• Anonym

Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år

Jag har inte ens fyllt 30 år och har så dåligt minne att jag sökt läkarhjälp. Jag blev självklart inte tagen på allvar. Testerna de gjorde såg bra ut och minnestestet fick jag alla rätt på. Det enda som finns i deras värld är demens och jag är för ung.  Men  Glömmer saker på jobbet. Det som gör mig rädd är att jag inte minns mitt liv. Livet med mitt ex minns jag inte alls. Åker jag förbi vår lägenhet vi bodde i 3 år får jag ingen känsla av hur det var att vara där. Jag kan se rummen framför mig, men jag kan knappt se framför mig hur han såg ut. Vi hade bara en tråkig relation men inte värre än så, vi var bara olika. Man kan ju tro att han misshandlade mig och att jag förträngt allt. 

Känns även som jag inte haft någon barndom, minns ingenting! Jag är så jäkla disträ och har börjat tappa ord. Min son är 14 månader och allt har gått jättebra. Visst är jag trött men inte outhärdligt och han är jättefin. Jag och hans pappa ska snart gifta oss och har det bra. Jag var visserligen rejält tonårsdeppig men inte som barn. En kompis från tidig barndom sa att alla hennes barndomsminnen är jag med i. Kul, men jag minns inte ett dugg vad vi lekte. Absolut inte! Kan se hennes hus framför mig men that´s it.

De få saker jag minns, där jag verkligen minns exakt är tråkiga saker. Typ att mina föräldrar bråkat, när en kille jag var kär i var dum mot mig osv. Alla semestrar med familjen, hela skoltiden är bara lokaler typ.. Allt är så grumligt och jag kan få en liten litegn glimt av det när kompisar berättar. men jag minns inte som andra gör. Att jag uppträtt kan jag minnas lite men då bara rekationerna efteråt, inte när jag stod på scen. Min läkare sa att jag kunde få gå i kbt hos en sköterska för att lära mig vara här och nu. Hon tror att jag bara är disträ medan jag själv ser en klar försämring. Att glömma ord gjorde jag inte förr. Känner nån igen sig?? De har tagit blodprover och jag har fått göra enklare tester typ stå på ett ben o sånt i läkarens rum. inget fel enligt henne men jag är jätteorolig och det gör inte saken bättre!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-14 13:16
    Minnestestet innehöll typ "vilket år är det, vilken stad är du i nu?" och det kunde jag ju...
  • Svar på tråden Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år
  • Anonym (åjsan)

Här har du en till!!

Har pinsamt dåligt minne ibland. tycker att det är jobbigt på mitt jobb. Måste skriva upp väldigt simpla saker. Rutiner som vi haft länge kan jag helt plötsligt glömma, eller så lär jag mig dom aldrig.
    Tappar ord gör jag också. Enkla ord mitt i en mening..

Alla säger att det beror på stress, men njaaa. jag är tveksam. Har också funderat på att söka hjälp.

Läsa är hemskt. Ibland måste jag läsa om och om och om för att ta in det jag läser. Inte så ofta skönlitteratur eller så, men faktaböcker genom jobbet.

Glömde bort mina kollegors namn en dag. Kom inte på dem förrän en timme senare..

Jag lider! Jag är bara strax över 30..              

• Anonym
    LillStinis skrev 2012-05-15 18:38:40 följande:
    MS?

Hur tänkte du då, bra om man motiverar, speciellt en sån allvarlig sjukdom? Alla i denna tråd verkar ha liknande problem, har lite svårt att tänka mig att vi alla har oupptäckt MS?
  • Anonym

Ännu ett exempel från mig är att jg kan komma hem från jobbet och vid middagen fråga mannen "hur har sonen sovit idag då". Han svarar med tider o allt. En stund senare frågar jag igen, jag vet att jag frågat men har inget som helst minne av att han sa tider! Igår fick jag också ett nytt busskort på jobbet. Imorse hade jag ingen aning om vart jag lagt det. Som tur var låg det på jobbet när jag kom fram! Båda grejerna är typiska virriga saker. Jag kan fråga saker men verkar inte lyssna på svaret. När vi har möten på jobbet kan jag prata länge om mina uppgifter och vara fokuserad, lyssna osv. Mkt i mitt arbete handlar om att lyssna aktivit. Men just på personalmöten kan jag inte lyssna på vad alla säger. Jag försvinner bort direkt det blir minsta ointressant. är jag verkligen så ointresserad av ALLT??

Ett annat exempel som är skrämmande är att om jag lyssnar på enf öreläsning och verkligen lyssnar.... så kan det koma en fråga från en i publiken. Då tänker jag "hur f*n kom hon på den frågan, sitter vi på samma föreläsning?". Det känns alltid som att jag missat saker.

När jag klipper grästmattan bestämmer jag mig för att gå fram o tillbaka på långsidan. Det slutar allid alltid med kors och tvärs.   

• LillStinis

Jag är absolut ingen expert men MS drabbar kvinnor mellan 20-40 år där bl.a. Minnet kan bli drabbat. Om minnet alltid varit som du beskriver är det nog inte MS. Och har du varit hos läkare borde de iså fall upptäckt det.

• Anonym (åjsan)

ms??? Nu blev jag nervös.

På jobbet i veckan stod jag och kramade på ett barn (förskola). Fem minuter senare frågar jag min kollega ifall samma barn fortfarande ligger och sover sin dagsvila :/  

• Anonym (bara jag)
    Jag har det inte som du med bardomsminnen, ex osv...men däremot kommer jag inte ihåg vad som har hänt i många filmer även fast det inte var länge sen jag såg dom...Och kommer jag ihåg nåt av en film så är det bara en liten del. Och detaljer som vad någon har sagt eller vad jag åt under nån speciell dag är helt borta...min syster brukar ta upp massor med saker.."kommer du ihåg när då när vi var där och vi beställde det, när han sa så osv...så känns det som att hon blandar ihop mig med någon annan. Det känns som att jag inte har varit där...eller att hon har drömt om allt. Och sen när vi har varit och handlat och det bara var nån dag sen och vi har betalat tillsammans så att jag har blivit skyldig henne...så kommer jag inte ihåg alls när, var eller hur mycket jag är skyldig...och är jag skyldig en summa t.ex så kommer jag aldrig ihåg hur mycket det var dagen efter. Har säkert frågat henne varje dag i en vecka och hon blir ju irriterad...så jag har fattat att jag måste skriva upp allt. Och är hon skyldig mig så kommer jag aldrig ihåg om hon ens har betalat tillbaka...så vem som helst skulle kunna lura mig liksom. Vet att det inte är samma som du har...men har också funderat på vad det är för fel på mig
  • Vaileth

Hej! Hittade in hit när jag sökte info om dåligt minne. Var ju ett tag sen den här tråden startades men hur har det gått? Har du hittat nån orsak och hjälp till varför du glömmer?

Känner ingen i min närhet som är så disträ och glömsk som jag? Jag skäms... Glömmer bort namn och personer jättelätt, folk jag kan ha träffat fler ggr? Glömmer vad jag gjorde förra veckan eller bara för nån dag sen, vart jag la nycklarna, situationer, resor, gamla roliga upplevelser mm? När nån säger "Kommer ni ihåg när??" behöver jag alltid veta mer för att minnas? Blir glad att bli påmind men tycker det är jobbigt att själv aldrig kunna dra några storys för att jag inte minns? "Då kom hon in och sa?? haha! " Sånt kan jag aldrig göra. Jag minns mer stämningar, känslan i rummet? Men aldrig vad folk sa? Det blir lätt knivigt i konflikter då jag aldrig kan backa upp med argument "du sa att?" lite minns jag men aldrig konkret och tillförlitligt? Bara typ vad det handlade om. Är det nån mer som känner igen sig? 

Det borde ju finnas olika typer av sätt att minnas. Memory har jag inga problem med för då kan jag lägga upp ett system, samma med telefonnr, koder mm? Men i sociala situationer är det värre?

• Anonym (Jag)

Jag fick göra hjärnröntgen efter lite tjat de hade ju inga andra förslag. Visade inget konstigt. Har nu två barn, minsta vaknar ofta och jag är totalt slut. Har börjat jobba igen och är virrigare än ever, känner mig sååå seg. Har börjat få ångest o mår inge bra ibland. Har jämt huvudvärk o har fått prata med vårdcentralens kurator, men man fick max 8 samtal. Har inte råd med privata samtal o hon bedömde inte att jag behövde mer än att ventilera lite, alltså ingen biljett till psyk.. Är rädd att "gå in i väggen". Min man är pappaledig nu o har alltid mat klar när jag kommer hem osv, så jag borde ju va lugnare. Men jag har nån inre stress, så bättre minne är långt borta :( hade glömt denna tråd också men ser att många har det som jag med minnet. Tycker lite synd om oss, vore kul att komma ihåg..

• Anonym (Jag)

Jag är alltså trådskaparen

Svar på tråden Skitdåligt minne! På riktigt! 30 år