• Anonym

Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år

Jag har inte ens fyllt 30 år och har så dåligt minne att jag sökt läkarhjälp. Jag blev självklart inte tagen på allvar. Testerna de gjorde såg bra ut och minnestestet fick jag alla rätt på. Det enda som finns i deras värld är demens och jag är för ung.  Men  Glömmer saker på jobbet. Det som gör mig rädd är att jag inte minns mitt liv. Livet med mitt ex minns jag inte alls. Åker jag förbi vår lägenhet vi bodde i 3 år får jag ingen känsla av hur det var att vara där. Jag kan se rummen framför mig, men jag kan knappt se framför mig hur han såg ut. Vi hade bara en tråkig relation men inte värre än så, vi var bara olika. Man kan ju tro att han misshandlade mig och att jag förträngt allt. 

Känns även som jag inte haft någon barndom, minns ingenting! Jag är så jäkla disträ och har börjat tappa ord. Min son är 14 månader och allt har gått jättebra. Visst är jag trött men inte outhärdligt och han är jättefin. Jag och hans pappa ska snart gifta oss och har det bra. Jag var visserligen rejält tonårsdeppig men inte som barn. En kompis från tidig barndom sa att alla hennes barndomsminnen är jag med i. Kul, men jag minns inte ett dugg vad vi lekte. Absolut inte! Kan se hennes hus framför mig men that´s it.

De få saker jag minns, där jag verkligen minns exakt är tråkiga saker. Typ att mina föräldrar bråkat, när en kille jag var kär i var dum mot mig osv. Alla semestrar med familjen, hela skoltiden är bara lokaler typ.. Allt är så grumligt och jag kan få en liten litegn glimt av det när kompisar berättar. men jag minns inte som andra gör. Att jag uppträtt kan jag minnas lite men då bara rekationerna efteråt, inte när jag stod på scen. Min läkare sa att jag kunde få gå i kbt hos en sköterska för att lära mig vara här och nu. Hon tror att jag bara är disträ medan jag själv ser en klar försämring. Att glömma ord gjorde jag inte förr. Känner nån igen sig?? De har tagit blodprover och jag har fått göra enklare tester typ stå på ett ben o sånt i läkarens rum. inget fel enligt henne men jag är jätteorolig och det gör inte saken bättre!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-14 13:16
    Minnestestet innehöll typ "vilket år är det, vilken stad är du i nu?" och det kunde jag ju...
  • Svar på tråden Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år
  • Soe

Skönt att höra att man inte är ensam. Min pojkvän blir ofta irriterad på mig för att jag glömmer vad han har sagt eller för att jag är disträ och inte lyssnar. Hos värföräldrarna berättar han ofta vad vi har gjort och sen får jag frågor om det och ibland har jag ingen anin om vad han snackar om för jag kommer inte ihåg så jag försöker att låtsas att jag minns för det är så pinsamt att inte göra det.

I skolan har jag alltid suttit och dagdrömt. Fram tom gymnasiet har jag typ aldrig hängt med på lektioner för jag drömmer mig bort så fort det blir miiinsta ointressant trots att jag gör allt jag kan för att lyssna. Blir pinsamt sen när jag måste fråga klasskamrater om vad som har sagts och de blir irriterade och tycker att jag är dum (känns iaf så).

Har dock fått mkt bra betyg och har en högskoleutbildning men det är på bekostnad av mitt sociala liv för att jag varit tvungen att ta igen allt jag missat på lektionerna hemma med boken istället. Och jag läser inte snabbt heller för att jag är så lättdistraherad. När jag väl fått fokus så har jag svårt att byta fokus tex om nån pratar med mig när jag är inne i ett tv-program. Eller när jag kör bil kan jag inte prata samtidigt.

Jobbigast av allt är dock den dåliga koncentrationen i muntliga samtal. Orden går inte in om personen inte talar "i rätt hastighet" eller inte lämnar pauser att reflektera det sagda.

Nu låter det extremt illa men det är ju inte värre än att folk tror att jag är normal men bara "ointresserad". Skulle va så skönt om man bara fick en diagnos, typ ADD, så man kan använda det som försvar nästa gång man blir anklagad för att Inte "bry sig".

• Soe

Är det någon som vet var jag ska vända mig för att få en diagnos samt hjälp? Jag är btw 28 år. :)

• WE ARE OKIDOKI

Här är ÄNNU en!

Gud vad skönt att läsa om att andra också har det som jag.

MINA PROBLEM:

- Jag har alltid haft svårt att minnas. Mina kusiner kan berätta en massa roliga historier om mig men själv minns jag NADA av det. Mina studier i grundskolan/universitetet kommer jag inte ihåg, trots att jag gått igenom plugget med bra betyg (har visserligen alltid fått anstränga mig för att nöta in info men har haft lätt för mig på andra sätt, med språk exempelvis).

Jag är just klar med en femårig universitetsutbildning och är på mitt första kvalificerade jobb. Frågor inom yrket kommer upp titt som tätt på rasterna men jag har aldrig de kompetenta svaren - det är ett blurr i mitt huvud... jag gissar och i efterhand märker jag att jag sagt fel. Pinsamt. Jag försöker lära mig mer om minnesteknik, eftersom jag inte kommer ihåg artiklar jag läst eller så - men jag börjar inse att minnesteknik är bra för att öva upp minnet av vissa saker. Exempelvis telefonnummer eller Sveriges tio största sjöar. Det finns däremot inget sätt för mig att öva upp hur jag ska komma ihåg en hel berättelse med alla tusentals olika detaljer. Eller vad en vän berättar under en middag tillsammans.

- För mig flyter tid ihop och jag vet inte hur händelser förhåller sig till varandra. Jag kan känna igen en person men inte veta om vi setts, för att sen vagt erinra mig att det var en av de två cheferna på mitt nya jobb som jag träffat förgående dag. 

- Jag upplever också detta med ord. När jag var liten ville jag bli författare. Numer finner jag det svårt att uttrycka mig - särskilt verbalt och fram för allt när det gäller att hålla föredrag där man ska hålla en röd tråd i huvudet. Jag har nu börjat läsa böcker igen och försöker göra mig medveten om orden som används, för att stimulera den sidan. Jag tror också att böcker är en bra mind fullness-syssla.  

- Rutiner kan jag helt plötsligt glömma bort - och måste smyglyssna mig till en repetition eller få någon att upprepa hur man gör (jag själv låtsas som att jag "egentligen" ville fråga om något annat än det jag fick svar på... Jag får hela tiden rädda upp mina situationer och finner strategier för att dölja för andra vilket dåligt minne jag egentligen har).

- Namn glömmer jag lätt! Vänners pojk- eller flickvänner. Vänner som jag bara träffar ibland. Vänners vänner. JAG HITTAR BARA INTE NAMNEN i mitt huvud. Fan, vad mysko det kan vara. Jag kommer heller sällan ihåg under vilka förhållanden jag träffade mina vänner senast eller vad vi då pratade om (även om det bara var förra veckan). Vissa vet nog om hur jag är och har överseende. Andra har jag kanske fortfarande lyckats lura?!

- Jag har rest mycket vet mycket sällan var jag varit, varken i Sverige eller i vilka orter och städer i Sydamerika. När andra ber om resetips från mig som just varit utomlands i det landet de ska till, får jag tunghäfta. 

MIN TEORI:
    Jag gjorde tester för sköldkörtel-nivåer men läkaren har inte hört av sig så jag antar att det såg bra ut (?) Läkaren gjorde sig förvisso lustig över mig och var inte särskilt förtroendeingivande så jag vet inte om jag fått rätt resultat. Men min teori - som flera andra också varit inne på - är att jag har ADD. Jag kan iofs koncentrera mig så jag vet inte riktigt... men jag känner igen mig ändå på mkt så ngn släng har jag förmodligen.

acMin pappa hade ADHD som liten, min ena yngre bror har det och får medicin. Min mamma måste ha ADD - hon är förövrigt kusligt lik mig vad gäller minnet och uppfattning om tid och svårigheten med att återberätta saker... Hon är faktiskt värre (jag ser mig själv och den framtid jag går till mötes, herregud). Min andre yngre bror orkar inte koncentrera sig på läxor och min tredje jämnårige bror har en släng av Asberger/ADD, vilket alla som mött honom kan konstatera. 

Med mitt inlägg vill jag tacka för att folk beskriver hur de har det i vardagen. Jag har själv svårt att sätta ord på och beskriva mitt ständigt förvirrade tillstånd. (Det är inte så ofta man får anledning till det men jag skulle gärna ha en diagnos, så jag kunde hänvisa till vad det är jag upplever...)

Mitt förra förhållande kraschade för övrigt - jag var pressad under mina studier på universitetet och hade svårt att umgås med mitt ex:s vänner eftersom mitt dåliga minne gjorde mig dålig på att dra historier och hålla mig ajour med vad som händer i världen. Jag blev socialt nervös. Min nya partner är mycket mer iakttagande, inkännande och förstående. Tillsammans har jag nu lärt känna och förstå mig själv bättre... Och jag blir accepterad för den jag är.Min partner som förstår mig bättre och vet mer om dessa problem kan se förbi min virrighet och uppfattar mig inte då som dryg och nonchalant :) Det finns mycket gott hos mig bortom dessa problem. Att ha problem med minnet gör också mycket att man lever i nuet :D 

Vill avslutningsvis säga att jag också känner igen någon annans kommentar om att man varit mycket organiserad och kommit ihåg det mesta förut. Nu orkar min hjärna inte det trots att förutsättningarna idag är bättre (stressen jag levt under i skolan och fram till ungefär 1,5 år sedan (då mycket i mitt liv hände på en och samma gång) har släppt - idag lever jag ett harmoniskt liv. Kanske är någon med ADD mer lättstressad, varför man har svårare att komma ihåg saker under barndomen och senare i livet... 

Ledsen för lång text, I went bananas. Ville redogöra för mig själv och samtidigt kanske pricka in något som någon annan kan ha glädje av. 

• Me82

Det du skrev här i inlägget var väldigt intressant. Jag känner igen mig men samtidigt inte. Har svårt att hålla minnen vid liv, kommer aldrig ihåg filmer (kan se en hel film och i sista scenen komma på att "jag tror att jag har sett den här filmen"). Det känns supertrist att inte minnas mer klara minnen från barndomen.

Jag minns endast små frekvenser från tidigare resor under livets gång. Minns aldrig namn på städer, inga siffror, är dålig på att uppskatta och analysera (annars anser jag mig vara väldigt bra på just det).

Är en klok person men känner mig inte alls smart för tillfället.,mina vänner kan prata i ett, förs ett långt samtal- och dessutom med massor av fakta och snabba övergångar från ett ämne till ett annat, men om jag skulle göra det blir det plötsligt väldigt osammanhängande.

Jag är inte kvicktänkt längre och har endast ett hum om saker och ting känns det som. Jag vill komma tillbaka till mig själv igen, klok, inte överdrivet kunnig men lagom såpass att jag är stolt över mig själv och min förmåga i livet, kunna ha många bollar i luften osv..

Add eller är jag utbränd? Eller både och...

• Anonym (hello)

Oj vad jag känner igen mig, har alltid varit en väldigt kvicktänkt person, snappat upp mycket, aldrig behövt titta djupt i skolböcker allt har fastnat lätt. Fick hypotyreos och känner mig som en sengångare idag, hänger inte med längre alls, glömmer namn, platser, orkar inte lyssna på konversationer mm käñns patetiskt men på ett sätt lite skönt, mitt liv har varvats ned. Jag har medicin nu och känner mig lite mer med men kan sakna min ".skärpa". Jag var säkert påväg att bli utarbetad också, det rullade på för mycket. Varva ned och koppla av, hjärnan behöver vila.

• yonahz

Jag har exakt likadant! Minns inte filmer, vad jag gjorde nyår fyra år sen minns jag inte, min barndom? Inte direkt. Fragment. Det börjar bli skitjobbigt. Varit så här länge. Minst tio år. Jag är 33.

• Anonym (Minnsintehellerå)

Hej!

Jag är precis likadan! Jag har skylt det på att jag har haft 3 hjärntumörer de senaste 4 åren, och förgör minns dåligt (men har också alla rätt på minnestester). Men jag har haft dåligt minne så länge jag kan minnas.

Ett par minnen från barndomen innan 10 års ålder. Kanske 10 ytterligare fram till 18.

En fråga till dig:

Jag har istället för 'vanliga' minnen väldigt mycket doftmunn

Hej!

Jag är precis likadan! Jag har skylt det på att jag har haft 3 hjärntumörer de senaste 4 åren, och förgör minns dåligt (men har också alla rätt på minnestester). Men jag har haft dåligt minne så länge jag kan minnas.

Ett par minnen från barndomen innan 10 års ålder. Kanske 10 ytterligare fram till 18.

En fråga till dig:

Hej!

En fråga till dig:

Hej!

En fråga till dig:

Men herregud!

Ursäkta. Vet inte vad i hela friden som hände med mitt inlägg (publicerades innan det var klart, plus i 3 ex...).

Jag har alltså mycket doftminnen. En speciell doft kan få mig att minnas en viss händelse. Sådana har jag många. Däremot minns jag inte tex:

- För 2 år sedan besökte min bror och hans familj vårt lantställe (när vi var där). Minns INGENTING av det. Vad vi gjorde, i vilket rum de bodde etc etc.

- minns inte om vi var hos svärföräldrarna eller mina föräldrar senaste julen. Och det är ändå bara 3 veckor sedan...

Och som sagt: pga hjärntumörer har jag gjort en massa minnestester. Har aldrig alla rätt.

Hur kan då detta komma sig???

• minnesstörning
    Ett stort tack till alla er som har svarat och berättat i tråden. Jag har själv samma problem som många av er andra nämner och är idag 32 år.

Tidigare har mitt svaga episodiska minne inte stört mig så mycket, jag har inte sett det som något stort lidande direkt. "So what om jag inte minns vad jag gjorde den eller den gången", liksom. Men nu när man blir äldre och har gått igenom en del saker som man faktiskt verkligen vill minnas så är det en sorg som kommer över en. 

Jag minns inte mitt bröllop. Jag minns inte någon av mina barns födslar. Jag minns inte bebistiden. Jag minns inte hur de var för bara några år sedan. Barn utvecklas fort och jag har liksom inget kvar från deras förflutna. Jag lever enbart i nuet och det skrämmer en. Hur kommer det vara när de blir större? Tonåringar? Vuxna? Kommer jag inte minnas alls hur det var när de var barn...?

Är det någon här som har större barn eller vuxna sådana med samma problematik så är jag tacksam för eventuella tips eller bara redogörelse för hur det har utvecklat sig för er.

Min länk till det förflutna är via min fru, hon får helt enkelt berätta hur det var. Ser vi på en film från 2-3 år tillbaka så känner jag inte igen mig. Som sagt, små barn utvecklas fort och jag kan se att det är mina barn men hur de för sig, pratar och är kan jag inte riktigt känna igen. Det finns liksom inte där. Inga minnen.

Som sagt, det är lite av en sorg när det slår en hur mycket man missar med ett dåligt minne. Känslan av att man inte riktigt lever utan bara finns.
  • DevilsDaughter

Tror sådant där är väldigt olika.. Jag kommer ihåg såå mkt från min barndom. Jag tänker på den ofta och återupplever minnena i mina tankar. Min man däremot kommer knappt ihåg någonting alls från sin barndom, inte ens från yngre tonåren. Han bara är och när tiden passerar så glömmer han allt. Han tror att det beror på att jag går ofta tillbaka och reflekterar över det som hänt och jag kan göra det flera gånger och då sätter det sig på ett annat sätt på minnet. Han däremot tänker aldrig tillbaka på saker som hänt och då glömmer han lättare. 

• Anonym (Världens minne)

Jag har ett av de bästa minnena i världen och tycker det är en pest. Jag minns allt. Kan inte sluta minnas allt heller. Minns vad någon obetydlig människa sa till mig 10 år sedan, eller ett halvår sedan. Ja allt. Folk förstår inte det heller att det är en pest och pina. Jag minns mina föräldrar min barndom, varje lukt, alla scenario och allt runtomkring, och inget av det kommer någonsin tillbaka in i mitt liv. Många är döda och mångas ansikte har åldrats extremt. Ibland träffar jag folk och deras utseende stämmer inte med vad jag har lagrat i minnet. Visst minns jag hela deras transformation men mitt minne väljer att bevara en bild av dem när de var "okej" och när jag sedan träffar dem känns det bara som att tiden försvunnit i ett stort svart hål. Nu tror jag inte dement är en lösning men mitt minne har gjort mig deprimerad, samtidigt så vill jag heller inte ta bort det.

• Anonym (T)

Jag har likande problem... Känns ibland som om mitt IQ ska vara tämligen lågt för jag minns ingenting... Jag var inte i toppen i skolan men inte i botten heller men minns inget jag lärt mig känns det som.. Har ju barndomsminnen men när barnen (11 och 14) frågar om saker dom gjort sagt, första ord och sånt har jag absolut ingen aning... Vi tittar på tex på spåret hemma och sambon kan det mesta och jag sitter och skäms och känner mig fullständigt korkad som bara Huh? Eller han pratar om nåt i tidningen vad hände då, vad heter huvudstaden i det och det landet.. Jag vet verkligen inte... Ska träna läxa med barnen måste jag ha facit för inte sjutton kommer jag ihåg dom här sakerna fast att jag borde..

• Carrooo

Googlade precis för samma problem!

Jag har alltid haft dåligt minne. Glömt folks namn direkt när dom sagt de, vart jag lagt saker och som du skrev: inget direkt från barndomen. Diffusa saker som folk berättat efteråt.

Men jag har aldrig haft så dåligt minne som jag haft nu senaste åren. Går en utbildning nu där vi ska lära oss anatomi. Jag har läst böckerna hundra gånger, jag har prövat flera inlärningsmetoder, men inget fastnar! Känns som med folks namn, det försvinner så fort det kommer in i huvudet.

Jag har alltid haft lite problem med stämning, men aldrig med att hitta ord som jag har nu. Visst att minnet blir sämre med åren, men jag är 23. Vill egentligen inte till läkare för att jag vet att dom inte kommer att ta mig på allvar.

Svar på tråden Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år