Vitsippa skrev 2012-06-12 10:00:45 följande:
En helt vanlig mamma (eller pappa för den delen) för mig är en som ser till sitt barns behov i alla lägen, oavsett varifrån barnet kommer och vad det bär med sig i form av t.ex. separationer eller andra skörheter (som ju även kan vara något man föds med).
Det handlar om att ta sitt föräldraskap på allvar och vara påläst om barns behov i allmänhet och att kunna vara lyhörd just för det egna barnets speciella behov.
Jag skulle nog vilja säga att föräldrar som adopterar många gånger är betydligt bättre pålästa om t.ex. anknytning än vad bioföräldrar är fastän alla barn har behov av en bra anknytning till sina föräldrar.
Jag välkomnar verkligen en ändrad syn på, och förbättrad kunskap om, personer med funktionsnedsättningar, såväl vuxna som barn! Jag tror att många av oss sitter med ganska unkna föreställningar om personer med olika former av funktionsnedsättningar. Mycket beroende på att vi lever i tron att vårt samhälle (i Sverige) är jämlikt och välanpassat och att vi har en människosyn där alla har samma värde. Verkligheten ser annorlunda ut.
Hickupp, intressant och tänkvärd länk!
Det jag menar när jag skrev vanlig mamma är att det är annorlunda att adoptera jämfört med att få biologiska barn. Det adopterade barnet har andra behov än ett biologiskt barn som föds in i familjen.
För ett biologiskt barn som föds av en mamma med personlig assistent är det säkert inga som helst svårigheter att förstå vem som är mamma. Men för ett barn som kanske aldrig haft en familj, som inte vet vad en mamma är, kan jag tänka mig att det kan vara förvirrande. I alla fall till en början.
Sedan hjälper det tyvärr inte mycket om myndigheterna i Sverige ändrar inställning. Det finns idag få barn tillgängliga för internationell adoption jämfört med hur många det är som vill adoptera. Detta gör att myndigheterna/organisationen i ett land som ska placera barn kan välja och vraka. Detta gör att föräldrar med skavanker faller bort. Man väljer de friskaste föräldrarna åt barnen, eftersom att man så klart ser till vad man anser är bäst för barnen.