• Anonym (ej mördare)

abort är mord!!!

hur kan ni göra abort på ungar??? det är ju mord blir så upprörd när man läser om kvinnor som har skaffat barn men sen ångrar sig och gör abort!!!!! skydda er ifall ni inte vill ha barn era mördare!!!!

• Svar på tråden abort är mord!!!
  • Snufsilufsan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-01 17:01:21 följande:
    Är det många aborter som görs i nionde månaden menar du?

Det är ganska mycket "magiskt" som händer mellan exempelvis vecka 6 och vecka 36.
    Jaså, det ÄR magi det handlar om, inte naturlig utveckling? Då förstår jag. Annars vore det mycket märkligt om barnet i magen ena veckan ansågs ha samma värde som ett träd och vara en parasit, för att nästa vecka anses vara ett levande okränkbart väsen.... I övrigt får jag hänvisa till sista meningen i inlägget du citerar.
  • majamajas
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-01 17:05:48 följande:
    Jag förstår att länken handlade om det, det jag inte förstår är relevansen till diskussionen.
    Joo, då. Försökte bara att sätta mig in i TS upprör när hon skrev tråden, tänkte att hon kanske hade tittat på samma.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Snufsilufsan skrev 2012-07-01 17:07:52 följande:
    Jaså, det ÄR magi det handlar om, inte naturlig utveckling? Då förstår jag. Annars vore det mycket märkligt om barnet i magen ena veckan ansågs ha samma värde som ett träd och vara en parasit, för att nästa vecka anses vara ett levande okränkbart väsen.... I övrigt får jag hänvisa till sista meningen i inlägget du citerar.
    Om du läser igen så tror jag nog att du noterar citationstecknen runt ordet "magiskt" (<- så ser det ut). Om du behöver hjälp med att uttyda betydelsen av dessa tecken så hjälper jag gärna till.

Givetvis handlar det om en naturlig utveckling, en utveckling som gör att fostret förändras till en människa som på egen hand kan överleva. Så är inte fallet med ett foster i vecka 6, det kan inte överleva utan mammans kropp och jag kan därför inte se hur ett absolut okränkbart värde kan tillskrivas det.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Snufsilufsan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-01 17:14:30 följande:
    Om du läser igen så tror jag nog att du noterar citationstecknen runt ordet "magiskt" (<- så ser det ut). Om du behöver hjälp med att uttyda betydelsen av dessa tecken så hjälper jag gärna till.

Givetvis handlar det om en naturlig utveckling, en utveckling som gör att fostret förändras till en människa som på egen hand kan överleva. Så är inte fallet med ett foster i vecka 6, det kan inte överleva utan mammans kropp och jag kan därför inte se hur ett absolut okränkbart värde kan tillskrivas det.
    Jaså, det där gamla konsttricket! "Överleva på egen hand". Så värdet beror på styrkan hos människan (jo, ett foster är en människa, om än en inte färdigutvecklad sådan)? Konstigt, jag tycker jag känner igen det där resonemanget. Var det inte nån gammal politisk ideologi som framförde liknande tankar...?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Snufsilufsan skrev 2012-07-01 17:30:21 följande:
    Jaså, det där gamla konsttricket! "Överleva på egen hand". Så värdet beror på styrkan hos människan (jo, ett foster är en människa, om än en inte färdigutvecklad sådan)? Konstigt, jag tycker jag känner igen det där resonemanget. Var det inte nån gammal politisk ideologi som framförde liknande tankar...?
    Man kan med framgång argumentera för att individuell livskraft är ett kriterium för ett skydd, en person som varit död i en minut har exempelvis ett betydligt mer begränsat skydd än en person som är en minut från att dö. Notera att detta inte innebär att personer som är beroende av andra eller maskiner är exkluderade, de har fortfarande en individuell livskraft. Bara så att du inte försöker dig på ytterligare ett försök att jämföra mig och andra med nazister (det är för övrigt svaret på din sista fråga, så nu slipper du fundera vidare på den saken).
  • Dohgon

ja då är jag väl mördare i så fall, men efter de mord jag gjort har jag även fått barn som jag istället älskar och gärna tog till mig. Jag ville inte bli mamma innan jag hade jobb och var klar med skolan så jag fick göra det svåra valet att istället göra abort, jag ville inte ta in en oskyldig människa att leva ett liv utan inkomster eller boende. Jag gjorde vad som var rätt val för mig och det foster som var oönskat i magen.

• majamajas

Ha, ha verkar som tråden är flyttat eller något, så man inte kan skriva "anonymt" längre, är det kanske därför TS blev så tyst? Eller "vem" är då TS?

• Snufsilufsan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-01 17:36:59 följande:
    Man kan med framgång argumentera för att individuell livskraft är ett kriterium för ett skydd, en person som varit död i en minut har exempelvis ett betydligt mer begränsat skydd än en person som är en minut från att dö. Notera att detta inte innebär att personer som är beroende av andra eller maskiner är exkluderade, de har fortfarande en individuell livskraft. Bara så att du inte försöker dig på ytterligare ett försök att jämföra mig och andra med nazister (det är för övrigt svaret på din sista fråga, så nu slipper du fundera vidare på den saken).
    Så du menar att en död person har ett mer begränsat skydd än en levande? Nähä? :) Ett foster är emellertid ett liv, inget lik. Och tänk att man kan med än större framgång argumentera för att ett foster som ännu inte kan klara sig självt bara skiljer sig från ett foster som kan klara sig självt (nåja) genom att det är beroende av mamman och därmed enligt din egen definition faktiskt har en "individuell livskraft".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Snufsilufsan skrev 2012-07-01 17:47:33 följande:
    Så du menar att en död person har ett mer begränsat skydd än en levande? Nähä? :) Ett foster är emellertid ett liv, inget lik. Och tänk att man kan med än större framgång argumentera för att ett foster som ännu inte kan klara sig självt bara skiljer sig från ett foster som kan klara sig självt (nåja) genom att det är beroende av mamman och därmed enligt din egen definition faktiskt har en "individuell livskraft".
    Individuell livskraft kan knappast definieras som att vara absolut beroende av en annan specifik organisms livskraft, fostret kan omöjligen överleva utanför mammans kropp. Det är för att hårddra det en organismspecifik parasit vars överlevnad är absolut bunden till denna organisms liv.

Min jämförelse med en död person är givetvis att personen fortfarande är en människa, den har precis samma genuppsättning som innan döden. Varför ska då inte den åtnjuta samma skydd som en levande människa?
Svar på tråden abort är mord!!!