• sui

Sydkorea

Hej!

Jag undrar om det finns fler här som väntar BB från Sydkorea? Vore kul att följas åt!
    Vi har haft vår ansökan där i lite över månad, och räknar med att få vänta länge till...

• Svar på tråden Sydkorea
  • Lapinette

Soffanloppan - jag tror det kommer att vara på håret. Hur gick det att ha honom i knät i 12 timmar? Vi funderar på att boka ett eget säte till honom.

• Lapinette

Nu har alla som har fått barnbesked t o m juni fått åka. Sista paret fick resebesked igår. Nu känns det onekligen nära.

• Kurreburre

Eliste och Sui: Gu så spännande och roligt det låter! Min man kollade just kön hos AC och vi har hoppat upp ännu högre, från 14 senast för ett par veckor sen till nr 9 idag! Nu börjar det verkligen kännas på riktigt och det börjar verkligen kännas som att Sydkorea kommer bli vårt land. Vi köar ju till Colombia också men där har vi halkat ner från plats 27 till 31. Förut har det känts som att man aldrig kommer få det där första samtalet men nu kan de väl ringa lite när som, eller?

• Eliste
    Lapinette skrev 2012-08-19 11:58:35 följande:
    Eliste - låter helt underbart! Och tusen tack för en uppdatering här. Jag blev så glad att jag skrek på maken som näst intill trodde att vi hade fått resebesked (stackarn!). 

Så då är det som i Kina - att man måste ha uppskrivet på lappar vart man ska då taxichaufförerna inte pratar ett ord engelska. Tusen tack för tipset om hotell. Ska genast kolla upp det. För en gångs skull är det maken som sitter och kollat efter flygbiljetter och olika hotellalternativ. Annars är det jämt jag som planerar alla semestrar.

Har några frågor:
    - hur länge har ni planerat att stanna i Seoul?
    - hur bokade ni resan, gjorde ni det själva eller genom resebyrån i Halmstad?
    - har ni bokat ett tredje säte för lillkillen på vägen hem?
    - några tips på saker som kan vara bra att ha med sig (förmodar att nappflaskor och blöjor inte behövs och att man annars kan köpa det där)

Något mer som vi som ska resa bör tänka på?

Och stort grattis till sonen!     

Tack tack! NU är vi hemma och allt går finfint! Han äter sover och skiter och är för det mesta glad:)!
    Vi var i Seoul från söndag morgon till måndag morgon veckan därpå, sen tillkom restid:). Vi bokade genom resebyrån i Halmstad och de var VÄLDIGT bra att ha att göra med:). Toppen! Blev säkert lite dyrare, men har nästan blivit pengablind i den här processen. Pengar ska hit och dit så det kändes rätt att ha någon som har koll på läget som bokar åt oss. De bokade även hotellet. Allt blev jättebra! En liten grej dock. När vi kom fram kring 9.30 på morgonen (sjukt trötta/hungriga och "jet-laggade") fick vi veta att man checkar in 15 där.... Men vi kunde knappt stå upp så jag frågade vad det kostar att få ett rum direkt kostade. Det gick på 198 svenska kronor -taget!

Lille gossen hade en egen biljett från Seoul - Helsingfors, Helsingfors-Arlanda och en egen stol.
    Gissar att detta kan ha kostat nån tusenlapp, men det var ganska skönt att ha en avlastningsyta om inte annat:).

Vi fick mycket grejer av fostermamman till pojken (även till storebror!!), kex, fina leksaker, ett halssmycke till gossen m.m. Det är väl säkert olika från fostermamma till fostermamma, men en fin present till henne kan vara kul att ha med.

Med tanke på storebror hade vi med lite oboj, makaroner samt pastasås som blandas med vatten för att klara den första hungern. OBS, koka vattnet...
    Sen är ett tips (om man inte vill lämna hotellet efter att man fått sin lille skatt) att de i receptionen kan beställa mat från Macdonalds -som kör ut:). Kostade inte mycket, klart värt!

Vi önskar er all lycka på er resa, och som tidigare talare sagt-njut av vistelsen och de trevliga människorna!
    Kram!
  • Kurreburre

Igår fick vi det första samtalet på vår väg mot ett barn från Sydkorea! :D Jag satt i telefonmöte på jobbet och va lite lätt disträ är jag svarade i min egen telefon och det va Margareta som ringde. Jag hade ju inte möjlighet att prata sen blev jag osäker på anledningen till varför hon ringde, om det va nånting med anledning av att jag e ordförande i Barnlängtan eller jag och min man som sökande. Så jag va tvungen att fråga vilket det gällde och då sa hon att hon undrade om vi ville skicka våra papper till Sydkorea. Gissa om jag blev förvånad, överraskad och glad! Men som sagt så hade jag inte möjlighet att prata så hon fick ringa min man ist. Nu börjar det kännas mer verkligt och det känns som vi helt plötsligt har tagit ett mycket större steg mot vårt efterlängtade barn :) Så nu ska vi sätta full fart med alla papper! E det nån som har några tips och råd, nåt särskilt att tänka på? Vad säger ni, hade det inte varit roligt och intressant att ha en liten lista på var alla e i processen och när man påbörjade de olika stegen? Så här kanske det skulle kunna se ut isf: Kurreburre Började köa: 2010-02 Samtal för att skicka papper: 2012-08 (köplats 10) Papperna i landet: BB: RB: Eller nåt i den stilen :)

• Hjärtat längtar

Grattis KurreBurre!!! Vad roligt! Sydkorea var också ett land vi funderade på när vi ställde oss i kö feb 2010. Då var kön låång! Kul att den har minskat och att det rullar på i Sydkorea trots nya lagar. Nu blev det Taiwan för oss och vi väntar RB!

• Skalman
    Lapinette skrev 2012-08-29 16:27:15 följande:
    Nu börjar jag bli trött på att vänta!!!!
    Jag också! Känns väldigt jobbigt nu. Hoppas det kommer massor av RB till veckan!
Svar på tråden Sydkorea