• Ebba Caroline

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Som frågan lyder...

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska? När man fått sin legitimation eller när man är anställd som det?

Idag kan man vara anställd som sjuksköterska utan legitimation efter 5 godkända terminer (dvs alla kurser från termin 1 till termin 5 är klara och godkända) på sjuksköterskeprogrammet.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-28 20:17
    Motivera gärna svaret. Observera att et inte är leg. sjuksköterska utan bara sjuksköterska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 00:39
    Sjuksköterska utan legitimation
    www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/forarbetsgivare/anstallasjukskoterskautanlegitimation
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?
  • spillerkillern
    Scream2 skrev 2012-05-29 12:00:34 följande:
    Jo, det står så, men även om det gör det innebär det ju inte att det är en ok regel! Det har man väl rätt att tycka? Ena stunden är det en skyddad titel och i nästa är det fritt att använda den? Det här ska tas vidare. Sen handlar det ju också om VEM som får vicka...inte alla är lämpliga
    Min har anställt sjuksköterskor utan legitimation om de avklarat T6, men de får inte jobba ensam tills de fått sitt leg. Kan variera på olika platser. Jag har haft T5 studenter och en del av dem är långt ifrån färdiga och jag har tyckt att en del blivit framsläppta väldigt lätt då de inte klarar av grundläggande sjuksköterskeuppgifter. Det har hänt att vi underkännt elever i T5, så därför tycker jag det känns lite olustigt att T5or kan börja jobba som ssk.
  • JA77
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 12:01:51 följande:
    Hum... leg ssk är man inte förren man är klar med utbildningen och har legitimation. Sjuksköterska kan man vara anställd som efter fem fullgjorda terminer, men då med handledning (står på Socialstyrelsen) och vad ska de kallas sig för om inte sjuksköterskor? 

På min avdelning har vi två T5-syrror och de är kollegor och kallas för sjuksköterskor, helt i sin ordning. Däremot jobbar de aldrig ensamma men dock självständiga.   
    Men ur fungerar det i praktiken? Vem kollar att deras läkemedel delas rätt? Blod får ju bara hängas av legitimerad personal (då det är tranfusion av vävnad, inte vilket dropp som helst), hur fixar ni det? Likaså bastest och blodgruppering.
  • Hoppsan85
    spillerkillern skrev 2012-05-29 12:14:17 följande:
    Min har anställt sjuksköterskor utan legitimation om de avklarat T6, men de får inte jobba ensam tills de fått sitt leg. Kan variera på olika platser. Jag har haft T5 studenter och en del av dem är långt ifrån färdiga och jag har tyckt att en del blivit framsläppta väldigt lätt då de inte klarar av grundläggande sjuksköterskeuppgifter. Det har hänt att vi underkännt elever i T5, så därför tycker jag det känns lite olustigt att T5or kan börja jobba som ssk.

Fast har du en underkänd kurs i T5 så får man inte jobba som ssk....
    Är inte så aktiv på FL längre
  • Hoppsan85
    JA77 skrev 2012-05-29 12:15:02 följande:
    Men ur fungerar det i praktiken? Vem kollar att deras läkemedel delas rätt? Blod får ju bara hängas av legitimerad personal (då det är tranfusion av vävnad, inte vilket dropp som helst), hur fixar ni det? Likaså bastest och blodgruppering.

Blod har de inte fått hänga på min avdelning. Läkemedel får de ge, samma med blodtest och blodgruppering. Har alltid varit med om en T5-syrra tagit blodtest eller blodgruppering. Eftersom de aldrig är ensamma så går det bra att kontrollera att det är rätt. Inga problem alls

Är ju inte alla handlendare som kollar om en ssk-student har gett rätt läkemedel (jag gör det alltid dock)   
  • spillerkillern
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 12:15:12 följande:
    Fast har du en underkänd kurs i T5 så får man inte jobba som ssk....
    Det är sant, men det är många som tagit sig så långt som till T5 innan någon tar tag i att de inte kan utföra ssk yrket, mycket synd att det ska ta sån tid och att ingen ringer varningsklockan tidigare. Blir dessa elever godkända pga dumsnällhet så kan de vara våra kollegor månaden efter. Skrämmande.
  • Hoppsan85
    spillerkillern skrev 2012-05-29 12:19:40 följande:
    Det är sant, men det är många som tagit sig så långt som till T5 innan någon tar tag i att de inte kan utföra ssk yrket, mycket synd att det ska ta sån tid och att ingen ringer varningsklockan tidigare. Blir dessa elever godkända pga dumsnällhet så kan de vara våra kollegor månaden efter. Skrämmande.

Sant. (om det inte bror på handledaren?!)
  • spillerkillern
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 12:22:04 följande:
    Sant. (om det inte bror på handledaren?!)
    Oftast beror det på handledaren, det är vi som ska hjälpa eleverna att "träna upp sig själva", men om de helt enkelt inte kan så ska vi heller inte godgänna (oftast lättaste alternativet). Jag brukar alltid fråga mig själv om jag skulle känna mig trygg att ha eleven som min ssk kollega eller vara patient till eleven.
  • JA77
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 12:17:30 följande:

Blod har de inte fått hänga på min avdelning. Läkemedel får de ge, samma med blodtest och blodgruppering. Har alltid varit med om en T5-syrra tagit blodtest eller blodgruppering. Eftersom de aldrig är ensamma så går det bra att kontrollera att det är rätt. Inga problem alls

Är ju inte alla handlendare som kollar om en ssk-student har gett rätt läkemedel (jag gör det alltid dock)   

Men då faller ju själva syftet med att ha en T5!  Om jag som ssk måste kolla att min "kollega" gjort rätt, att hon gör alla kontroller i samband med blodgruppering/bastest, då är ju "kollegan" inte till så mycket hjälp, faktiskt. Att ha en nyexad ssk gör att vi slipper kontrollmomenten, men ändå är behjälpliga vid frågor. Jag kan bara inte förstå varför man som student är så hetsig med att komma ut och jobba innan man är klar! Jag har haft flera T5 som studenter, och de flesta är väldigt osäkra i sin roll. Tänk bara hur osäkra de nyexade är, och då en T5?  
  • Scream2
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 12:14:05 följande:

T5-syrror är bara anställda under studietiden. Man kan inte vara anställd som det hela livet, eftersom man aldrig får fast anställning och egentligen bara ska vikariera för en leg. ssk.
    Men så säger inte socialstyrelsen. Du kan ju ha studieuppehåll....Och det är självklart du kan vikariera hela livet!
Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?