Inlägg från: IdaElinLivia040611 |Visa alla inlägg
  • IdaElinLivia040611

Juni-barnen

I väntan på att väcka Luca och ge honom lite mat så kommer min förlossningsberättelse:

V39+3 Fredagen den15/6....Bf 18/6

Vaknade på morgonen och kände mig precis som vanligt, dvs inga speciella känningar alls bara lite svag molvärk från och till som jag haft i flera veckor.
    Vädret är jätte fint så jag snabb städar lägenheten och går sedan ut med alla 3 tjejer som är lediga dagen till ära. Spenderar 4 timmar ute på en filt vid ett litet bassängbad.

16:00 svärmor ringer och frågar om jag känner något speciellt, svarar nej allt känns precis som vanligt och det blir nog till att gå över tiden denna gång.

16:30 Hemma och mamma ringer och säger att hon kommer förbi en stund och gosar lite med Liviva eftersom dom knappt varit barnvakt åt henne än så hon skall vänja sig lite inför förlossningen.

16:45 Det knäpper till högt i magen och när jag reser mig börjar det sippra vatten till en början, men väl inne på toa så forsar det på ganska bra. Får på mig torra underkläder och byxor, lägger i en handduk då det känns för futtigt med en binda. Känner värkar komma nästan med en gång så ringer mannen och sen förlossningen.

17:15 Framme vid förlossningen, klockar starka värkar hela bilfärden som kommer med 2-3 min emellan. Dom är redan riktigt intensiva men använder mig av min egen slags dykmetod, dvs slappnar av och följer med så gott det går...och gud va det hjälpte.

17:30 Ligger med ctg kurva och väntar på att bli undersökt, dom vill se att förlossningen verkligen är på g. Blir undersökt mellan två värkar och är då öppen 8 cm.
    Jag säger att nu börjar det verkligen kännas och att jag kommer behöva lustgas väldigt snart.

17:50 Kommer in till ett förlossningsrum. Kastar mig på lustgasen så fort dom kopplat upp den och känner efter 2-3 värkar att dom ändrat karaktär och tror att jag måste börja krysta snart.

18:05 Lägger mig på sidan och börjar känna ett jäkla tryck, 9 cm öppen men barnmorskan säger att det är ok att börja trycka på lite då man som omföderska har lättare att bli av med den sista cm.

18:11 Efter 2-3 sammanhängande krystvärkar med otroligt bra hjälp från barnmorskan kommer Luca till världen.
    3250 gram och 51 cm lång.

En otroligt positiv upplevelse eftersom jag kännde att jag kunde hantera värkarna utan problem när jag slappnade av. Gjorde så himla stor skillnad att göra sig tung i kroppen och bara fokusera på andningen.
    Jag var även orolig för att spricka, men klarade mig med 1 stygn.
    Väldigt skönt nu efteråt att slippa spricka och sy en massa stygn då jag inte alls är öm. Duschade och gick på toa efter nån timme utan den där svidande känslan.

Det enda negativa var att min man inte fick stanna kvar. Fick dela rum med en annan mamma men det gick helt ok ändå.
    Luca snuttade på tutten hela natten så jag sov nog max 2 timmar. Men man e så full av adrenalin att man ändå inte är trött.
    Kl 11:00 skrevs vi ut på tidig hemgång. 

Kan inte sluta titta på honom och det är så jäkla skönt att det är över. Detta var min sista graviditet och det känns verkligen som att jag är helt färdig nu.

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120615
  • IdaElinLivia040611

Måste bara få slå ett slag för den där belly bandit korsetten jag beställde. Tog på mig den när jag kom hem och satan va skönt det var. Håller lixom i allt. Mycket bra investering. Ska ha den 6-8 veckor och jag tror att den kommer vara riktigt bra för formen på magen.

Napp: Har redan napp till Luca ibland då han vill suga hela tiden nu innan mjölken rinner till. Han ammade hela natten till idag och fram till kl 8 minst 1 gång i timmen. men nu sen 8 har han sovit så antar att han fick i sig en ordentlig skvätt med råmjölk. men har fått order om att mata var 3-4 timme så nu e det dags att väcka. Känns elakt men vill verkligen få igång mjölkproduktionen nu när han suger så bra.

Godnatt alla fina mammor:) 

• IdaElinLivia040611

Min amning är inte heller riktigt på g än. Har precis gått 2 dyn nu så hoppas att det rinner till snart för nu blir han helt plötsligt arg och bara pickar så fort jag ska amma, men han är jätte hungrig och skriker så mat vill han ju ha. Har koppmatat lite med ersättning ni i kväll och sen droppat lite på bröstvårtan och då har han kommit igång och sugit bra. Han måste ju liksom suga om det ska igång.....får nog låna en pump i morgon på återbesöket så jag kan koppmata med min egen mjölk.

Här är han våran finis Hjärta
  • IdaElinLivia040611
    LillSnurr82 skrev 2012-06-18 06:29:24 följande:
    I natt kom min mjölk i gång. Såg i går kväll i spegeln hur fyllda de var och stenhårda.. Aj aj.. Nu läcker det ur brösten, speciellt när Märta suger på det ena bröstet..

Märta sover hos mig. Mest för att jag tycker det är smidigast att ha henne där så länge som hon ammas mycket på natten.
    Med storasyster gjorde jag lika, börja ha henne i egen säng när hon bara åt en gång på natten..
    Du födde också på Fredagen va? Åh hoppas min mjölk rinner till snart. Tror det är på g för det har börjat spänna och sticka lite .......
  • IdaElinLivia040611

Jag samsover med Luca nu i början innan man kan börja se ett ät mönster och amningen kommit igång. Vid 3-4 veckor tycker jag man kan börja få in rutiner och då ska jag försöka ha honom i egen säng. I alla fall första sovpasset.

Än så länge har nätterna varit mycket amma lite sömn...Tungan ute , i natt åt han 23:30 sen 02:30, 05:30, 07:30 och det tar typ 30 min varje gång så väldigt upphackad sömn. Men är ganska säker på att det blir bättre när han får i sig ordentligt med mat. 

• IdaElinLivia040611
    FiaA87 skrev 2012-06-18 10:12:27 följande:
    Usch jag är så irriterad på Liberos blöjor! 3 st har "läckt" inatt.. Hela sängen helt nerkissad!! Pampers passar Elbin 10 ggr bättre! Är det ngn av er som märker skillnad? Har börjat få riktigt ont i mitt högra bröst när jag ammar nu. Det är sår som blöder, har inte haft det innan. Det gör så jääkla ont:(
    Använder bara Pampers när det gäller newborn, senare har jag använt både Libero och Pampers men när det gäller första är Pampers klart bäst tycker jag:)
  • IdaElinLivia040611

Jag har ju bara haft tjejer innan och har stött på ett bekymmer, ni som har eller har haft pojkar måste man dra tillbaka förhuden så här i början och tvätta???

• IdaElinLivia040611

Tusen tack för svar om förhuden!!!

Var på återbesöksmottagningen idag för pku test och vägning.

Födelsevikt: 3250 gram
    3 dygn senare: 2850 gram
    Ner 11% så ska tilläggsmata 30 ml var 3:e timme.
    Fick med mig en pump hem så ska pumpa ur och ge efter amning till mjölken verkligen är igång. Hoppas det går snabbt, gillar inte att pumpa Rynkar på näsan.

Luca fick 30 ml ersättning på flaska när vi var där, då han var för stirrig och arg för att ta bröstet. Och herregud vilken skillnad. Han blev som en helt ny bebbe. Stackarn har varit hungrig och det visste jag ju för mjölken tar sin lilla tid verkar det som.

Lite gul men inte så farligt.
    Hörseltest: MVG:) 

• IdaElinLivia040611
    Tesssi skrev 2012-06-18 14:04:19 följande:
    Några frågor...

Är det fler än jag som har en klängapa till bebis?

Algot blev 4v igår o senaste dagarna duger bara jag, inte maken. Han vill inte heller sova själv någon del av dagen. Hur gör man för att klara av att göra nåt under dagarna? Jag har en bärsjal, som är guld värd när han kan tänka sig att sitta i den.

Han blir ofta stirrig när vi försöka lägga honom på kvällen, har ni nåt tips på hur jag kan minska detta? Ska jag prova att lägga honom tidigare?
    Det där tycker jag går i perioder, det är väl olika utvecklingsfaser och tillväxtfaser. Vet att det finns nån sån vid 3 veckor i alla fall.....sjal är nog jättebra om han är en sån där bebis som vill ha mycket närhet.
  • IdaElinLivia040611

Dancia: Åh jag vet exakt hur det känns, hade problem med andra dottern då hon fick tillägg och sen vägrade bröstet. Därför är jag så noga nu att bara koppmata, även om bm på åtrebesöksmottagningen gav 30 ml på flaska. Det är ju något speciellt med amning, men ibland går det ju bara inte. Jättebra att mysa till det så gott det går i alla fall.

Jag gav Luca napp 2:a dagen, funkar fint. Han har fått in en bra teknik på bröstet verkar det som. Men nattetid e ändå bröstet bäst;) 

Svar på tråden Juni-barnen