• Ebba Caroline

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Som frågan lyder...

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska? När man fått sin legitimation eller när man är anställd som det?

Idag kan man vara anställd som sjuksköterska utan legitimation efter 5 godkända terminer (dvs alla kurser från termin 1 till termin 5 är klara och godkända) på sjuksköterskeprogrammet.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-28 20:17
    Motivera gärna svaret. Observera att et inte är leg. sjuksköterska utan bara sjuksköterska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 00:39
    Sjuksköterska utan legitimation
    www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/forarbetsgivare/anstallasjukskoterskautanlegitimation
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?
  • Scream2
    MnM2010 skrev 2012-05-28 20:31:58 följande:

Min första sommar som sjuksköterska fick jag kalla mig sjuksköterska fast inte legitimerad. Många sjuksköterskor som läste för ett par år sedan har ingen fil kand i omvårdnad, dvs 6e termin, men de är sjuksköterskor ändå.

Jag hade ingen fil kand när jag var klar...men när jag fick mitt leg var jag sjuksköterska. Med legget kommer ansvaret och skydligheterna, förstår inte vitsen att kalla sig sjuksköterska utan leg då det trots allt är en skyddad yrkestitel, kan det eg bli klarar än så här? http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel
  • Ebba Caroline

Varför kan man då bli anställd som sjuksköterska utan legitimation och även jobba som det?

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Scream2
    http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/vadinnebarlegitimation

Skyddad yrkestitel

Till denna kategori förs – utöver de ovan nämnda – arbetsterapeuter, audionomer, biomedicinska analytiker, dietister, kiropraktorer, logopeder, naprapater, optiker, ortopedingenjörer, psykologer, psykoterapeuter, röntgensjuksköterskor, sjukgymnaster, sjukhusfysiker, sjuksköterskor och tandhygienister. Man får således inte kalla sig psykolog om man inte har legitimation som psykolog (eller genomgår föreskriven praktisk tjänstgöring). Den som bryter mot ensamrätten till yrkestitel kan dömas till böter.

Kan inte tolka det annorlunda än att det finns människor på FL som bryter mot lagen och kan dömmas till böter!!!!  

• Solaika

TS: det ska man inte kunna bli. Man ska i så fall vara anställd som assisterande. Nåt är fel om man inte blir det trots att man saknar leg.

• Ebba Caroline
    Solaika skrev 2012-05-28 21:10:48 följande:
    TS: det ska man inte kunna bli. Man ska i så fall vara anställd som assisterande. Nåt är fel om man inte blir det trots att man saknar leg.
    Nej, det finns en anställning som är sjuksköterska utan legitimation som man kan bli anställd som. Allt enligt Socialstyrelsen.
  • JA77

Ebba Caroline, enligt ditt resonemang borde läkarassistenter (läkarstuderande i slutet på sin utbildning, de brukar syssla med administrativt jobb och gör enklare bedömningar), kalla sig för läkare?

VARFÖR har du sån j-a brådska med att kalla dig ssk när du inte är det?! Oavsett hur assisterande du är. Oavsett anställningsform. Skärp dig. Ingen tror dig ändå.  

• Ebba Caroline
    JA77 skrev 2012-05-28 21:56:11 följande:

Ebba Caroline, enligt ditt resonemang borde läkarassistenter (läkarstuderande i slutet på sin utbildning, de brukar syssla med administrativt jobb och gör enklare bedömningar), kalla sig för läkare?

VARFÖR har du sån j-a brådska med att kalla dig ssk när du inte är det?! Oavsett hur assisterande du är. Oavsett anställningsform. Skärp dig. Ingen tror dig ändå.  

Nej, varför det? Finns väl ingen anställningsform "läkare utan legtitiomation"?

Jag är anställd som sjuksköterska utan legitimation, vilket innebär att jag är sjuksköterska utan legitimation. Inte legitimerad sjuksköterska. Jag bryr mig inte om vad folk tror, jag vet vad jag är anställd som och vad som står på mitt anställningsbevis.

Dessutom handlar inte tråden om min anställning.
  • Ebba Caroline
    mithrandil skrev 2012-05-28 20:40:50 följande:
    Antar att du kan kalla dig sjuksköterska när du är anställd som det.
    När du är färdig kan du kalla dig leg. sjuksköterska. :) 
  • warranty

Du kan väl kalla dig sjuksköterska men du får inte utföra specifika ssk-uppgifter tex hänga blod eller dela waran i dosett utan vara legitimerad.

• Ebba Caroline
    warranty skrev 2012-05-28 22:10:54 följande:
    Du kan väl kalla dig sjuksköterska men du får inte utföra specifika ssk-uppgifter tex hänga blod eller dela waran i dosett utan vara legitimerad.
    Jo, det får man göra som sjuksköterska utan legitimation (får till och med studenter göra, då med handledning)
Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?