Inlägg från: spillerkillern |Visa alla inlägg
  • spillerkillern

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Du kan kalla dig för sjuksköterska, när du fått din legitimation kan du titulera dig som leg. sjuksköterska! Bra yrkesval ;) Hoppas bara lönerna går upp snart, det är  trots allt ett ansvartfullt och krävande yrke.

• spillerkillern
    Bill50X skrev 2012-05-28 23:43:04 följande:
    De som talar mest och högst om ansvar brukar vara otrygga i sin yrkesroll och har svårt med tilliten till kollegorna. Risk att gå in i väggen varning..
    Knappast, att inte inse ansvaret gör att man slarvar, vilket absolut inte får ske i våran yrkeskategori. Det är med stolthet jag har detta ansvarsfyllda arbete.
  • spillerkillern
    Scream2 skrev 2012-05-28 23:47:21 följande:
    Jasså, det var ett högst intressant påståående. Vad har du för bakgrundsfakta på det? Och vad jobbar du själv med? Nåt ställe där ansvarsfrågan kanske inte är lika uppenbar som där jag jobbar?
    Vi får hoppas att han inte jobbar som ssk iallafall, jag skulle va livrädd både som patient och  kollega att jobba med någon som har den attityden.
  • spillerkillern
    Scream2 skrev 2012-05-28 23:52:06 följande:
    Tyvärr skrev han att han gjorde det....vubb....fast...folk som inte är helt ärliga finns det ju en del av.
    Ja för att vara ssk ska man veta vad ansvar betyder, vilket det är tveksamt att han gör. Tur att på min arbetsplats  anställs personal efter personlig lämplighet med prövotid.
  • spillerkillern
    Omorfia skrev 2012-05-28 23:54:57 följande:
    Tur för din oengagerade handledare att inget hände då som hon fick ta ansvaret för då. :-\
    Japp, hennes legitimation kunde ha rykt.
  • spillerkillern
    Fennyxx skrev 2012-05-29 00:09:30 följande:
    Om man vill vara lite övertydlig med att man inte är legitimerad men anställd som ssk kan man ju kalla sig vik ssk. Ex om man sommarjobbar före examen.
    Vikarierande ssk ska vara en ssk, alltså är utbildningen färdig men du väntar på leg. från socialstyrelsen?
  • spillerkillern

Nej, jag trodde du var färdigutbildad men väntade på din legitimation.. vi har  anställt nyutbildade ssk utan leg, men de får inte jobba ensam utan handledare ska finnas på avd. Men vi skulle inte ta in en T5 att göra ssk uppgifter, de brukar hoppa in och jobba som  undersköterskor om de vill och behov finns.. Inte ens T6orna lämnar vi ensam på avd. För skulle något hända skulle vi som handledare ligga illa till.

Du har ju inte långt kvar om det är bara en termin kvar :)

• spillerkillern
    Scream2 skrev 2012-05-29 00:26:39 följande:
    Går och lägger mig med vetskapen om att typ 80% håller med mig i sakfrågan, känns gott att veta att så många inte tycker man ska "ljuga" för patienterna....
    Men 20% kan ljuga om  det, Godnatt, inga mardrömmar nu ;)
  • spillerkillern
    Din mamma skrev 2012-05-29 07:52:49 följande:
    Men TS, varför avslutar du inte bara din utbildning så att du får kalla dig legitimerad sjuksköterska och börja jobba "på riktigt"?
    Det är svårt att få tillsvidare anställning eftersom hon ej får jobba självständigt utan handledare. För att få jobba utan handledare krävs legitimation från socialstyrelsen, vilken man inte får förrän utbildningen är färdig.
  • spillerkillern
    Din mamma skrev 2012-05-29 08:36:23 följande:
    Spillerkillern: Just därför finns väl än ännu större morot till att avsluta/fullborda sin utbildning?
    Helt riktigt! Trodde att du menade att hon skulle hoppa av efter T5 och börja jobba som ssk. Sorry.
  • spillerkillern
    Din mamma skrev 2012-05-29 09:01:40 följande:
    Spillerkillern: Insåg att jag formulerat mig dåligt, men ja. Att fullborda sin utbildning bör ju vara A och O.
    No problem :)
  • spillerkillern
    Scream2 skrev 2012-05-29 12:00:34 följande:
    Jo, det står så, men även om det gör det innebär det ju inte att det är en ok regel! Det har man väl rätt att tycka? Ena stunden är det en skyddad titel och i nästa är det fritt att använda den? Det här ska tas vidare. Sen handlar det ju också om VEM som får vicka...inte alla är lämpliga
    Min har anställt sjuksköterskor utan legitimation om de avklarat T6, men de får inte jobba ensam tills de fått sitt leg. Kan variera på olika platser. Jag har haft T5 studenter och en del av dem är långt ifrån färdiga och jag har tyckt att en del blivit framsläppta väldigt lätt då de inte klarar av grundläggande sjuksköterskeuppgifter. Det har hänt att vi underkännt elever i T5, så därför tycker jag det känns lite olustigt att T5or kan börja jobba som ssk.
  • spillerkillern
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 12:15:12 följande:
    Fast har du en underkänd kurs i T5 så får man inte jobba som ssk....
    Det är sant, men det är många som tagit sig så långt som till T5 innan någon tar tag i att de inte kan utföra ssk yrket, mycket synd att det ska ta sån tid och att ingen ringer varningsklockan tidigare. Blir dessa elever godkända pga dumsnällhet så kan de vara våra kollegor månaden efter. Skrämmande.
  • spillerkillern
    Hoppsan85 skrev 2012-05-29 12:22:04 följande:
    Sant. (om det inte bror på handledaren?!)
    Oftast beror det på handledaren, det är vi som ska hjälpa eleverna att "träna upp sig själva", men om de helt enkelt inte kan så ska vi heller inte godgänna (oftast lättaste alternativet). Jag brukar alltid fråga mig själv om jag skulle känna mig trygg att ha eleven som min ssk kollega eller vara patient till eleven.
  • spillerkillern
    Blind Urmakare skrev 2012-05-30 19:57:15 följande:
    nr1. Behörig till anställnings om sjuksköterska är den som har legitimation. förordning 1998:1518 om behörighet till vissa anställningar inom hälso- och sjukvården. En T5 är behörig att anställas under generellt förordnande som vikarie för sjuksköterska. Hon är dock inte behörig att anställas som sjuksköterska. Det är en skillnad där som är ganska viktig att känna till i dels ansvarsfrågan men också vad T5:an är behörig att faktiskt göra.

nr2. psl anger ganska tydlig att det är den som har legitimation eller förskriven praktiskt tjänstgöring. Så bara för att du inte tycker att det inte ska vara på ett sätt innebär inte att det inte är på just det sättet. 
    Kolla socialstyrelsens hemsida, där ser du vade som gäller.
  • spillerkillern
    Hoppsan85 skrev 2012-05-31 22:14:57 följande:
    En mängd olika saker. Ge medicin, infusiner, sprutor och sätta pvk som exempel. Kontakta läkaren, ringa röntgen, labb, kommun etc.
    Medicin får ges efter att en leg ssk har kollat igenom burkarna. Så är det iaf på min arbetsplats.
Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?