• Ebba Caroline

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Som frågan lyder...

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska? När man fått sin legitimation eller när man är anställd som det?

Idag kan man vara anställd som sjuksköterska utan legitimation efter 5 godkända terminer (dvs alla kurser från termin 1 till termin 5 är klara och godkända) på sjuksköterskeprogrammet.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-28 20:17
    Motivera gärna svaret. Observera att et inte är leg. sjuksköterska utan bara sjuksköterska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 00:39
    Sjuksköterska utan legitimation
    www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/forarbetsgivare/anstallasjukskoterskautanlegitimation
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?
  • Philippa

När man fått sin legitimation såklart.....

• Ebba Caroline
    Philippa skrev 2012-05-28 20:25:17 följande:
    När man fått sin legitimation såklart.....
    För att?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Philippa

Är inte det uppenbart? Man är inte färdigutbildad och/eller godkänd på sin utbildning innan man fått sin legitimation....

• MnM2010

Min första sommar som sjuksköterska fick jag kalla mig sjuksköterska fast inte legitimerad. Många sjuksköterskor som läste för ett par år sedan har ingen fil kand i omvårdnad, dvs 6e termin, men de är sjuksköterskor ändå.

• Ebba Caroline
    Philippa skrev 2012-05-28 20:31:09 följande:
    Är inte det uppenbart? Man är inte färdigutbildad och/eller godkänd på sin utbildning innan man fått sin legitimation....
    Fast frågan är när man kan kalla sig för sjuksköterska, eftersom man kan bli anställd som det efter 5 godkända terminer.
  • Ebba Caroline
    MnM2010 skrev 2012-05-28 20:31:58 följande:

Min första sommar som sjuksköterska fick jag kalla mig sjuksköterska fast inte legitimerad. Många sjuksköterskor som läste för ett par år sedan har ingen fil kand i omvårdnad, dvs 6e termin, men de är sjuksköterskor ändå.

De har fortfarande 6 terminer men de har inte någon c-uppsats.
  • Solaika

Efter fem terminer är man inte legitimerad sjuksköterska utan assisterande sjuksköterska. Det är dock ovanligt med såna anställningar. Man får dem i princip bara om man kanske har en usk-anställning sen tidigare eller väldigt bra kontakt med chefen på ett ställe. Nån form av annan kontakt med stället.. Oftast är det oxå i kommunen eller mindre avancerade vårdavdelningar på sjukhusen.
    Sjuksköterska är du när du fått din legitimation. Innan dess bör man presentera sig som assisterande ssk om det är en sån anställning man har.

• mithrandil

Antar att du kan kalla dig sjuksköterska när du är anställd som det.
    När du är färdig kan du kalla dig leg. sjuksköterska. :) 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Ebba Caroline
    Solaika skrev 2012-05-28 20:36:05 följande:
    Efter fem terminer är man inte legitimerad sjuksköterska utan assisterande sjuksköterska. Det är dock ovanligt med såna anställningar. Man får dem i princip bara om man kanske har en usk-anställning sen tidigare eller väldigt bra kontakt med chefen på ett ställe. Nån form av annan kontakt med stället.. Oftast är det oxå i kommunen eller mindre avancerade vårdavdelningar på sjukhusen.
    Sjuksköterska är du när du fått din legitimation. Innan dess bör man presentera sig som assisterande ssk om det är en sån anställning man har.
    Jag presenterar mig inte som assisterande sjuksköterska eftersom jag inte är anställd som det.
  • Scream2

När man fått sin legitimation, det är enbart då du ÄR sjuksköterska med ALLA rättigheter och skydligheter! Utan leg har du inte på långa vägar det ansvaret så det är ju bara så B att ens vilja kalla sig sjuksköterska.

Sköterskeassistenter är väl ett mer passande ord man kan ha när man inte är klar men ändå har lite mer teoretisk kunskap än bara uska...men därmed inte sagt att man skulle göra jobbet bättre.......

Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?