• Boomsan

Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?

Tänkte skapa en grupp för oss som konverterat till islam där vi kan följas åt och dela våra lärdomar med varandra :)
    Själv så konverterade jag i Malmö moské den 16 april. Har dock svårt för bönen då arabiskan är en svårighet för mig men jag kämpar på :) Vill gärna komma i kontakt med andra i samma situation då vi kan stötta varandra och kanske bli goda vänner :) 

• Svar på tråden Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?
  • Aaglars
    J a d e d skrev 2012-06-14 12:35:19 följande:
    Det är tydligen inte nödvändigt enligt somliga. Har sett såna här trådar under årens lopp där det bejublas att folk som inte har öppnat koranen har konverterat. Det är.... märkligt på så många plan. Cool

Jaa du. Man kan verkligen undra. Inte helt frivilliga konvertiter...?
  • J   a   d   e   d
    Aaglars skrev 2012-06-14 13:17:31 följande:
    Eller väldigt väldigt väldigt otåliga sådana? Drömmer
    Jeddan
  • Imaan
    Boomsan skrev 2012-06-14 12:10:04 följande:
    Min tolkning är att när Jesus, sullallah aleiwa salaam, korsfästes för synderna var det dem synder som begåtts och det började sedan på noll efter korsfästningen?
    Enligt islam så korsfästes aldrig Jesus aleihi salaam.

Det är enligt kristendomen som han korsfästes för deras synder.  
  • Boomsan
    Imaan skrev 2012-06-14 17:00:44 följande:
    Enligt islam så korsfästes aldrig Jesus aleihi salaam.

Det är enligt kristendomen som han korsfästes för deras synder.  
    Ja det har du rätt i :) Men kvinnan som frågade, frågade utifrån kristendomen. 
  • Imaan
    Boomsan skrev 2012-06-14 17:08:04 följande:
    Ja det har du rätt i :) Men kvinnan som frågade, frågade utifrån kristendomen. 
    Läste din text där det stod "Min tolkning" så därför trodde jag att det var så DU tolkade 
  • Boomsan

japp, jag tolka det så när nån säger att han han korsfästes för synderna. Har du ingen tolkning på de?

• Imaan
    Boomsan skrev 2012-06-14 17:16:13 följande:
    japp, jag tolka det så när nån säger att han han korsfästes för synderna. Har du ingen tolkning på de?
    Enligt min tolkning och islams tolkning så korsfästes han aldrig. Men jag vet att enligt kristendomen så tror de att han gjorde det. Men de tror mycket som jag inte tror på.
  • oOHalalOo
    Aaglars skrev 2012-06-14 11:02:16 följande:
    Gör man inte det INNAN man konverterar???
    Jag kan bara tala för mig själv, men det är rätt omöjligt att känna till precis allt när man väljer att bli muslim. Det tar ju hela livet att lära sig, man kan säga att man aldrig blir fullärd utan lär sig utefter vägen.

Det viktiga när man blir muslimer är att man tror på Allah (swt) och Hans enhet/tawheed. Att man tror att Muhammad (fvmh) var Hans sändebud. Att man förstår innebörden av att utföra bön, fasta osv och att det är något som man är överygad om tillhör tron. Givetvis mer än det, men att man helt enkelt är övertygad i sitt hjärta att Islam är den rätta och enda vägen att följa.
  • oOHalalOo
    Aaglars skrev 2012-06-14 13:17:31 följande:
    Det kan säkert finnas människor som blir muslimer utan att tro på Islams budskap. Det fanns det ju redan i Islams begynnelse. Dessa människor omtalas t.o.m. i Koranen som 'de som blir muslimer på morgonen och slutar vara det på kvällen'. Dvs de var inte sanna troende utan fejkade sin tro. Då var det för att lura människor att de skulle tro att Islam var något dåligt och överge Islam. Idag kanske det är människor som inte förstår innebörden av att vara en muslim eller som gör det för någon annans skull. Men de har inte tron i hjärtat och är inte övertygade om någonting.
  • Blue Diamond

Är en ingen konvertit men kikar in här ändå :) Har några frågor som jag hoppas att ni har lust att svara på . Jag är nyfiken 1.På vilket språk läser ni Koranen ?? 2.Är inte det svårt då ? förstår ni allt själv eller får ni hjälp ? 3.Berättade ni för era föräldrar att ni tänker konvertera till Islam ? Hur var deras spontana reaktion ? Sen är jag nyfiken på hur gamla var ni när ni konverterade ?

Svar på tråden Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?