• Boomsan

Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?

Tänkte skapa en grupp för oss som konverterat till islam där vi kan följas åt och dela våra lärdomar med varandra :)
    Själv så konverterade jag i Malmö moské den 16 april. Har dock svårt för bönen då arabiskan är en svårighet för mig men jag kämpar på :) Vill gärna komma i kontakt med andra i samma situation då vi kan stötta varandra och kanske bli goda vänner :) 

• Svar på tråden Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?
  • Sooofia

Hej igen!
    Tusen tack för era svar! Tycker att det är väldigt intressant - framförallt att höra någons personliga väg till en viss tro!

Boomsan; jag förstår att det är mycket som är både spännande och lite svårt så där i början när man tar klivet in i något nytt! Hoppas du hittar svar på alla dina funderingar!

Imaan: Jag blir lite nyfiken på vilka frågetecken det var inom kristendomen som du inte hittade svar på där? Men det hör ju egentligen inte till denna tråd... :)

Jo, jag är  intresserad av islam på ett sätt. Eller egentligen av muslimer. ;) Har bott i ett muslimskt land under ett par år (bar där slöja och levde på många sätt som lokalbefolkningen) och älskade verkligen både människorna och kulturen! Tycker som sagt även att det är väldigt intressant att höra om andra människors vandring i sin tro. Det är sant som du säger att det finns många olika åsikter och alla är fria att välja sin egen tro!
    Själv är jag kristen. Älskar Jesus och Bibeln och kommer aldrig att lämna Gud. Han har gjort så oerhört mycket för mig!

Salaam!

• Imaan

Självklart är alla fria att välja sin tro. Det är ett val som vi alla måste få ta själva, det går inte att någon tvingar på en sina åsikter osv. En tro kommer från hjärtat och måste vara genuin.

Som du säger så tillhör kanske inte mina åsikter om kristendomen ts.. Solig 

• Blevmamma060708

Salamalakikum sis!

Själv är jag svensk/Norsk och konvetarde till Islam för 11 år sedan när jag var 17 år, jag fan Islam genom mina venner, jag läste mycket om Islam och efter ca 1 år konvetarde jag, jag läste mycket om Islam åren som följde, när jag var 21 träffade jag min man som kommer från Jordanien. Om du har några frågor så är det bara att fråga.

Soofia: Måste fråga varför hade du sjal när du bodde i mellanöstern,du är ju kristen ok ni täcker håret i kyrkan men på gatan? Eller var det så att du bodde i Iran el Saudie då kan jag förstå det, men annars är det ju inte nödvändigt.   

• VojneVojne

Assalamu aleykum syster, jag har en fundering och är lite OT hoppas att det ok :)
    Till soofia skulle ville säga om frågetecken inom kristendomen, jag är inte kristen men har vänner som är praktiserande kristna i då blir alltid samtal om Gud och olika regler i våra tro... Det jag inte kan förstå när man gör synd så är den redan förlåten för Jesus korsfästes för synderna då undrar jag varför finns det regler och finns straff när ändå man är förlåten? Jag förstår verkligen inte man får inte göra synder men om du gör det så ingen fara du är förlåten? Tänk om man hade sagt så här till sina barn " du får inte skolka men det ok om du skolkar för du är förlåten" och tre enigheten jag begriper inte heller finner ingen logic i det.

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    Sooofia skrev 2012-06-09 21:03:44 följande:
    Imaan: Jag blir lite nyfiken på vilka frågetecken det var inom kristendomen som du inte hittade svar på där? Men det hör ju egentligen inte till denna tråd... :)
    Tawheed som är fundamentet och grundstenen i islam är det som saknas i kristendomen som muslimerna inte accepterar/förstår/tror på. Sen kommer andra frågor såsom korsfästelsen och förvanskningen av bibeln bla. ... 
  • Aaglars
    Boomsan skrev 2012-06-08 22:08:41 följande:
    de bra mashallah :D
    Hur gjorde du för att lära dig hela religionen och normer?  

Gör man inte det INNAN man konverterar???
  • Boomsan
    VojneVojne skrev 2012-06-11 00:59:21 följande:
    Assalamu aleykum syster, jag har en fundering och är lite OT hoppas att det ok :)
    Till soofia skulle ville säga om frågetecken inom kristendomen, jag är inte kristen men har vänner som är praktiserande kristna i då blir alltid samtal om Gud och olika regler i våra tro... Det jag inte kan förstå när man gör synd så är den redan förlåten för Jesus korsfästes för synderna då undrar jag varför finns det regler och finns straff när ändå man är förlåten? Jag förstår verkligen inte man får inte göra synder men om du gör det så ingen fara du är förlåten? Tänk om man hade sagt så här till sina barn " du får inte skolka men det ok om du skolkar för du är förlåten" och tre enigheten jag begriper inte heller finner ingen logic i det.
    Min tolkning är att när Jesus, sullallah aleiwa salaam, korsfästes för synderna var det dem synder som begåtts och det började sedan på noll efter korsfästningen?
    Aaglars skrev 2012-06-14 11:02:16 följande:
    Jo? 
  • J   a   d   e   d
    Det är tydligen inte nödvändigt enligt somliga. Har sett såna här trådar under årens lopp där det bejublas att folk som inte har öppnat koranen har konverterat. Det är.... märkligt på så många plan. Cool
    Jeddan
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Ja vi har en kvinna här som sade sig vara muslim för 3 år sen, hon fastade och bad bönerna och försvarade islam. Sen efter ett år och vips har hon blivit hon den värsta islamofoben. Det har visat sig att hon var muslim för hennes killes skull och när han lämnade henne satte hon sin tid och energi på att slänga dynga på islam och muslimer på forumet. Såna finns många av vet du.
  • J   a   d   e   d
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-14 12:53:18 följande:
    Ja vi har en kvinna här som sade sig vara muslim för 3 år sen, hon fastade och bad bönerna och försvarade islam. Sen efter ett år och vips har hon blivit hon den värsta islamofoben. Det har visat sig att hon var muslim för hennes killes skull och när han lämnade henne satte hon sin tid och energi på att slänga dynga på islam och muslimer på forumet. Såna finns många av vet du.
    Fantastiskt att du har sådan inside information, känner du denna kvinna personligen och har varit närvarande i hennes liv menar du eftersom du kan återberätta exakt varför hon förändrat sin kritik av islam?

Ack ja det finns många de som far med osanning på internet, en del kan t ex inte avgöra vilket kön de själva har eller vilken religiös tillhörighet de har och har haft under åren som varit. Jag undrar vem som vet vad som är sant här egentligen? Må Allah vägleda oss.
    Jeddan
Svar på tråden Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?