• Ebba Caroline

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Som frågan lyder...

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska? När man fått sin legitimation eller när man är anställd som det?

Idag kan man vara anställd som sjuksköterska utan legitimation efter 5 godkända terminer (dvs alla kurser från termin 1 till termin 5 är klara och godkända) på sjuksköterskeprogrammet.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-28 20:17
    Motivera gärna svaret. Observera att et inte är leg. sjuksköterska utan bara sjuksköterska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 00:39
    Sjuksköterska utan legitimation
    www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/forarbetsgivare/anstallasjukskoterskautanlegitimation
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?
  • spillerkillern

Nej, jag trodde du var färdigutbildad men väntade på din legitimation.. vi har  anställt nyutbildade ssk utan leg, men de får inte jobba ensam utan handledare ska finnas på avd. Men vi skulle inte ta in en T5 att göra ssk uppgifter, de brukar hoppa in och jobba som  undersköterskor om de vill och behov finns.. Inte ens T6orna lämnar vi ensam på avd. För skulle något hända skulle vi som handledare ligga illa till.

Du har ju inte långt kvar om det är bara en termin kvar :)

• Fennyxx
    spillerkillern skrev 2012-05-29 00:13:17 följande:
    Vikarierande ssk ska vara en ssk, alltså är utbildningen färdig men du väntar på leg. från socialstyrelsen?
    Ok, jag kan ha fel men i trådstarten står det att man kan arbeta som ssk efter fem terminer. Om sjuksköterskestudenten är anställd som och arbetar som sjuksköterska så kan man inte kalla honom/henne för sjuksköterskeassistent eller student, det blir fel och signalerar att personen har en annan funktion än han/hon egentligen har. 

Jag kan inte komma på något bättre att kalla personen än vik ssk, men om den "titeln" är reserverad för folk men färdig utbildning så är det väl säkrast att fråga den som anställt en vad man är för något egentligen.. 
  • spillerkillern
    Scream2 skrev 2012-05-29 00:26:39 följande:
    Går och lägger mig med vetskapen om att typ 80% håller med mig i sakfrågan, känns gott att veta att så många inte tycker man ska "ljuga" för patienterna....
    Men 20% kan ljuga om  det, Godnatt, inga mardrömmar nu ;)
  • Scream2
    spillerkillern skrev 2012-05-29 00:31:18 följande:
    Men 20% kan ljuga om  det, Godnatt, inga mardrömmar nu ;)

Det är nog risk för det...vad kan jag möta i sommar eg...nån som står och kallar sig sjuksköterska och lämnar en ofullständig rapport för att handledaren inte har tid att vara på just den avdelningen och sen går det åt fanders under transporten, patienten dör och helt plötsligt var det mitt ansvar....gosh....då LÄR det bli även ett organisatoriskt fel och vips så har socialstyrelsen insett sitt misstag...och mörkertalet ang otillsatta semestervikariat kommer upp i ljuset. INGEN vinner på att detta förekommer.....INGEN....värna om den skyddade yrkestiteln och ansvar via legitimation!!! Ska vi få högre löner är det ett sätt att börja på! Vansinne....
  • Ebba Caroline
    spillerkillern skrev 2012-05-29 00:27:15 följande:
    Nej, jag trodde du var färdigutbildad men väntade på din legitimation.. vi har  anställt nyutbildade ssk utan leg, men de får inte jobba ensam utan handledare ska finnas på avd. Men vi skulle inte ta in en T5 att göra ssk uppgifter, de brukar hoppa in och jobba som  undersköterskor om de vill och behov finns.. Inte ens T6orna lämnar vi ensam på avd. För skulle något hända skulle vi som handledare ligga illa till.

Du har ju inte långt kvar om det är bara en termin kvar :)
    Har enbart 10 veckor kvar, varav ca 9 veckors slutpraktik.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Fennyxx

Så upprörda alla blir då. Det är väl ingen som vill ljuga för folk eller döda patienter. Om socialstyrelsen säger att man får vikariera som ssk efter t5 så är det väl bra för alla inblandade, och man ska aldrig ta på sig mer än man klarar oavsett om man har en legitimation eller inte.

• Ebba Caroline
    Fennyxx skrev 2012-05-29 00:39:47 följande:
    Så upprörda alla blir då. Det är väl ingen som vill ljuga för folk eller döda patienter. Om socialstyrelsen säger att man får vikariera som ssk efter t5 så är det väl bra för alla inblandade, och man ska aldrig ta på sig mer än man klarar oavsett om man har en legitimation eller inte.
  • Ebba Caroline
    spillerkillern skrev 2012-05-29 00:41:55 följande:
    TS har rätt när jag kollar upp genom socialstyrelsen. Men det kan variera mellan olika arbetsgivare, vi har aldrig anställt någon sjuksköterska förrän T6 är avklarad.

www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationoc...
  • Scream2
    Fennyxx skrev 2012-05-29 00:39:47 följande:

Bra? Även om mitt inlägg var lite ironiskt fanns det viss baktanke...när sommaren kommer o passen ska lösas släpper många arbetsgivare på alla hämningar...där socialstyrelsen kunde släppa till lite utnyttjas till max...
Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?