• Anonym

Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år

Jag har inte ens fyllt 30 år och har så dåligt minne att jag sökt läkarhjälp. Jag blev självklart inte tagen på allvar. Testerna de gjorde såg bra ut och minnestestet fick jag alla rätt på. Det enda som finns i deras värld är demens och jag är för ung.  Men  Glömmer saker på jobbet. Det som gör mig rädd är att jag inte minns mitt liv. Livet med mitt ex minns jag inte alls. Åker jag förbi vår lägenhet vi bodde i 3 år får jag ingen känsla av hur det var att vara där. Jag kan se rummen framför mig, men jag kan knappt se framför mig hur han såg ut. Vi hade bara en tråkig relation men inte värre än så, vi var bara olika. Man kan ju tro att han misshandlade mig och att jag förträngt allt. 

Känns även som jag inte haft någon barndom, minns ingenting! Jag är så jäkla disträ och har börjat tappa ord. Min son är 14 månader och allt har gått jättebra. Visst är jag trött men inte outhärdligt och han är jättefin. Jag och hans pappa ska snart gifta oss och har det bra. Jag var visserligen rejält tonårsdeppig men inte som barn. En kompis från tidig barndom sa att alla hennes barndomsminnen är jag med i. Kul, men jag minns inte ett dugg vad vi lekte. Absolut inte! Kan se hennes hus framför mig men that´s it.

De få saker jag minns, där jag verkligen minns exakt är tråkiga saker. Typ att mina föräldrar bråkat, när en kille jag var kär i var dum mot mig osv. Alla semestrar med familjen, hela skoltiden är bara lokaler typ.. Allt är så grumligt och jag kan få en liten litegn glimt av det när kompisar berättar. men jag minns inte som andra gör. Att jag uppträtt kan jag minnas lite men då bara rekationerna efteråt, inte när jag stod på scen. Min läkare sa att jag kunde få gå i kbt hos en sköterska för att lära mig vara här och nu. Hon tror att jag bara är disträ medan jag själv ser en klar försämring. Att glömma ord gjorde jag inte förr. Känner nån igen sig?? De har tagit blodprover och jag har fått göra enklare tester typ stå på ett ben o sånt i läkarens rum. inget fel enligt henne men jag är jätteorolig och det gör inte saken bättre!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-14 13:16
    Minnestestet innehöll typ "vilket år är det, vilken stad är du i nu?" och det kunde jag ju...
  • Svar på tråden Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år
  • Anonym

Jag kan ha svårt att släppa saker och lägger ganska ofta energi på fel saker. Jag kan irritera mig på min svärmor i flera dagar, jag kan bli bitter över att jag måste pendla så långt till mitt arbete. Kanske är det något som påverkar. Eller ja, det är klart att det gör det. Men jag tycker inte att det förklarar mitt dåliga minne bakåt. Jag tycker aldrig jag minns saker, inte förut heller även om det blivit så mycket sämre nu. Jag är inne på din linje Khaleesi, med hjärnskada haha. Låter roligt men det kanske är nåt sånt. Känns inte som att alla är som det ska. tycker inte jag hänger med eller orkar fokusera på det minsta som är tråkigt.

• Anonym

Jag har det likadant. Har ADD och lider av ångest och depression och jag tror det förklarar mycket. 

• ingvild01

Runt 30 års ålder var jag själv som du beskriver ts, när det kom till minnet. Självklart blev jag orolig över situationen, sökte läkarvård mm, men läkaren sa bara att jag hade på tok för tufft arbete, jobbade för mycket, och att detta var orsaken. 1,5 år senare, kollapsade jag TOTALT av utbrändhet; blev sängliggande och i behov av vård i 3mnd, kunde inte ens äta själv, kroppen orkade inte mera....ska tillägga att jag var i mycket bra fysisk form när detta inträffade. Full av energi, kände att jag mestrade allt....
    Jag var därför inte enig med läkaren om att jag jobbade för mycket eller var stressad, för själv ansåg jag att jag hade full koll på läget :)

Så ts, kan stress vara en orsak till din glömska tror du?

• Anonym

jag har varit lite inne på ADD. Jag är aldrig hyper eller så ADHD tror jag inte. Det här med uppmärksamhet däremot, ja kanske. men det stämmer ändå inte. Jag har klarat mig bra i skolan och har kunnat koncentrera mig och det har gått rätt lätt. Om man inte kan "få det" som vuxen förstås. Det känns som att man borde ha haft problematiken en längre tid än att man bara får det som 30åring, eller är det nån som vet? Jag har ju ett väldigt välfungerande liv med man och barn, jobb och fritidsintressen, vänner och familj. Men när jag ältar kan jag få ångest och liksom tänka mig trött. jag får dock inga panikattacker utan en ångest som jag kan hantera så att säga.

• Anonym (En till)

Här är en till med väldigt dåligt minne. Har haft problem i många år och det blir bara värre. Och när jag pratar så kan jag tappa ord, kommer inte på vilket ord det var jag skulle säga. Tex om jag ska be min son att lägga sina smutsiga strumpor i tvättkorgen och jag glömmer att tvättkorg heter tvättkorg så säger jag istället "kan du lägga dina strumpor i den dära där smutstvätten är".
    I skolan fick jag plugga länge för att komma ihåg saker til proven, men kort efter proven så försvann all information ur mitt minne. Tex fick jag högsta betyg i historia och jag kan nu inget om historia, har glömt allt.
    Från min barndom minns jag lite men inte så jättemycket.
    På jobbet glömmer jag ofta saker, det är pinsamt.

Jag har fått veta i vintras att jag har fibromyalgi och tydligen är det vanligt att tappa ord och glömma saker då, så antar att det beror på fibron för mig.

• Anonym (Dåligt minne)

"Välkommen" till klubben.. Jag är nyss fyllda 19 år och har inget minne av något typ.. Haft dåligt minne sedan 15 års åldern. Även för mig så tror läkarna att det är "inbillning" typ. Har också klarat minnestest m.m.
    Inte ett dugg kul :(
    Minns inte änns hur det var i början på mitt och min sambos förhållande (vart ihop i 1,5 år..)..
    Verkligen kul.. :/

• Xay1de

Många har ju skrivit stress och neuropsykiatriska funktionshinder vilka båda är mycket troliga förklaringar. I mitt fall (jag har ett npf) så har jag absolut noll och inget närminne överhuvudtaget, jag måste skriva ner allt folk säger till mig på jobbet för att jag ska komma ihåg saker, och så länge jag gör det kommer jag ihåg, även om jag sen tappar bort lapparna...Om jag dessutom är stressad kommer jag knappt ihåg var jag är eller vart jag är på väg...

Om inte läkarna tar dig på allvar skulle jag försöka ta kontakt med en terapeut eller psykolog istället...

vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • Anonym (glömsk)

Vilken lättnad jag känner efter att hittat denna tråd TS! Är 30 år och har haft dåligt minne så länge jag kan minnas.. Känner igen mig i det ni andra skriver och speciellt det "En till" tar upp angående skoltiden. Pluggade som en galning till proven men kort efteråt var allt bortglömt. Kommer inte ihåg någonting alls från min gymnasietid.. Rynkar på näsan

Jobbigast blir ändå hemma när jag pratar med min man. Vissa saker fastnar helt enkelt inte och någon timme senare kan jag fråga samma sak igen. Försöker tänka på det vi pratat om men det faller oftast i glömska iallafall. Får dåligt samvete eftersom han säkert tror att jag inte lyssnar eller har tankarna på annat håll, även om jag då och då påpekar att jag har väldigt dåligt minne.

Hade ett dödsfall i familjen för 12 år sedan men minns inte mycket av min barndom generellt så det kan inte vara detta som ställt till det eftersom jag alltid haft problem. Märkligt att man ska stå på ett ben hos doktorn.. det är väl inte där minnet sitter? Flört

• Xay1de
    Anonym skrev 2012-05-14 14:54:25 följande:
    jag har varit lite inne på ADD. Jag är aldrig hyper eller så ADHD tror jag inte. Det här med uppmärksamhet däremot, ja kanske. men det stämmer ändå inte. Jag har klarat mig bra i skolan och har kunnat koncentrera mig och det har gått rätt lätt. Om man inte kan "få det" som vuxen förstås. Det känns som att man borde ha haft problematiken en längre tid än att man bara får det som 30åring, eller är det nån som vet? Jag har ju ett väldigt välfungerande liv med man och barn, jobb och fritidsintressen, vänner och familj. Men när jag ältar kan jag få ångest och liksom tänka mig trött. jag får dock inga panikattacker utan en ångest som jag kan hantera så att säga.
    Anonym skrev 2012-05-14 14:54:25 följande:
    Jag tog mig igenom 12 års skola med toppbetyg och sen en 4,5-årig universitetsstudier, trots min ADD. Jag har dessutom ett mycket välfungerande liv med familj, barn och heltidsarbete. Så visst kan man ha ett neuropsykiatriskt funktionshinder även om man är normal...

Jag ältar också fruktansvärt mycket ibland. Dock har jag gått många år i terapi och lärt mig att sätta stopp för mig själv...Vet många med mig med npf som har haft mycket problem med ångest och depressioner av olika grad.
    vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • Anonym
    Anonym (En till) skrev 2012-05-14 15:01:54 följande:
    Här är en till med väldigt dåligt minne. Har haft problem i många år och det blir bara värre. Och när jag pratar så kan jag tappa ord, kommer inte på vilket ord det var jag skulle säga. Tex om jag ska be min son att lägga sina smutsiga strumpor i tvättkorgen och jag glömmer att tvättkorg heter tvättkorg så säger jag istället "kan du lägga dina strumpor i den dära där smutstvätten är".
    I skolan fick jag plugga länge för att komma ihåg saker til proven, men kort efter proven så försvann all information ur mitt minne. Tex fick jag högsta betyg i historia och jag kan nu inget om historia, har glömt allt.
    Från min barndom minns jag lite men inte så jättemycket.
    På jobbet glömmer jag ofta saker, det är pinsamt.

Jag har fått veta i vintras att jag har fibromyalgi och tydligen är det vanligt att tappa ord och glömma saker då, så antar att det beror på fibron för mig.

Känner igen mig mycket i det där med tvättkorgen, precis så har jag med börjat bli! Får hitta andra ord liksom. Samma sak med skolan. Har dock inte fibromyalgi.
Svar på tråden Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år