• Boomsan

Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?

Tänkte skapa en grupp för oss som konverterat till islam där vi kan följas åt och dela våra lärdomar med varandra :)
    Själv så konverterade jag i Malmö moské den 16 april. Har dock svårt för bönen då arabiskan är en svårighet för mig men jag kämpar på :) Vill gärna komma i kontakt med andra i samma situation då vi kan stötta varandra och kanske bli goda vänner :) 

• Svar på tråden Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?
  • Blue Diamond

Blev konstigt , skriver från mobilen !

• oOHalalOo
    Blue Diamond skrev 2012-06-15 18:32:40 följande:
    Är en ingen konvertit men kikar in här ändå :) Har några frågor som jag hoppas att ni har lust att svara på . Jag är nyfiken 1.På vilket språk läser ni Koranen ?? 2.Är inte det svårt då ? förstår ni allt själv eller får ni hjälp ? 3.Berättade ni för era föräldrar att ni tänker konvertera till Islam ? Hur var deras spontana reaktion ? Sen är jag nyfiken på hur gamla var ni när ni konverterade ?
    Kul med frågor från någon som är intresserad. Omväxling förnöjer som man brukar säga.

Jag läser Koranen på arabiska, men måste läsa även på svenska för att få förståelsen. Sen då på svenska och engelska. Så nej det känns inte svårt tycker jag. Jag hade då bara en av mina föräldrar kvar i livet när jag blev muslim, men det var inga problem. Jag var vuxen och hade fått två barn när jag blev muslim. 

• Blue Diamond
    oOHalalOo skrev 2012-06-15 18:38:53 följande:
    Kul med frågor från någon som är intresserad. Omväxling förnöjer som man brukar säga.Jag läser Koranen på arabiska, men måste läsa även på svenska för att få förståelsen. Sen då på svenska och engelska. Så nej det känns inte svårt tycker jag. Jag hade då bara en av mina föräldrar kvar i livet när jag blev muslim, men det var inga problem. Jag var vuxen och hade fått två barn när jag blev muslim.  

Tack så mycket för svaren :) Har du arabiska som modersmål ?
  • Blue Diamond

Förstår man Koranen bättre om man läser det på orginalspråket arabiska ?

• oOHalalOo

Blue Diamond skrev 2012-06-15 18:47:46 följande:
    Tack så mycket för svaren :) Har du arabiska som modersmål ?
    Nej jag är svensk.
    Det är väl så att man får ut det maximala, om man kan uttrycka det så om man läser något i sitt orginal. Så är det väl kanske med det mesta som vi läser. Tänk bara hur konstigt ibland t.ex. filmtitlar hur konstiga de ibland kan låta när de översätts till svenska. Är det verkligen den filmen? kan jag sitta och undra.
  • umjohansson

Hej! Jag är gift med en muslim men är själv kristen. Sedan jag lärde känna min man har mitt intresse för Islam fördjupats och ännu mer sedan vi fick vår underbare lille son i höstas (alhamdulillah). Jag tar därför tacksamt emot råd på litteratur (utöver Koranen) och tips på hur jag kan närma mig Islam. Förhoppningen är att jag längs vägen ska finna övertygelsen. /Malin

• Umm

Mabruk!
    Vad roligt a du konvererat! Har du börjat bära slöja?
    Jag vet att buiken i Stockholm ibland har erbjudanden för nya konveriter. (www.hijabnow.se )
    Här i Stockholm är vi också många ser nya tjejer hela tiden mashaallah!!!!
    Jag är inte så bra på arabiska men viktigaste är ju at man kan göra bönen det antar jag at du redan lärt dig , de kortase sururna uantill.
    mvh Umm

• Politikus Inkorektus
    Imaan skrev 2012-06-14 17:31:07 följande:
    Enligt min tolkning och islams tolkning så korsfästes han aldrig. Men jag vet att enligt kristendomen så tror de att han gjorde det. Men de tror mycket som jag inte tror på.
    Nej det är ju klart, som muslim måste du ju blint tro på koranen.

• ummabdilleh
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-14 12:53:18 följande:
    Ja vi har en kvinna här som sade sig vara muslim för 3 år sen, hon fastade och bad bönerna och försvarade islam. Sen efter ett år och vips har hon blivit hon den värsta islamofoben. Det har visat sig att hon var muslim för hennes killes skull och när han lämnade henne satte hon sin tid och energi på att slänga dynga på islam och muslimer på forumet. Såna finns många av vet du.

finns massa sana exempel tyyvarr..svenska kvinnor som konverterar for de blivit kara, sen gar de tillbaka till kuffr, astakfrullah, ma allah skydda oss fran shirk
  • RepenttoJesus

Jesus är Vägen, Sanningen och Livet och han är vår enda räddning! Jesus är Gud och älskar oss alla! Omvänd er genom Jesus Kristus!

Svar på tråden Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?