• sui

Sydkorea

Hej!

Jag undrar om det finns fler här som väntar BB från Sydkorea? Vore kul att följas åt!
    Vi har haft vår ansökan där i lite över månad, och räknar med att få vänta länge till...

• Svar på tråden Sydkorea
  • Amie77

Tack så mycket för utförligt svar.

Jag är döpt och konfirmerad, men inte medlem i Svenska kyrkan och inte troende, men lätt att gå med igen för några år kanske om det skulle vara så.

• Kurreburre

Nä man måste inte vara medlem. Vi har turen att känna en präst, hon är med i Barnlängtans regionalförening i Skåne precis som jag :) Hon va dock lite oroad och trodde att man behövde vara medlem, men efter att jag kollat upp det och hon hade pratat med några erfarna kollegor (hon fick sin examen i våras) så gick det bra. Hon hade aldrig träffat min man så det ville hon gärna göra, så hon kom hem på en fika hos oss och vi pratade om båd e det ena och det andra. Sen fixade jag några exempel på andra prästbrev som hon kunde ha att utgå ifrån och sen skrev hon ihop det på engelska åt oss. Vi fick det brevet på posten tillsammans med anmälningspapper till att gå med i kyrkan igen, hon skrev att hon ändå trodde att det va bra om vi va med ;) Ja, ja, hon vill väl bara rekrytera oss till sin "förening" precis som andra föreningar :) Men nä, vi är inte troende så eftersom det inte är ett måste så hoppade vi det.

• SK2012

Nya resebesked, men än så länge inga barnbesked. Även fast vår handläggare sagt att vi troligtvis inte kommer med i första svängen hoppas jag, varje dag, att hon ska ringa med bb. Vi har ju bara haft papperen i landet knappt en månad. Jag måste försöka få tiden att gå på nått sätt. Badrummet ska färdigrenoveras (badkar bra för anknytningen) och barnrum ska byggas. Inredning och shopping får vänta till efter bb. Nåt måste jag fördriva tiden med mellan bb och rb...

• Fru xx

Ja visst är det spännande!!! Glad Har börjat logga in på AC's hemsida dagligen för att kolla om någon fått barnbesked eller om det kommit fler resebesked. Det känns väldigt positivt att ett antal familjer nu fått resebesked, då känns det som att det börjat rulla på nu efter lagändringen. Även om förnuftet säger att vi inte kommer att få barnbesked i denna rundan som ska komma nu i början av november så hoppas man ju lite ändå.
    Vi har inte köpt några barngrejer eller börjat inreda barnrummet ännu. Men vi har tittat lite och bestämt vilken säng vi vill köpa. 

• Kurreburre

Härligt med fler resebesked! Vi har bara kvar brevet till den biologiska mamman och översättningen av medgivandet. Men det där brevet är sååå svårt att skriva, hur ska man inleda det? Dear birthmother? Det låter konstigt tycker jag, eller skrev ni ingen sån inledning alls?

Vi har faktiskt lite smått börjat inreda barnrummet. Det behövdes ändå göras vid och jag behövde ett projekt så i somras målade och tapetserade vi och sen har jag börjat köpa lite möbler, jag gillar gamla möbler och loppisfynd och då kan det ta ett tag innan man hittar det man vill ha :)
    Kollas gärna in det på min blogg om ni vill! mitthemochmintradgard.blogg.se/2012/july/nytapetserat.html Efter de nya möblerna kom på plats har jag tyvärr inte fotat och lagt ut än, men det får jag ta o göra snart.

• SK2012

Hej Kurreburre! Vad fin den är tapeten. Har sett den förut och suktat :). Är också väldigt inredningsintresserad. Min man driver en retrobutik och vi gillar nytt blandat med gammalt. Har fastnat för Ferm livings Harlequin-tapet. Tror det blir den i barnrummet. Väntar dock på bb innan jag fixar då jag, om jag känner mig själv rätt, kommer behöva nåt att sysselsätta mig med i den jobbiga väntan på rb.

• Fru xx

Jättefin tapet Kurreburre! Om jag minns rätt så hade vi rubriken To the birtmother i brevet, har för mig att det stod så i AC's instruktioner. Håller med om att det var svårt att skriva brevet, vi sparade det till sist.

• SK2012

Idag kom det första barnbeskedet sen i somras :)! Vi var tyvärr inte de som fick det :(. Står på AC:s sida att det var ett par som var öppen för barn med särskilda behov, precis som vår handläggare trodde att det skulle bli. Men ändå spännande att det händer grejer!

Svar på tråden Sydkorea