57 följande:
    Ha ingen ångest! Alla är olika! 

Jag har gått upp totalt 11kg nu i vecka 32 och då har jag "bara" gått upp 1,5kg senaste 7 veckorna. De första 25 veckorna var uppgången alltså på 9kg och då var nog fasen första 5 kilona just fram till vecka 12. Jag har alltså gått upp mindre och mindre med tiden rent generellt.

Men jag har ätit ganska nyttigt dock, och det är ju alltid bra Flört

Min förhoppning är att det ska funka likadant för mig. Glad
  • Lilldusan
    Tigerkakan skrev 2012-08-08 14:07:17 följande:
    Lilldusan: Byt bm! Även om det tar emot och du snart är färdig men så ska man inte säga och du skall ju absolut inte behöva må dåligt inför dina besök!
    Man ska ju kunna känna förtroende för sin bm och känna att man kan vända sig till henne om allt möjligt!

Ja jag känner ju mer och mer att jag inte orkar, finns ju ett liv efter förlossningen också, har ju make och underbar son som också mår dåligt av att se mej såhär, har sån ångest idag att jag bara mår illa......... jag har ju inga konstiga sug efter olika saker och som extrem godisråtta annars så är det ju bara konstigt att inte känna sug efter ens det längre, det enda bm hade att säga om min "matdagbok" sist var bara klagomål på 2glas funlight på drygt 2veckor!
     Får nog verkligen överväga att göra något åt detta.... redan imorgon! 
  • Whoeix

Lilldusan; har en vän som blev otrevligt bemött av sin bm pga vikt. Bm tom pratade med hennes sambo bakom hennes rygg, bad honom hålla koll på henne och stoppa henne när hon åt mer än vad bm tyckte var nödvändigt.
    Min vän ringde dagen efter sitt första besök och KRÄVDE en ny bm. Det fick hon.
    Så kräv en ny!! Och förklara varför, så de tar tag i den bm, för så skall de inte vara!
    Jag är nervös för att få samma idiot till bm som min vän fick, jag kommer dock säga ifrån till henne direkt om hon börjar vara spydig.
    Hoppas allt blir bättre för dig!

• c89
    CinnamonMai skrev 2012-08-08 16:27:38 följande:
    Min förhoppning är att det ska funka likadant för mig. Glad
    Ja, alltså, alla är olika, vissa äter ju fel och går upp fel, medan andra helt enkelt reagerar så på en graviditet.

Jag gick ju dessutom upp allt det när jag samtidigt kräktes. En dag i vecka 13 var jag uppe i hela 14ggr på en dag totalt och blev inlagd på sjukhus. Annars var det MINST 3ggr om dagen fram till vecka 16, därefter någon gång om dagen eller varannan dag till vecka 22. Därefter snarare någon gång i veckan.

Så trots att jag inte fick i mig någon mat att tala om i början så gick jag ändå upp alla dessa kilon. Har därför svårt att tro att det bara skulle vara fett... 
  • Tigerkakan
    Lilldusan skrev 2012-08-08 17:25:00 följande:
    Ja jag känner ju mer och mer att jag inte orkar, finns ju ett liv efter förlossningen också, har ju make och underbar son som också mår dåligt av att se mej såhär, har sån ångest idag att jag bara mår illa......... jag har ju inga konstiga sug efter olika saker och som extrem godisråtta annars så är det ju bara konstigt att inte känna sug efter ens det längre, det enda bm hade att säga om min "matdagbok" sist var bara klagomål på 2glas funlight på drygt 2veckor!

Får nog verkligen överväga att göra något åt detta.... redan imorgon! 

Jag tycker absolut du ska ringa någon annan! Som du säger så finns det en tid efter och du behöver må bra nu så du kan samla energi för att orka första tiden med bebisen sen ju! Ligger du bra i dina värden annars?
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.