• Boomsan

Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?

Tänkte skapa en grupp för oss som konverterat till islam där vi kan följas åt och dela våra lärdomar med varandra :)
    Själv så konverterade jag i Malmö moské den 16 april. Har dock svårt för bönen då arabiskan är en svårighet för mig men jag kämpar på :) Vill gärna komma i kontakt med andra i samma situation då vi kan stötta varandra och kanske bli goda vänner :) 

• Svar på tråden Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?
  • Imaan

Assalaam aleikom!

Jag är också konvertit men bor inte i Malmö.. =)

• Boomsan

asaleikom salaam syster!
    Du är så välkommen så :D vill så gärna komma i kontakt med andra så att man kan byta erfarenhet för allt är så nytt för mig, bor man runt Malmö så är det bara ett plus om man ska träffas :) När konverterade du?

• Imaan

Jag sa shahada år 2007 så det är lite mer än 5 år, alhamdulillah

• Boomsan

de bra mashallah :D
    Hur gjorde du för att lära dig hela religionen och normer?  

• Imaan

Finns massa böcker att läsa, mycket info på nätet. Men man måste lära sig att vara uppmärksam då det finns en massa mindre bra sidor.

• Sooofia
    Boomsan skrev 2012-06-08 14:36:12 följande:
    Tänkte skapa en grupp för oss som konverterat till islam där vi kan följas åt och dela våra lärdomar med varandra :)
    Själv så konverterade jag i Malmö moské den 16 april. Har dock svårt för bönen då arabiskan är en svårighet för mig men jag kämpar på :) Vill gärna komma i kontakt med andra i samma situation då vi kan stötta varandra och kanske bli goda vänner :) 
    Salaam w aleykum!
    Jag är ingen konvertit, men kikar ändå in här. Hoppas det är ok.
    Har en fråga som jag hoppas att ni har lust att svara på.
    Vad är anledningen till att ni valt att konvertera?

Allt gott!
  • Boomsan

assaleikom salaam syster du är varm välkommen! min pappa är shia muslim men har inte träffat han så mycket under min uppväxt så ja hade en kristen uppväxt med min mamma (ja e 50%pers o 50%svensk), men islan har alltid fångat mitt intresse. Jag började smått läsa Koranen och intresset ökade, ja träffade även en man från irak som ja gifte mig med på tid och planerar in ett bröllop till våren nästa år. Då konverterade jag och bär nu slöja och har aldrig varit lyckligare!
    Jag försöker intensivt lära mig bönen men har svårt för arabiskan men försöker även lära mig den, min man är religös och lära mig Koranen ibland men det finns så många vardagliga saker som jag måste lista ut själv t.ex. den arabiska maten, fraser man säger, uppförande (jag vet hur jag ska uppföra mig som kvinna men fanns saker ja inte viste som t.ex. att man inte skakar hand med en man) osv. 
    Var är ni ifrån då? 

• Imaan

Vill först påpeka en sak, att bara för att man konverterar till Islam så är det inget som säger att man måste ta sig an den arabiska kulturen. Det är två skilda saker.

• Imaan
    Sooofia skrev 2012-06-08 22:25:01 följande:
    Vad är anledningen till att ni valt att konvertera?
    Kort och gott så var anledningen för mig att jag kände att det var det rätta. I kristendomen fanns så många frågetecken som ingen kunde ge svar på. Det var helt enkelt så att Islam kändes rätt för mig.

Är du intresserad av Islam? 
  • Imaan

Sen så är det upp till var och en vilka åsikter man vill följa. 
    Det finns så många olika åsikter, och jag anser att det bästa är att följa sin egna. 

Svar på tråden Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?