Inlägg från: IdaElinLivia040611 |Visa alla inlägg
  • IdaElinLivia040611

Juni-barnen

PetraK skrev 2012-07-15 13:10:12 följande:
    Här blir det nog inget skydd alls, vi gör nog syskonförsök på en gång när mensen kommer igång :). Jag vill ha tätt mellan barnen :).
    Va roligt:) Jag har tätt mellan mina 4, eller 2 och 2 är täta liksom, första har 1 1/2 emellan vilket verkligen var perfekt. Och nu är det 1 år emellan dessa sista. 

Ingen mens här än men den kommer nog snart eftersom jag inte ammar. Tänker börja med p-piller imorgon.
    6 dagen på gymmet idag......det är inte förrens nu jag förstår hur mycket jag har saknat det. Kroppen börjar ta form sakta men säkert och idag köpte jag lite snygga underkläder.....mannen blev mycket nöjd;)
    Är det fler som tycker att det känns mer och bättre när man har sex??? Har fått så mycket mer känsel känns det som. 
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120615
  • IdaElinLivia040611
    PetraK skrev 2012-07-15 21:38:12 följande:
    IdaElinLivia: härligt, hur tycker du det är/har varit? Jag vill ha nästa barn innan Elise blir 1 1/2 tror jag.

Men det här med amning och mens, mensen kan komma trots att man ammar? Men den kan lika gärna vara borta tills jag slutar?
    Med dom första var det jätte bra, känndes alldels lagom och man han både med den nya bebisen och min andra tjej. Nu känns det kanske lite för tätt, men det är ju också för att den äldre är som 10 mån då hon är född 3 1/2 mån för tidigt. Så egentligen är det 10 mån emellan. Men det funkar och om 1 år kommer dom att leka toppen tillsammans. Tycker du gör helt rätt:)
  • IdaElinLivia040611

Vi ska döpa både Livia och Luca men när vet jag inte riktigt än. Men det blir väl under september nån gång kan jag tänka mig.

• IdaElinLivia040611

Luca är snart 5 veckor och jag har inte fått nått svarsleende än. Börjar fundera på om jag inte ger honom tillräckligt med stimulans. Det e ju mycket med 4 barn och ibland kanske det blir lite väl mycket bara mata sova. Han måste kanske få lite mera stimuli än så. Usch får lite dåligt samvete. Men han sover verkligen mycket och jag vill ju inte väcka honom heller. Kvällstid är han lite mer vaken så man får väl passa på då.

Angående hår så har Luca mycket svart hår så vi får se om det faller av eller inte. Har aldrig hört att dom skulle tappa håret så det var något nytt. Mina första 2 tjejer var helt kala tills dom var typ 2 år Tungan ute .

Idag spenderade vi dagen på Skansen. Jätte fint väder var det. Luca var snäll i vagnen och äldsta tjejen hade jätte roligt. Livia var hemma med svärmor och Elin är och hälsar på sina kusiner.

Nu har jag verkligen kommit igång med träningen. Har kört 5-6 dagar i veckan på gymet och det är galet skönt. Kroppen hittar snabbt tillbaka märker man. Fortfarande en liten irriterande kudde på magen men jag är nere på 72 kg nu (183 cm) och jag vägde 71 när jag blev gravid med Luca fast med mer muskler. Så 2 mån till så kommer jag vara bra tror jag.
    Men vågar fortfarande inte jogga. Väntar nog till  efterbesöket sen kör jag. Längtar efter att springa. 

• IdaElinLivia040611

Jag ammade iofs bara Luca 4 veckor men det blev en del utomhus och jag köpte en typ halsduk från ginatricot som är som en tub, då kunde han ligga som i en vagga och jag blev helt täckt. Tyckte också det var knöligt när han inte fick tag direkt och gapade och skrek först. Känndes som att alla stirrade och undrade vad jag höll på med Tungan ute. Så det är väl det enda som är bättre med flaskan.

• IdaElinLivia040611
    Pluttan skrev 2012-07-20 09:48:02 följande:
    En fråga bara: Nyser era små också? Min lilla nyser en del och ibland småhostar. Kan de bli förkylda även att man ammar.?

Underbarapojke. Jag brukar få gå upp och sätta mig i soffan ibland. Annars somnar jag nästan.
    Luca nyser ganska ofta, dom får ju ibland upp mjölk/ersättning i näsan. Han kan även låta väldigt täppt fast det inte kommer nått snor, bvc sa att dom har trånga näsgångar och tårkanaler. 
  • IdaElinLivia040611
    Sommarblommor skrev 2012-07-21 10:15:38 följande:
    Åh, måste få skriva av mig lite. Jag gråter av trötthet. Lillen är nu fem veckor och efter ett försök med delamning har han blivit så hård i magen att han skriker med gämna mellanrum och vill bara bli buren hela tiden (helammar igen nu). Mannen är trött och grinig och klagar på att han får förfå pussar och kramar. Treåringen är ledsen över att mamma inte leker och gosar med honom. När ska jag få äta och sova igen?
    Min lille har också en krånglig mage och har svårt att komma till ro under dagarna. Han sover ok på nätterna men det e jobbigt när hela dagen går åt till att trösta. Nu ska jag inte klaga då min svärmor varit här i 2 1/2 vecka så jag har ju fått mycket hjälp + att mannen har semester.
    Det är svårt att få tid till alla, jag har 3 barn till och visst känner man ibland att man inte räcker till. Tror att man alltid går runt med lite dåligt samvete fast man inte borde. 
  • IdaElinLivia040611

Idag åkte min svärmor tillbaka till Linköping och med henne även min lilla Livia. Hon ska bo där i 2 veckor medans jag och mannen åker till Grekland. Tar bara med Luca då stora tjejerna är med sin pappa. Känns helt gudomligt skönt att komma iväg efter ett tufft år med en liten som kom i v 25, så hela förra sommaren spenderades på sjukhus sen blev jag gravid direkt igen så nu när allt lugnat sig känner man att man behöver vila ut ordentligt.

• IdaElinLivia040611
    Dancia skrev 2012-07-21 20:39:49 följande:
    IdaElinLivia: Låter riktigt härligt och helt rätt att ni åker bort och bara få ta det lugnt och ladda batterierna :).

Alla: Är det någon som har provat Nan Ha1? Minnah's bvc sköterska rekommenderade denna då vi provat allt för att lindra hennes kollik förutom att prova mjölkfritt. Hon rekommenderade då att prova denna först som är halvt mjölkfri. Vi började med denna igår och har inte märkt någon större skillnad än (ska ge det en vecka), men bajset är helt annorlunda! Det ser ut som riktigt mörk spenat och luktar verkligen bajs. I vanliga fall är det gult och luktar lite sött när hon bara äter vanlig Nan 1.
    Är det den som är i en plåtburk????? Den har jag i alla fall men Luca har ganska mycket krångel med magen. Det är konstant skrik fest mellan 22-23 här hemma. Slår aldrig fel. Han är lite små kinkig ibland på dagarna också men kommer ganska snabbt till ro och sover för det mesta. Men kl 22 är det kört då skriker han i minst en timme ibland två. Men sen sover han bra. Och han vaknar bara för att äta en gång. Och sen somnar han om utan problem. Men det är just vid 22 som han är helt otröstlig. Grannarna måste tro att jag inte vet hur jag ska ta hand om min stackars gosse.

Dancia: Hur yttrar sig Minnahs kolik. Skriker hin mest kvällstid eller kan hon vara lite orolig under dagtid också???
    Jag tror inte att Luca har mjölkallergi eller hoppas inte det i alla fall, tror mest det bara är krångel med magen. Men har ni fått rådet att köra mjölkfitt om inte den där nan ha 1 hjälper??? 

• IdaElinLivia040611

Luca äter också var 3-4 timme och 120ml varje gång. Ibland på kvällen vill han äta lite tätare men då äter han med 5-6 timmars mellanrum under natten så kanske därför.

Svar på tråden Juni-barnen