Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?

Aaglars skrev 2012-06-14 11:02:16 följande:
    Gör man inte det INNAN man konverterar???
    Jag kan bara tala för mig själv, men det är rätt omöjligt att känna till precis allt när man väljer att bli muslim. Det tar ju hela livet att lära sig, man kan säga att man aldrig blir fullärd utan lär sig utefter vägen.

Det viktiga när man blir muslimer är att man tror på Allah (swt) och Hans enhet/tawheed. Att man tror att Muhammad (fvmh) var Hans sändebud. Att man förstår innebörden av att utföra bön, fasta osv och att det är något som man är överygad om tillhör tron. Givetvis mer än det, men att man helt enkelt är övertygad i sitt hjärta att Islam är den rätta och enda vägen att följa.
  • oOHalalOo
    Aaglars skrev 2012-06-14 13:17:31 följande:
    Jaa du. Man kan verkligen undra. Inte helt frivilliga konvertiter...?
    Det kan säkert finnas människor som blir muslimer utan att tro på Islams budskap. Det fanns det ju redan i Islams begynnelse. Dessa människor omtalas t.o.m. i Koranen som 'de som blir muslimer på morgonen och slutar vara det på kvällen'. Dvs de var inte sanna troende utan fejkade sin tro. Då var det för att lura människor att de skulle tro att Islam var något dåligt och överge Islam. Idag kanske det är människor som inte förstår innebörden av att vara en muslim eller som gör det för någon annans skull. Men de har inte tron i hjärtat och är inte övertygade om någonting.
  • oOHalalOo
    Blue Diamond skrev 2012-06-15 18:32:40 följande:
    Är en ingen konvertit men kikar in här ändå :) Har några frågor som jag hoppas att ni har lust att svara på . Jag är nyfiken 1.På vilket språk läser ni Koranen ?? 2.Är inte det svårt då ? förstår ni allt själv eller får ni hjälp ? 3.Berättade ni för era föräldrar att ni tänker konvertera till Islam ? Hur var deras spontana reaktion ? Sen är jag nyfiken på hur gamla var ni när ni konverterade ?
    Kul med frågor från någon som är intresserad. Omväxling förnöjer som man brukar säga.

Jag läser Koranen på arabiska, men måste läsa även på svenska för att få förståelsen. Sen då på svenska och engelska. Så nej det känns inte svårt tycker jag. Jag hade då bara en av mina föräldrar kvar i livet när jag blev muslim, men det var inga problem. Jag var vuxen och hade fått två barn när jag blev muslim. 

• oOHalalOo

Blue Diamond skrev 2012-06-15 18:47:46 följande:
    Tack så mycket för svaren :) Har du arabiska som modersmål ?
    Nej jag är svensk.
    Det är väl så att man får ut det maximala, om man kan uttrycka det så om man läser något i sitt orginal. Så är det väl kanske med det mesta som vi läser. Tänk bara hur konstigt ibland t.ex. filmtitlar hur konstiga de ibland kan låta när de översätts till svenska. Är det verkligen den filmen? kan jag sitta och undra.
Svar på tråden Ni som konverterat till islam i malmö regionen, följas åt?