Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Personligen...men det är ju jag det...tycker jag man gör sig själv en otjänst genom att ta på sig rollen som sjuksköterska utan att vara det...man mörkar ju sjuksköterskebristen och kanske tar bort chansen för andra att förhandla upp en bättre lön. Det är BRIST varje sommar på syrror, varför ska vi dölja den? Ta ansvar för fler avdelningar och jobba självständigt...IDIOTI säger jag...som sagt, om nåt går fel? Kan man riskera att kanske inte ens få ut sin legitimation öht? För att man tog på sig för mkt ansvar? För så blir det ju, fast man inte ska ha det? Jag vänder och vrider och funderar och blir räddare och räddare av det ni skriver...

• Scream2
    spillerkillern skrev 2012-05-28 23:50:55 följande:
    Vi får hoppas att han inte jobbar som ssk iallafall, jag skulle va livrädd både som patient och  kollega att jobba med någon som har den attityden.

Tyvärr skrev han att han gjorde det....vubb....fast...folk som inte är helt ärliga finns det ju en del av.
  • Scream2
    Fennyxx skrev 2012-05-29 00:09:30 följande:
    Om man vill vara lite övertydlig med att man inte är legitimerad men anställd som ssk kan man ju kalla sig vik ssk. Ex om man sommarjobbar före examen.

Sjuksköterskeassistent är väl annars ett utmärkt ord! För det är ju precis vad det går ut på!
  • Scream2

Går och lägger mig med vetskapen om att typ 80% håller med mig i sakfrågan, känns gott att veta att så många inte tycker man ska "ljuga" för patienterna....

• Scream2
    spillerkillern skrev 2012-05-29 00:31:18 följande:
    Men 20% kan ljuga om  det, Godnatt, inga mardrömmar nu ;)

Det är nog risk för det...vad kan jag möta i sommar eg...nån som står och kallar sig sjuksköterska och lämnar en ofullständig rapport för att handledaren inte har tid att vara på just den avdelningen och sen går det åt fanders under transporten, patienten dör och helt plötsligt var det mitt ansvar....gosh....då LÄR det bli även ett organisatoriskt fel och vips så har socialstyrelsen insett sitt misstag...och mörkertalet ang otillsatta semestervikariat kommer upp i ljuset. INGEN vinner på att detta förekommer.....INGEN....värna om den skyddade yrkestiteln och ansvar via legitimation!!! Ska vi få högre löner är det ett sätt att börja på! Vansinne....
  • Scream2
    Fennyxx skrev 2012-05-29 00:39:47 följande:
    Så upprörda alla blir då. Det är väl ingen som vill ljuga för folk eller döda patienter. Om socialstyrelsen säger att man får vikariera som ssk efter t5 så är det väl bra för alla inblandade, och man ska aldrig ta på sig mer än man klarar oavsett om man har en legitimation eller inte.

Bra? Även om mitt inlägg var lite ironiskt fanns det viss baktanke...när sommaren kommer o passen ska lösas släpper många arbetsgivare på alla hämningar...där socialstyrelsen kunde släppa till lite utnyttjas till max...
  • Scream2

Vettiga treviga ssk stud som fullgjort sina fem terminer och har bra resultat på sina vfu ska sjävklart kunna jobba som ssk assistenter efter termin 5, i hemsjukvården tex. Få lite mer ansvarsfulla uppgifter än vad en uska har men samtidigt få jobba i trygg förvissning att det finns en leg sjuksköterska mkt nära till hands.

Men jag anser socialstyrelsen gör bort sig lite där i sin regel, ena studen är det straffbart att kalla sig sjuksköterska utan att ha examen, i nästa kan man få dispans. Jajaja...det får bli ett mail till socialstyrelsen! Eller så tar vi diskussioen till ett större forum, vårdfocus kanske? 

• Scream2
    JA77 skrev 2012-05-29 11:24:53 följande:

Jag tänkte mejla Vårdfokus!

Ja GÖR det. För det här är ju inte klokt och gynnar ju inte sjuksköterskans status i samhället och löneutvecklingen! Sen kan du maila mig med
  • Scream2
  • Scream2
    spillerkillern skrev 2012-05-29 11:58:08 följande:
    Kolla länken det finns enligt socialsyrelsen undantag som jag faktiskt inte visste om.

www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationoc...

Jo, det står så, men även om det gör det innebär det ju inte att det är en ok regel! Det har man väl rätt att tycka? Ena stunden är det en skyddad titel och i nästa är det fritt att använda den? Det här ska tas vidare. Sen handlar det ju också om VEM som får vicka...inte alla är lämpliga
Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?