Inlägg från: SK2012 |Visa alla inlägg
  • SK2012

Sydkorea

Hej allihopa!

Här är en som väntar barnbesked sen ungefär en vecka tillbaka. Skulle vara roligt att ha kontakt med er som väntar barn- eller resebesked, men även så klart nyblivna SK-föräldrar Skrattande.

Hur har ni förberett er i väntan? Jag och min man funderar på att göra i ordning barnrummet, men vet inte om vi kanske ska vänta på barnbesked först kanske. Vill så gärna börja handla grejer och kläder, men det är ju så svårt när man inte vet vilken ålder det blir. Vi har i alla fall bestämt namn och använder det när vi pratar om barnet. Vet ju så klart inte vilket kön det blir, men det blir liksom verkligare när man säger ett namn.

Hoppas nu bara att det nya lagen inte gör väntan så mycket längre. Längtar!

• SK2012

Rosehip - Vad roligt med en till liten! Är också rädd för att vi kommer ha mycket tid att köpa saker efter BB. Så det är väl kanske bäst man väntar så man har något slags tidsfördriv. Vi är väldigt genusmedvetna och skulle varken anpassa klädval eller inredning efter barnets kön, men det känns på något vis mer verkligt om man kan visualisera en liten kille eller en liten tjej framför sig. Vi har näst intill ställt in oss på en kille och använder ett killnamn när vi pratar om den lilla.

Har ni någon aning om man kan få reda på på ett ungefär hur lång väntan det kan bli? Typ 3-6 månader eller 9-12 eller 12-18? Jag vet att det står troligtvis minst ett år på AC:s hemsida, men tror ni att de får en hint om att det är barnbesked på G?

• SK2012

Tack för tipsen Rosehip! Tror du att det finns en chans att vi kan få bb innan årsskiftet, men att vi kanske inte får hämta förrän till sommaren? Gud, man blir tokig av att inte veta hur länge man får vänta. Ringer kanske AC idag och luskar lite. Har räknat med att vi inte kommer komma hem med barn förrän till sommaren nån gång iaf. Hoppas verkligen inte att det tar mer än ett år eftersom vi måste förnya medgivandet då.

Blåiris - Vi stod i kö i ganska precis ett år innan vi fick samla papper. När vi ställde oss i kö var väntetiden 3 år, men nu är den nere i 1,5 år. Pappersinsamlingen var hektisk för oss då vi ville få iväg papperen så snart som möjligt. Det tog ca 3 veckor. Tips! Läs igenom instruktionerna supernoga och dubbel- eller trippelkolla allt innan ni skickar iväg. Annars kan det lätt bli dubbeljobb.

Ha det gott så länge alla SK-familjer och blivande!

• SK2012

Såg igår att AC uppdaterat med information från SWS. Det verkar som om några familjer (det står inte hur många) kommer få BB i slutet av oktober eller början av november! Tänk om vi skulle vara en av dem. Vi har ju bara haft våra papper några veckor i landet, men eftersom de matchar barn med föräldrar är det ju ingen turordning. Dessutom är vi endast 10 familjer som har våra papper i landet!

Känns pirrigt och overkligt och jag känner mig nästan oförberedd. Tänk om vi redan blir föräldrar? Konstigt att få dessa tankar och känslor... Redan? Vi har ju väntat på det här i snart 10 år!!! Fast iofs har vi "bara" väntat på vårt barn från andra sidan jordklotet i dryga två år. Åh, vad vi håller tummarna nu!

Kram allihopa!

• SK2012

Pratade med vår handläggare i fredags och hon sa att vi inte skulle hoppas för mycket på att få BB nu i slutet av okt, början av nov om vi inte kryssat i barn med särskilda behov. Det har vi inte... Känns liksom lite girigt att inte kryssa i det, men nu gjorde vi inte det av olika anledningar så vi får stå vårt kast och vänta längre.

Har börjat kolla på barnvagnar på nätet. Visst kan man skippa liggvagn helt och hållet och sikta in sig på en sittvagn?

• SK2012

Tror att man måste skriva medgivande 0-24 månader nu. Vi hade 0-18 i medgivandet, men var tvungen att ändra i papperen som nu gick till SWS. Vi fick skriva ett brev till biologiska mamman under utredningen. Det hjälpte att man hunnit tänka på det lite längre. Vi använde oss av det brevet, men "finslipade" det lite. Försök att sätta er in i situationen att behöva lämna ett barn och vad man skulle vilja höra av adoptivföräldrarna.

Nu längtas och väntas det så in i...

• SK2012

Nya resebesked, men än så länge inga barnbesked. Även fast vår handläggare sagt att vi troligtvis inte kommer med i första svängen hoppas jag, varje dag, att hon ska ringa med bb. Vi har ju bara haft papperen i landet knappt en månad. Jag måste försöka få tiden att gå på nått sätt. Badrummet ska färdigrenoveras (badkar bra för anknytningen) och barnrum ska byggas. Inredning och shopping får vänta till efter bb. Nåt måste jag fördriva tiden med mellan bb och rb...

• SK2012

Hej Kurreburre! Vad fin den är tapeten. Har sett den förut och suktat :). Är också väldigt inredningsintresserad. Min man driver en retrobutik och vi gillar nytt blandat med gammalt. Har fastnat för Ferm livings Harlequin-tapet. Tror det blir den i barnrummet. Väntar dock på bb innan jag fixar då jag, om jag känner mig själv rätt, kommer behöva nåt att sysselsätta mig med i den jobbiga väntan på rb.

• SK2012

Idag kom det första barnbeskedet sen i somras :)! Vi var tyvärr inte de som fick det :(. Står på AC:s sida att det var ett par som var öppen för barn med särskilda behov, precis som vår handläggare trodde att det skulle bli. Men ändå spännande att det händer grejer!

• SK2012

Drömmar. Är det någon fler än jag som har konstiga drömmar om adoptionsresan? Jag har drömt att vi får typ en 10-åring som kan prata flytande koreanska och jag har drömt att fostermamman vägrar lämna ifrån sig barnet.

Drömde även konstiga saker när jag var gravid. Dom graviditeterna slutade dock med mf. Den här gången behöver jag inte vara rädd för det :).

Svar på tråden Sydkorea