Inlägg från: Emilia75 |Visa alla inlägg
  • Emilia75

Rätten att få vara en alldeles vanlig mamma

Mara skrev 2012-06-11 14:29:57 följande:
    Jag säger inte att personer med funktionshinder inte ska kunna få adoptera, men att adoptera är inte att bli en helt vanlig mamma. Åtminstone inte till en början eftersom att barnet man får har en bakgrund med separationer och dylikt som ett nyfött barn inte har.
    Isåfall säger du att varken funktionshindrade, homosexuella, ensamstående eller andra som avviker från den sk normen inte ska få skaffa barn? Eller vad menar du med vanlig mamma, eller "vanlig familj"?
    Att det är bättre att ett barn växer upp i en sk vanlig "kärnfamilj" med en mamma som super och en pappa som aldrig är hemma tex?
    Det finns problem i alla familjer, mer eller mindre, och bara för att barnet inte är biologiskt eller har en mamma och en pappa osv så betyder inte det att det komemr att få en kärlekslös uppväxt. För det är väl ändå det det handlar om - att barnet ska känna sig tryggt och älskat?
    Och de som adopterar eller de som är homosexuella, de som alltså inte kan få barn på egen hand - tror du verkligen de skulle gå igenom den långa processen att skaffa barn om de inte ville ha ett till hundra procent??!
    Tror nog att adopterade barn är väldigt efterlängtade - till skillnad tyvärr från en del biologiska...
  • Emilia75

På tal om vanlig och normal familj i dagens samhälle så kom jag över den här artikeln:
    Det nya "normala är här".
    Och det är ju helt rätt... det som var norm för hundra år sedan r inte längre norm idag... En sk kärnfamilj är inte längre normen...

• Emilia75
    Mara skrev 2012-06-12 19:14:59 följande:
    Hur menar du nu? Var har jag skrivit något om vilka som ska få skaffa barn?
    Du skriver: "Jag säger inte att personer med funktionshinder inte ska kunna få adoptera, men att adoptera är inte att bli en helt vanlig mamma. Åtminstone inte till en början eftersom att barnet man får har en bakgrund med separationer och dylikt som ett nyfött barn inte har."

Med andra ord så tycker du ju att barn som har en avvikande start i livet inte får en "vanlig" relation till sin mamma.
    Vad nu en vanlig relation är... Men om vi förutsätter att det betyder att en mamma och en pappa fått sitt barn på "naturlig väg", så blir ju allt annat onaturligt eller ovanligt enligt din utsago...

Men det jag reagerar på är att du nog kan såra en hel del mammor som inte fått sitt barn på det sättet med det du säger. Jag tror helt ärligt talat att de mammor och pappor som adopterat (eller homosexuella med tex två mammor) känner sig precis lika mycket som vanliga föräldrar än de som lever i en sk kärnfamilj.
Svar på tråden Rätten att få vara en alldeles vanlig mamma