Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

När man fått sin legitimation, det är enbart då du ÄR sjuksköterska med ALLA rättigheter och skydligheter! Utan leg har du inte på långa vägar det ansvaret så det är ju bara så B att ens vilja kalla sig sjuksköterska.

Sköterskeassistenter är väl ett mer passande ord man kan ha när man inte är klar men ändå har lite mer teoretisk kunskap än bara uska...men därmed inte sagt att man skulle göra jobbet bättre.......

• Scream2
    MnM2010 skrev 2012-05-28 20:31:58 följande:

Min första sommar som sjuksköterska fick jag kalla mig sjuksköterska fast inte legitimerad. Många sjuksköterskor som läste för ett par år sedan har ingen fil kand i omvårdnad, dvs 6e termin, men de är sjuksköterskor ändå.

Jag hade ingen fil kand när jag var klar...men när jag fick mitt leg var jag sjuksköterska. Med legget kommer ansvaret och skydligheterna, förstår inte vitsen att kalla sig sjuksköterska utan leg då det trots allt är en skyddad yrkestitel, kan det eg bli klarar än så här? http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel
  • Scream2
    http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/vadinnebarlegitimation

Skyddad yrkestitel

Till denna kategori förs – utöver de ovan nämnda – arbetsterapeuter, audionomer, biomedicinska analytiker, dietister, kiropraktorer, logopeder, naprapater, optiker, ortopedingenjörer, psykologer, psykoterapeuter, röntgensjuksköterskor, sjukgymnaster, sjukhusfysiker, sjuksköterskor och tandhygienister. Man får således inte kalla sig psykolog om man inte har legitimation som psykolog (eller genomgår föreskriven praktisk tjänstgöring). Den som bryter mot ensamrätten till yrkestitel kan dömas till böter.

Kan inte tolka det annorlunda än att det finns människor på FL som bryter mot lagen och kan dömmas till böter!!!!  

• Scream2

Personligen skulle jag ALDRIG se en ssk stud som en kollega! Den dagen 6 godkännda terminer är gjorda och en legitimation är godkännd, DÅ är vi KOLLEGOR i yrket och jag känner att vi jobbar som SJUKSKÖTERSKOR på LIKA villkor. Varför nån ska roa sig med att kalla sig sjuksköterska när man inte fullgjort utbildningen förstår jag inte! Det är en skyddad titel och detta lilla undantag har ju tillkommit för att på nåt vis täcka sommarvakanser och sen har det fortsatt att utnyttjas. Visst är det väl kul för ssk stud som har nån termin kvar att få ut och roa sig och göra något mer avancerade uppgifter än uskorna. MEN sjuksköterska är man den dagen man står ensam ansvarig för sina handlingar!!!!!

• Scream2
    Paksenarrion skrev 2012-05-28 23:15:13 följande:
    Jag håller med dig. Antingen är man färdigutbildad o har leg med allt vad det innebär eller så är man inte ssk 'på riktigt'

Precis. Och varför ska jag med MIN legitimation backa upp nån som vill LEKA syrra innan man ens pluggat klart? Sjuksköterskeassistent tycker jag är ett utmärkt ord! Skilj på dröm och verklighet lixom!
  • Scream2
    liten giraff skrev 2012-05-28 23:20:26 följande:
    Den sommaren jag fick jobba efter 5 terminer gav mig väldigt mycket iaf, arbetade mycket självständigt med alla upogifter jag hade. Och så fick någon annan semester. Tycker det är ett bra tillfälle att använda sina kunskaper och få lite extra kött på benen för en termin senare är man klar! Sen kanske man bör kalla det något annat, jag vet inte. Bra för CVt sen också :)

Det är helt ok att ex hemsjukvården använder termin fem studenter för att avlasta ordinarie sjuksköterskor. Men för den sakens skull är DU INTE sjuksköterska!!! Du ÄR student! Men då det går att få dispans kan man använda den här varianten. Men då du inte har nån legitimation är det nån annan SJUKSKÖTERSKA som ska backa upp dig. Ni är INTE kollegor än, men kommer att bli ett halvår senare. Men man MÅSTE skilja på sånt här! Hur ska SJUKSKÖTERSKOR kunna motivera högre löner tex om gemene man genom FL kan få intrycket att man kan jobba som sjuksköterska utan att ha utbildning för det?
  • Scream2
    liten giraff skrev 2012-05-28 23:29:40 följande:
    Men jisses, surmular. Är det c-uppsatsen och en valbar vfu som skiljer dröm och verklighet åt? Tat lugnt, man jobbar som ssk med dispens innan leg. Tillfälligt. Jag tog det på största allvar, "lekte" inte. Skiljer sig mellan ställen hur mycket man får göra.

Ta det lugnt systrar, vi måste även ta hand om alla blivande kollegor :)

Inte ALLA blivande hoppas jag...

C-uppsat och valbar VFU och lite till va? Bla en jäkla massa ansvar... 
  • Scream2
    Bill50X skrev 2012-05-28 23:31:17 följande:
    Det där snacket om elev eller student,redan där tycker jag man sätter nivån/ribban på diskussionen och svansföringen. Både jag och min fru är SSK med VUB inom respektive område men det där "riktig sjuksköterske tänket och att jag minsann har LEG" har alltid känts pinsamt patetiskt att komma flaxande med. Visst,yrkesstolthet argumentet och ansvarsbiten kan jag köpa men femteterminare som fullbordat eller sjätte terminare som bara inväntar legitimationen är inga som "leker sjuksköterska" utan jag ser dem definitivt som kollegor. Känns bara dumt att kliva upp på en hög häst när yrket hursom har låg status.

Kan ju bero på historiens bakgund...
    leg ssk tog jag bort från skylten tidigt...
  • Scream2
    Bill50X skrev 2012-05-28 23:43:04 följande:
    De som talar mest och högst om ansvar brukar vara otrygga i sin yrkesroll och har svårt med tilliten till kollegorna. Risk att gå in i väggen varning..

Jasså, det var ett högst intressant påståående. Vad har du för bakgrundsfakta på det? Och vad jobbar du själv med? Nåt ställe där ansvarsfrågan kanske inte är lika uppenbar som där jag jobbar?
  • Scream2
    liten giraff skrev 2012-05-28 23:44:18 följande:
    Omorfia: Fast, så var det när jag jobbade som t5a. Hade ansvar för x antal avdelningar på ett äldreboende, å den andra ssk för de andra avd. Planaerade, dokunenterade, följde upp, delade dosetter, rondade, kontaktade läkare, lade om sår m.m. Men kunde alltid bolla med den andre om jah behövde. Tyckte det var en superbra grej med sån anställning :)

Och om nåt hade gått åt fanders då? Då hade du stått där utan ansvar och glatt hämtat ut ditt leg 6 månader senare?
Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?