• Anonym

Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år

Jag har inte ens fyllt 30 år och har så dåligt minne att jag sökt läkarhjälp. Jag blev självklart inte tagen på allvar. Testerna de gjorde såg bra ut och minnestestet fick jag alla rätt på. Det enda som finns i deras värld är demens och jag är för ung.  Men  Glömmer saker på jobbet. Det som gör mig rädd är att jag inte minns mitt liv. Livet med mitt ex minns jag inte alls. Åker jag förbi vår lägenhet vi bodde i 3 år får jag ingen känsla av hur det var att vara där. Jag kan se rummen framför mig, men jag kan knappt se framför mig hur han såg ut. Vi hade bara en tråkig relation men inte värre än så, vi var bara olika. Man kan ju tro att han misshandlade mig och att jag förträngt allt. 

Känns även som jag inte haft någon barndom, minns ingenting! Jag är så jäkla disträ och har börjat tappa ord. Min son är 14 månader och allt har gått jättebra. Visst är jag trött men inte outhärdligt och han är jättefin. Jag och hans pappa ska snart gifta oss och har det bra. Jag var visserligen rejält tonårsdeppig men inte som barn. En kompis från tidig barndom sa att alla hennes barndomsminnen är jag med i. Kul, men jag minns inte ett dugg vad vi lekte. Absolut inte! Kan se hennes hus framför mig men that´s it.

De få saker jag minns, där jag verkligen minns exakt är tråkiga saker. Typ att mina föräldrar bråkat, när en kille jag var kär i var dum mot mig osv. Alla semestrar med familjen, hela skoltiden är bara lokaler typ.. Allt är så grumligt och jag kan få en liten litegn glimt av det när kompisar berättar. men jag minns inte som andra gör. Att jag uppträtt kan jag minnas lite men då bara rekationerna efteråt, inte när jag stod på scen. Min läkare sa att jag kunde få gå i kbt hos en sköterska för att lära mig vara här och nu. Hon tror att jag bara är disträ medan jag själv ser en klar försämring. Att glömma ord gjorde jag inte förr. Känner nån igen sig?? De har tagit blodprover och jag har fått göra enklare tester typ stå på ett ben o sånt i läkarens rum. inget fel enligt henne men jag är jätteorolig och det gör inte saken bättre!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-14 13:16
    Minnestestet innehöll typ "vilket år är det, vilken stad är du i nu?" och det kunde jag ju...
  • Svar på tråden Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år
  • Khaleesi

Har det alltid varit så, eller blev minnet sämre efter förlossningen?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym (hallonet)

Jag har läst att sköldkörteln kan ge dåligt minne. Kolla upp det på nätet.

• katalysator

Det här kan vara ett tecken på utbrändhet, stress eller depression. Tror du att du kan ligga i riskzonen där?

Min sambo har periodvis knappt kunnat minnas något alls från sin barndom, men nu när han mår mycket bättre så har även minnena kommit tillbaka. Själv har jag upplevt att korttidsminnet, och även förmågan att komma ihåg namn på t.ex. författare eller böcker som jag läste så sent som två veckor tidigare, tagit rejäl stryk medan jag haft det stressigt på jobbet. 

• Anonym

Tror inte det är minnet i sig som är problemet.. Det är nog så att som du säger förtränger du dåliga eller ointressanta saker. Saker som sårat dig ex ditt ex elr dina föräldrar när de bråkade tar hårt på dig som person och därför kommer du ihåg dem väldigt tydligt.. Bra saker också, underbar kärlek upplever du inte i trådstarten och därav minns du de inte. - har ju inte funnits. Men resorna, en längtan kanske tillbaka? Demens är det inte kan jag lova, jobbar på ett demensboende och det är inte bara minnet det är på tal om. Väldigt väldigt sällan att personen själv kan märka (förutom viktiga saker man glömt) att man börjar bli demens. Personer tror inte på det själva och lägger der bakom sig. "Nej ja glömmer ibland, det gör alla".. Det är svårigheter med kroppsrörelse eller talet eller att bilda hela meningar osv också. Toalettbesök blir oregelbundna- kanske tillomed kissar i byxorna- vadå toalett...? Givetvis inte alltid allt men knappast bara minnet som styr.. Dock en demenssjuk redan som 59 år har vi fått in på vårat jobb en gång i tiden så unga kan de vara men runt 30 tror jag inte. Kan det vara så att någonting saknas hos dig? Någonting som du medvetet vill komma åt eller omedvetet? Lycklig kärlek? Gamla vänner du vill ut och resa med? Förlorade föräldrar? Något djur eller barnlöshet? Att bilda familj vill många, din oro att de börja bli försent när du trots alltr 30? Stressad? Stressigt på jobbet? Kanske håller på att gå in i väggen? Bra att du själv märker syntomer. Kan du inte ta fram ett block varje morgon. (att komm ihåg det är viktigt..) Gör ett mönster eller skriv ett ord, varje kväll ska du komma ihåg vad det var för ord du skrev upp. Antingen gör du de själv, eller säger du ett ord till en kompis i telefonen så skanden förhöra dig. Bara en tanke jag fick. Du kanske behöver stimulering

• Anonym

Förlåt.. Min iphone visade inte hela ditt inlägg.. Missade att du skulle gifta dig snart och har barn oså missade jag endel annat..

• Anonym

bara jag som inte tycker att det låter så konstigt? Själv minns jag inte mycket vare sig från barndomen eller nutiden.

• Anonym (guldfisken)

Förstår dig TS. Jag är 26 och har noll minne. På riktigt!
    Glömmer vart jag lägger saker, glömmer vad jag skulle göra när jag går in i ett rum, glömmer personer, namn, ord, vad jag gjorde igår, vad jag gjorde för 3 timmar sedan, tider osv osv osv.
    Har också tagit upp det med läkare men de bara skrattade åt mig, en av dem sa att det var pga min ADHD..

• banansmoothie

Jag tycker det låter normalt. Själv har jag jättebra minne från barndommen och i allmänhet men varje gång jag säger till nån "minns du när..." så har de ingen aning om vad jag pratar om. Mitt ex. har typ två minnen från sin barndom och vi pratade om det ibland. Jag tror anledningen var att han aldrig försökte tänka tillbaka och då försvann minnerna. Han grubblade liksom aldrig på det som varit. Jag tänker ofta på mitt liv hittils, tänker över dagen som varit när jag ska somna etc och då tror jag även att minnerna fastnar bättre. Kanske nått du kan testa?

Det där med att minnet försämras under graviditet och ammning är vanligt också, för mig gick det över. Glömde ALLTING när sonen var liten, nycklar, plånbok när jag skulle till affären, läkarbesök TROTS att jag hade dem uppskrivna etc. Men som sagt, det gick över, var bara hormoner.

• Khaleesi
    banansmoothie skrev 2012-05-14 13:42:17 följande:
    Det där med att minnet försämras under graviditet och ammning är vanligt också, för mig gick det över. Glömde ALLTING när sonen var liten, nycklar, plånbok när jag skulle till affären, läkarbesök TROTS att jag hade dem uppskrivna etc. Men som sagt, det gick över, var bara hormoner.
    Det låter hoppingivande. Hur lång tid tog det för dig? jag är inen på mitt elfte år som mamma, och mitt minne är långt ifrån vad det var innan jag fick barn. Jag misstänker ibland att jag fick syrebrist i hjärnan under de långa långa krystfaserna med båda barnen, och att jag faktiskt fått en smärre hjärnskada...
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • sofiec5

Jag har också dåligt minne..speciellt när jag pratar kan jag glömma ord och eftersom jag även pratar ganska mkt engelska kan det vara så att jag bara kommer på ordet på engelska och inte svenska och är tvungen att säga ordet på engelska mitt i en svensk mening och det känns så löjligt. Jag brukar känna mig lite deppig under vinterhalvåret och jag är även stressad och det påverkar ju närminnet. Men långtidsminnet vet jag inte hur påverkat det är, jag kommer ihåg vissa saker och vissa inte. Alla är olika och lagrar säkert minnen på olika sätt. speciellt emitionella stunder kommer man ihåg..när man var jätteglad eller jättearg/ledsen, eller ngt som är speciellt och bara händer sällan. Men vardagliga saker kommer man sällan ihåg. det där med att ha tid att reflektera över dagen kan ju göra att vissa saker fastnar bättre och försök tänka på det igen så att det kan lagras och du kankse kommer ihåg det senare. Man kan faktiskt träna minnet. Det finns en bok som heter just så där man kan lära sig hur man gör. Hoppas du får reda på hur det verkligen ligger till i ditt fall. Lycka till

Svar på tråden Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år