• Ebba Caroline

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Som frågan lyder...

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska? När man fått sin legitimation eller när man är anställd som det?

Idag kan man vara anställd som sjuksköterska utan legitimation efter 5 godkända terminer (dvs alla kurser från termin 1 till termin 5 är klara och godkända) på sjuksköterskeprogrammet.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-28 20:17
    Motivera gärna svaret. Observera att et inte är leg. sjuksköterska utan bara sjuksköterska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 00:39
    Sjuksköterska utan legitimation
    www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/forarbetsgivare/anstallasjukskoterskautanlegitimation
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?
  • Scream2

Personligen...men det är ju jag det...tycker jag man gör sig själv en otjänst genom att ta på sig rollen som sjuksköterska utan att vara det...man mörkar ju sjuksköterskebristen och kanske tar bort chansen för andra att förhandla upp en bättre lön. Det är BRIST varje sommar på syrror, varför ska vi dölja den? Ta ansvar för fler avdelningar och jobba självständigt...IDIOTI säger jag...som sagt, om nåt går fel? Kan man riskera att kanske inte ens få ut sin legitimation öht? För att man tog på sig för mkt ansvar? För så blir det ju, fast man inte ska ha det? Jag vänder och vrider och funderar och blir räddare och räddare av det ni skriver...

• Scream2
    spillerkillern skrev 2012-05-28 23:50:55 följande:
    Vi får hoppas att han inte jobbar som ssk iallafall, jag skulle va livrädd både som patient och  kollega att jobba med någon som har den attityden.

Tyvärr skrev han att han gjorde det....vubb....fast...folk som inte är helt ärliga finns det ju en del av.
  • Ebba Caroline
    Omorfia skrev 2012-05-28 23:50:50 följande:
    Det är ett faktum att du som student oeller ej legitimerad inte har ansvaret för vården. Det är handledaren som måste se till att T-femman inte tar sig vatten över huvudet vilket i praktiken gör att det inte är en kollega man jobbar med. Att du och Ts tycker att det är sak samma betyder inte att det är det.
    Är väl tur att de finns de leg. sjuksköterskor som ser en t5a som kollega (Du kanske är sådan som inte kallar uskor för kollegor...)
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Omorfia
    liten giraff skrev 2012-05-28 23:44:18 följande:
    Omorfia: Fast, så var det när jag jobbade som t5a. Hade ansvar för x antal avdelningar på ett äldreboende, å den andra ssk för de andra avd. Planaerade, dokunenterade, följde upp, delade dosetter, rondade, kontaktade läkare, lade om sår m.m. Men kunde alltid bolla med den andre om jah behövde. Tyckte det var en superbra grej med sån anställning :)

Tur för din oengagerade handledare att inget hände då som hon fick ta ansvaret för då. :-\
  • spillerkillern
    Scream2 skrev 2012-05-28 23:52:06 följande:
    Tyvärr skrev han att han gjorde det....vubb....fast...folk som inte är helt ärliga finns det ju en del av.
    Ja för att vara ssk ska man veta vad ansvar betyder, vilket det är tveksamt att han gör. Tur att på min arbetsplats  anställs personal efter personlig lämplighet med prövotid.
  • spillerkillern
    Omorfia skrev 2012-05-28 23:54:57 följande:
    Tur för din oengagerade handledare att inget hände då som hon fick ta ansvaret för då. :-\
    Japp, hennes legitimation kunde ha rykt.
  • Omorfia
    Ebba Caroline skrev 2012-05-28 23:53:16 följande:
    Är väl tur att de finns de leg. sjuksköterskor som ser en t5a som kollega (Du kanske är sådan som inte kallar uskor för kollegor...)

Det kan du ju få tro om det gör dig gladare.

Det är bara rätt tröttsamt att se dig i tråd efter tråd som en tonåring som är övertygad om att föräldrarna och andra vuxna är helt tappade och inte fattar någonting. Alla vuxna har varit tonåringar och alla sjuksköterskor har varit studenter och nyutexade och har by default ett bredare perspektiv på tiden som student och ny syrra än en sskstudent.
  • Ebba Caroline
    Omorfia skrev 2012-05-29 00:03:23 följande:
    Det kan du ju få tro om det gör dig gladare.
    Det är bara rätt tröttsamt att se dig i tråd efter tråd som en tonåring som är övertygad om att föräldrarna och andra vuxna är helt tappade och inte fattar någonting. Alla vuxna har varit tonåringar och alla sjuksköterskor har varit studenter och nyutexade och har by default ett bredare perspektiv på tiden som student och ny syrra än en sskstudent.
    Tror? Jag vet att mina kollegor ser mig som kollega och inte student. Och det är tur att inte alla är som dig mfl i tråden. Usch, hade inte velat ha er som kollegor
  • Fennyxx

Om man vill vara lite övertydlig med att man inte är legitimerad men anställd som ssk kan man ju kalla sig vik ssk. Ex om man sommarjobbar före examen.

Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?