Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Hoppsan85 skrev 2012-05-30 21:18:55 följande:
    Man är inte legitimerad sjuksköterska men man kan jobba som sjuksköterska och därmed kalla sig för sjuksköterska.

Men hur kan man jobba som sjuksköterska när man inte har rätten att utföra jobbet under eget ansvar?
  • Scream2

Blind Urmakare: TIll nåt helt annat. Är du väldigt insatt i tolkning av socialstyrelsens områden och just ansvarsfrågor? Du kan inboxa om så är fallet! Skulle vilja ställa några frågor isåfall.

• Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-30 22:01:53 följande:
    Men snälla. VAD är det för skillnad på att vikariera för någon eller att jobba som något? Vid båda gör man samma jobb. Tom Socialstyrelsen godkänner att man kan anställas som sjuksköterska utan legitimation.

Jobba som något du inte är färdigutbildad till...
    vikariera för att du helt enkelt inte är färdigutbildad.

Du svarade inte på min fråga? VARFÖR är det så viktigt att få kalla sig sjuksköterska när man inte är färdig?    
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-30 22:40:28 följande:
    Det får du fråga de som är anställda som sjuksköterskor utan legitimation. Har aldrig varit anställd som det så...

Nu frågar jag DIG; eftersom du så envetet framhåller att det är så och ska vara så! Och uppenbarligen att det är rätt att det är så! Då måste du ju också kunna svara på varför det är så viktgit, när du inte tänker ge dig i frågan!
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-30 22:50:38 följande:
    Jag har aldrig varit anställd som sjuksköterska utan legitimation så jag vet inte varför det är så viktigt att kalla sig sjuksköterska då. Vill du ha svar på det får du vända dig till någon som är anställd som sjuksköterska utan legitimation.

Du borde ju kunna svara på det eftersom du så envetet vidhåller att det absolut ska kallas så! Varför är det så viktigt att det kallas så då? Varför strider du för det i tråden?
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-30 22:49:17 följande:
    Nu pratar vi inte om student (och en student gör exakt samma som sin handledare under uppsikt)

Det är ju faktiskt i praktiken det vi gör! Vad är skillnaden? Förutom att du får lön? Ansvar? Arbetsuppgifter?
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-30 23:03:03 följande:
    Vart har jag sagt att det absolut ska vara så?

Typ när du hela tiden försvara det så in i bänken...och inte kan se det tokiga i det hela...
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-30 23:04:09 följande:
    En T5-syrra som är anställd som sjuksköterska utan legitimation är inte student på jobbet, då är vederbörjade en kollega.

Att en person ena dagen är student för att nästa vara kollega och ytterligare nästa vara student...nja...du är inte sjuksköterska förräns den dagen du har tagit din SJUKSKÖTERSKE EXAMEN! DÅ har du också gått in i ansvaret och fått papper på att du ÄR sjuksköterska.
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-30 23:08:36 följande:
    Jag anser bara att det inte är nåt fel eftersom både patientsäkerhetslagen och Socialstyrelsens föreskrifter tillåter det.

Nåt fel är det ju...är du ska ha ansvar för den personens handlingar..precis som när den är student...
  • Scream2
    Skyddad yrkestitel

5 § En i 1 § angiven yrkestitel får användas endast av den som har legitimation för yrket eller genomgår föreskriven praktisk tjänstgöring.

6 § I yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område får den som enligt 5 § saknar behörighet att använda en skyddad yrkestitel inte använda en titel som kan förväxlas med en sådan titel.

Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?