Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Hoppsan85 skrev 2012-05-29 15:04:18 följande:
    Ja, enligt Socialstyrelsen ska de göra det. Vad är det som är problemet?

Ganska mkt...
    Har du jobbat i Norge? 
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 15:08:38 följande:

Har du?

Har det med saken att göra? Jag frågade DIG!
  • Scream2
    Omorfia skrev 2012-05-29 15:08:46 följande:

Men hur sjutton är det BRA att arbetsgivaren anställer studenter istället för färdiga sjuksköterskor? Hur gynnar det patienterna? Du förstår väl själv vad du skriver? Det vore väl en sak om studenterna var en extra resurs men nu är de ju inte det eftersom ni har ökat antalet patienter för att studenterna är där.

Mkt relevanta frågor!
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 15:14:05 följande:

Svarade i inläg 196, även om det inte har med tråden att göra.

Har du själv jobbat i Norge?  

Du svarade först med att enbart ställa en motfråga!

Det är inte relevant för tråden att veta om jag jobbar i Norge eller inte  
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 15:18:27 följande:

Samma, det är inte relevat för tråden om jag gjort det eller inte. Men jag svarade ändå

Men det är ju faktiskt upp till dig att göra! Tack för svaret....
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 15:24:57 följande:

Ser ingen anledning med att dölja att jag inte jobbat i Norge

Nä, så bra för dig!
  • Scream2
    Bill50X skrev 2012-05-29 17:15:19 följande:
    Verkligen intressant tråd måste jag säga. Känns lite som det pågår någon slags rangmätning just nu. "vart har du läst och jobbat osv"

Läser man i Luleå så kan man jämföra utbildningen med att spränga en gruva. Någon eller några kommer med all säkerhet att få nytta av forskningen och slutsatserna som studenterna tvingas komma fram till men mer kompetenta syrror är de inte än sina kompisar i Skellefteå som fokuserar mer på att rusta studenterna inför sina kommande uppgifter. Jag tror mig se vad belackarna försöker klösa sig fast vid när de vägrar se sina blivande kollegor som sjuksköterskeämnen. Tror inte det är rätt väg att gå för att nå dit.

Och har man lite mer på fötterna vad gäller bakgrunden så fattar man precis..men jag förstår att nya på FL uppfattar tråden mysko...
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-30 19:09:13 följande:
    Nähä, vad ska man kalla sig då? Man är inte legitimerad sjuksköterska så det får man inte kalla sig för men man jobbar som sjuksköterska vilket innebär att sjuksköterska är helt ok att kalla sig för. Enligt på Patientsäkerhetslagen och lagen om att "Anställa sjuksköterska utan legitimation"

Man kan väl säga att du inte jobbar som sjuksköterska, du jobbar som nånting och det jobb du utför blir ju handräckning eftersom leg ssk inte hinner med. Du jobbar ju inte under eget ansvar (moraliskt, visst, men inte enligt lagen).

Och VARFÖR VILL man kalla sig sjuksköterska före man är klar med sin utbildning? Har man inte mer råg i ryggen och inser att jag är inte färdig, jag har en termin kvar och om fem år kommer jag bara tycka att jag själv var löljlig...vi ska väl stå upp för att ge yrket mer status och det gör man INTE genom att strutta runt och kalla sig sjuksköterska utan att vara det!

Anställd SOM, men likafullt du ÄR INTE sjuksköterska...För att VARA sjuksköterska krävs 6 terminer och godkännd examen! THATS IT!    
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-30 20:38:28 följande:
    Jag är legitimerad sjuksköterska och jobbar som legitimerad sjuksöterska.

Varför ta det så personligt...man och du är väl lika hypotetiska begrepp i den här diskussonen.... bättre du lägger energi på att bemöta mitt inlägg.
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-30 20:58:58 följande:
    Jag håller inte med i vad du säger. Hade det varit så hade det inte gått att bli anställd som sjuksköterska utan legitimation.

Men tänk efter....ÄR man sjuksköterska efter fem terminer? När det tar sex för att få ett examensbevis?
Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?