• Anonym (ej mördare)

abort är mord!!!

hur kan ni göra abort på ungar??? det är ju mord blir så upprörd när man läser om kvinnor som har skaffat barn men sen ångrar sig och gör abort!!!!! skydda er ifall ni inte vill ha barn era mördare!!!!

• Svar på tråden abort är mord!!!
  • Ellaria
    RLK skrev 2012-07-02 00:47:20 följande:
    Till er som gör liknelser mellan ett foster och en parasit och träd. Jag gjorde ultraljud i vecka 7 och såg hjärtat så. I vecka 10 ett annat ultraljud och då rörde bebis på sig och hade små armar och ben. I vecka 14 på kub ultraljudet levde min bebis runt i magen och såg "färdig" ut.
    Ja, parasiter brukar ha hjärtan. De brukar också leva. Det innebär inte att de klarar sig utan sin värdorganism. Ett 14 veckor gammalt foster kan inte leva utanför livmodern.
    You know nothing, Jon Snow
  • Simon 681
    Ellaria skrev 2012-07-01 19:42:42 följande:
    "Parasitism är ett förhållande mellan organismer där den ena organismen, parasiten, utnyttjar värdorganismen för egen vinning på ett sätt som skadar värdorganismen."

Ett foster/embryo stämmer in på det där. Så länge fostret inte kan leva utanför kvinnans (värdorganismens) kropp är den en parasit.

Ville bara påpeka att du skulle få fel på detta på en biologitenta. Organismer är definitionsmässigt antingen parasiter eller inte, och den "fosterparasitism"du beskriver är snarare en av kvalifikationerna för att vara däggdjur. Om däggdjursungar skulle vara parasiter på grund av detta skulle däggdjur i biologisk definition vara parasiter och om det är ok att ha ihjäl parasiter så skulle det vara ok att ha ihjäl vuxna människor.

Det är nog bättre med pragmatiska eller etiska argument, det blir lite genomskinligt när folk handplockar delar av vetenskap som råkar passa in på sådant de redan har bestämt sig för av andra skäl och ignorerar resten.  
  • RLK

Med andra ord menar du med parasit argumenten att så länge inte bebisen klarar sig utanför magen så är den inte värd att leva? Uppfattar jag dig rätt så? Alltså om bebisen är 23 veckor klarar den sig ofta och har rätt att leva då eller? Men 5 veckor innan , i vecka 18 så räknas den inte som människa utan en parasit för dig eller? Snacka om hjärtlösa argument!

• RLK

Känner en idag helt frisk livlig pojke som föddes i vecka 25 och har var defentitivt inte en parasit när han föddes

• snällochgla
    RLK skrev 2012-07-02 08:17:22 följande:
    Med andra ord menar du med parasit argumenten att så länge inte bebisen klarar sig utanför magen så är den inte värd att leva? Uppfattar jag dig rätt så? Alltså om bebisen är 23 veckor klarar den sig ofta och har rätt att leva då eller? Men 5 veckor innan , i vecka 18 så räknas den inte som människa utan en parasit för dig eller? Snacka om hjärtlösa argument!
    Ja men hur många aborter görs i vecka 18? Då krävs ju speciellt tillstånd och jag förutsätter att det då handlar om att barnet eller mamman är svårt sjuk? 
  • snällochgla

Min dotter gjorde medicinsk abort i vecka sju och då kom det ut en liten klump. Största delen var moderkaka och fostret var stort som en makaron (enligt barnmorskan). Alltså "barnet" var stort som en makaron! Det hade inte armar och ben som sprattlade och en mun som skrek mammmmmaa

• Simon 681
    snällochgla skrev 2012-07-02 08:24:47 följande:
    Ja men hur många aborter görs i vecka 18? Då krävs ju speciellt tillstånd och jag förutsätter att det då handlar om att barnet eller mamman är svårt sjuk? 
    Jo, där har det redan gjorts lite ställningstaganden och det känns bra att anpassa debatten till Svenska förhållanden, där det finns en viss marginal mellan laglig och fri abort och det tidigaste ett prematurbarn kan klara sig.
  • Jajja87
    snällochgla skrev 2012-07-02 08:27:56 följande:
    Min dotter gjorde medicinsk abort i vecka sju och då kom det ut en liten klump. Största delen var moderkaka och fostret var stort som en makaron (enligt barnmorskan). Alltså "barnet" var stort som en makaron! Det hade inte armar och ben som sprattlade och en mun som skrek mammmmmaa
    Nej men det skulle ju ha fått det? den har ju anlag från början alltså blir det en individ. i och med att hjärtat slår i v 6 så släcker man ju ett liv om man tar bort fostret efter v 6. att tänka att det inte är mord är ju bara för att man inte ska må dåligt själv, att man försöker intala sig själv att man inte gör något fel.
  • En himmelsk drog
    micromat skrev 2012-07-01 19:25:11 följande:
    Varje manlig orgasm är massmord!!!
Svar på tråden abort är mord!!!