Inlägg från: Boomsan |Visa alla inlägg
  • Boomsan

Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?

Tänkte skapa en grupp för oss som konverterat till islam där vi kan följas åt och dela våra lärdomar med varandra :)
    Själv så konverterade jag i Malmö moské den 16 april. Har dock svårt för bönen då arabiskan är en svårighet för mig men jag kämpar på :) Vill gärna komma i kontakt med andra i samma situation då vi kan stötta varandra och kanske bli goda vänner :) 

• Svar på tråden Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?
  • Boomsan

asaleikom salaam syster!
    Du är så välkommen så :D vill så gärna komma i kontakt med andra så att man kan byta erfarenhet för allt är så nytt för mig, bor man runt Malmö så är det bara ett plus om man ska träffas :) När konverterade du?

• Boomsan

de bra mashallah :D
    Hur gjorde du för att lära dig hela religionen och normer?  

• Boomsan

assaleikom salaam syster du är varm välkommen! min pappa är shia muslim men har inte träffat han så mycket under min uppväxt så ja hade en kristen uppväxt med min mamma (ja e 50%pers o 50%svensk), men islan har alltid fångat mitt intresse. Jag började smått läsa Koranen och intresset ökade, ja träffade även en man från irak som ja gifte mig med på tid och planerar in ett bröllop till våren nästa år. Då konverterade jag och bär nu slöja och har aldrig varit lyckligare!
    Jag försöker intensivt lära mig bönen men har svårt för arabiskan men försöker även lära mig den, min man är religös och lära mig Koranen ibland men det finns så många vardagliga saker som jag måste lista ut själv t.ex. den arabiska maten, fraser man säger, uppförande (jag vet hur jag ska uppföra mig som kvinna men fanns saker ja inte viste som t.ex. att man inte skakar hand med en man) osv. 
    Var är ni ifrån då? 

• Boomsan
    VojneVojne skrev 2012-06-11 00:59:21 följande:
    Assalamu aleykum syster, jag har en fundering och är lite OT hoppas att det ok :)
    Till soofia skulle ville säga om frågetecken inom kristendomen, jag är inte kristen men har vänner som är praktiserande kristna i då blir alltid samtal om Gud och olika regler i våra tro... Det jag inte kan förstå när man gör synd så är den redan förlåten för Jesus korsfästes för synderna då undrar jag varför finns det regler och finns straff när ändå man är förlåten? Jag förstår verkligen inte man får inte göra synder men om du gör det så ingen fara du är förlåten? Tänk om man hade sagt så här till sina barn " du får inte skolka men det ok om du skolkar för du är förlåten" och tre enigheten jag begriper inte heller finner ingen logic i det.
    Min tolkning är att när Jesus, sullallah aleiwa salaam, korsfästes för synderna var det dem synder som begåtts och det började sedan på noll efter korsfästningen?
    Aaglars skrev 2012-06-14 11:02:16 följande:
    Gör man inte det INNAN man konverterar???
    Jo? 
  • Boomsan
    Imaan skrev 2012-06-14 17:00:44 följande:
    Enligt islam så korsfästes aldrig Jesus aleihi salaam.

Det är enligt kristendomen som han korsfästes för deras synder.  
    Ja det har du rätt i :) Men kvinnan som frågade, frågade utifrån kristendomen. 
  • Boomsan

japp, jag tolka det så när nån säger att han han korsfästes för synderna. Har du ingen tolkning på de?

Svar på tråden Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?