Hoppsan85 skrev 2012-05-30 19:09:13 följande:
Nähä, vad ska man kalla sig då? Man är inte legitimerad sjuksköterska så det får man inte kalla sig för men man jobbar som sjuksköterska vilket innebär att sjuksköterska är helt ok att kalla sig för. Enligt på Patientsäkerhetslagen och lagen om att "Anställa sjuksköterska utan legitimation"
Man kan väl säga att du inte jobbar som sjuksköterska, du jobbar som nånting och det jobb du utför blir ju handräckning eftersom leg ssk inte hinner med. Du jobbar ju inte under eget ansvar (moraliskt, visst, men inte enligt lagen).
Och VARFÖR VILL man kalla sig sjuksköterska före man är klar med sin utbildning? Har man inte mer råg i ryggen och inser att jag är inte färdig, jag har en termin kvar och om fem år kommer jag bara tycka att jag själv var löljlig...vi ska väl stå upp för att ge yrket mer status och det gör man INTE genom att strutta runt och kalla sig sjuksköterska utan att vara det!
Anställd SOM, men likafullt du ÄR INTE sjuksköterska...För att VARA sjuksköterska krävs 6 terminer och godkännd examen! THATS IT!