Inlägg från: Kurreburre |Visa alla inlägg
  • Kurreburre

Sydkorea

Ni har kommit längre i processen än vi men jag tänkte höra om ni minns vilket könummer ni hade när ni fick besked från AC att ni kunde börja samla och skicka papper? Vi hade plats 31 för ett par veckor sen och har stått i kö i 2 1/2 år ( medgivandet blev klart i november). Vissa dagar känner jag att jag nte orkar vänta längre, känns som jag kommer bli tokig, medans andra så känns väntan mer överkomlig.

• Kurreburre

Grattis till alla som har fått BB Hjärta

Själv glädjer jag mig åt att vi har hoppat flera pinnhål upp på kölistan! Senast plats 31 och nu plats 20 :D Nu börjar det ju faktiskt kännas lite verkligt.

Ikväll ska jag ta tag i och beställa den fina tapeten The whole wide world från Mr Perswall som jag länge har gått och funderat på. Rummet ska ändå göras i ordning så då tänkte vi att det e ju inte lönt att först göra det till ett gästrum och sen måla/tapetsera om igen om ett tag. Det kan ju börja kännas lite mer verkligt och en bra bearbetning att göra det här nu för man ska faktiskt bli förälder även om det dröjer ännu ett tag till :)

• Kurreburre

Hur lång tid tog det för er från det att ni skickat papper till ni fick BB?
    Vi har ju inte ens skickat papper så det känns väldigt segt och långt borta fortfarande :(

• Kurreburre

Grattis till alla BB och RB! Så roligt :) Själv känns till litentröstlöst just nu, behöver lite pepp. Hur länge har ni som fått BB och RB stått i kö? Minns ni vilken köplats ni hade när ni fick börja samla papper? Vi har stått i kö sen februari 2010, så det e 2 1/2 år nu. Det har rört lite på sig i kön den senaste tiden så vi e uppe på plats 14 hos AC nu.

• Kurreburre

Eliste och Sui: Gu så spännande och roligt det låter! Min man kollade just kön hos AC och vi har hoppat upp ännu högre, från 14 senast för ett par veckor sen till nr 9 idag! Nu börjar det verkligen kännas på riktigt och det börjar verkligen kännas som att Sydkorea kommer bli vårt land. Vi köar ju till Colombia också men där har vi halkat ner från plats 27 till 31. Förut har det känts som att man aldrig kommer få det där första samtalet men nu kan de väl ringa lite när som, eller?

• Kurreburre

Igår fick vi det första samtalet på vår väg mot ett barn från Sydkorea! :D Jag satt i telefonmöte på jobbet och va lite lätt disträ är jag svarade i min egen telefon och det va Margareta som ringde. Jag hade ju inte möjlighet att prata sen blev jag osäker på anledningen till varför hon ringde, om det va nånting med anledning av att jag e ordförande i Barnlängtan eller jag och min man som sökande. Så jag va tvungen att fråga vilket det gällde och då sa hon att hon undrade om vi ville skicka våra papper till Sydkorea. Gissa om jag blev förvånad, överraskad och glad! Men som sagt så hade jag inte möjlighet att prata så hon fick ringa min man ist. Nu börjar det kännas mer verkligt och det känns som vi helt plötsligt har tagit ett mycket större steg mot vårt efterlängtade barn :) Så nu ska vi sätta full fart med alla papper! E det nån som har några tips och råd, nåt särskilt att tänka på? Vad säger ni, hade det inte varit roligt och intressant att ha en liten lista på var alla e i processen och när man påbörjade de olika stegen? Så här kanske det skulle kunna se ut isf: Kurreburre Började köa: 2010-02 Samtal för att skicka papper: 2012-08 (köplats 10) Papperna i landet: BB: RB: Eller nåt i den stilen :)

• Kurreburre

Här har det hänt grejer sen sist jag va inne! Vi håller fortfarande på med våra papper :( Pga en käring på soc som vikarierar för hon som gjorde vår utredning och som envisades om att vi va tvungna att få ett nytt medgivande för att hon gjorde två ändringar i vårt medgivande. Två ändringar som va helt avgörande för att vi skulle kunna skicka vår ansökan till SK, att jag nu har jobb, som jag inte hade då och att företaget min man jobbar på har bytt namn :O Positiva ändringar som alltså inte har något som helst att göra med vår lämplighet som föräldrar. Så nu går vi sedan flera veckor tillbaka och väntar på nämndens sammanträde och sen deras svar och vårt nya medgivande *suck* :( Det har också gjort att vi har tappat fart med det andra och har notaries publikus, brevet till mamman och så klart översättningen av medgivandet kvar. E det nån som har bra tips på vad, hur man ska skriva brevet? En annan fråga! Va det du "Resan till dig" som skrev att ni förra gången, 2010, hade ett medgivande på 0-12 månader? Vad har ni andra, som antingen väntar BB eller RB, satt för ålder? Vi har inget skrivet om ålder på barnet i vårt medgivande utan kommer att skriva det själva i våra andra papper. Funkar det att skriva 0-12 månader? Vi hade tänkt skriva 0-24 månader men skriver såklart hellre 0-12 :)

• Kurreburre

Tack för era svar! Jag bad mannen kontakta soc idag och då hade hon precis fått vårt medgivande så nu har hon lagt det på posten och vi har det på måndag! Det där med omedelbar justering borde ju hon ha känt till och tipsat oss om, men hon verkar ju inte veta så mycket tyvärr :( Och idag kom jag på att vi hade ju kunnat skicka medgivandet på översättningen redan innan eftersom vi fick det digitalt för att kolla på och godkänna innan hon skickade det till nämnden och sen bara invänta nämndens beslut. Ja, ja det e ju alltid lätt och va efterklok ;) Okej, då verkar det vara 0-24 månader som gäller. Tack för grattiset! Dock e det bara ett mammavick, som är de enda jobb jag får :(, och det tar slut den siste februari. Men det har varit otroligt skönt att ha ett jobb den här tiden och speciellt nu, annars hade vi inte kunnat skicka våra papper :O Det e bara att adoptera ... Som de säger.

• Kurreburre

Nä man måste inte vara medlem. Vi har turen att känna en präst, hon är med i Barnlängtans regionalförening i Skåne precis som jag :) Hon va dock lite oroad och trodde att man behövde vara medlem, men efter att jag kollat upp det och hon hade pratat med några erfarna kollegor (hon fick sin examen i våras) så gick det bra. Hon hade aldrig träffat min man så det ville hon gärna göra, så hon kom hem på en fika hos oss och vi pratade om båd e det ena och det andra. Sen fixade jag några exempel på andra prästbrev som hon kunde ha att utgå ifrån och sen skrev hon ihop det på engelska åt oss. Vi fick det brevet på posten tillsammans med anmälningspapper till att gå med i kyrkan igen, hon skrev att hon ändå trodde att det va bra om vi va med ;) Ja, ja, hon vill väl bara rekrytera oss till sin "förening" precis som andra föreningar :) Men nä, vi är inte troende så eftersom det inte är ett måste så hoppade vi det.

• Kurreburre

Härligt med fler resebesked! Vi har bara kvar brevet till den biologiska mamman och översättningen av medgivandet. Men det där brevet är sååå svårt att skriva, hur ska man inleda det? Dear birthmother? Det låter konstigt tycker jag, eller skrev ni ingen sån inledning alls?

Vi har faktiskt lite smått börjat inreda barnrummet. Det behövdes ändå göras vid och jag behövde ett projekt så i somras målade och tapetserade vi och sen har jag börjat köpa lite möbler, jag gillar gamla möbler och loppisfynd och då kan det ta ett tag innan man hittar det man vill ha :)
    Kollas gärna in det på min blogg om ni vill! mitthemochmintradgard.blogg.se/2012/july/nytapetserat.html Efter de nya möblerna kom på plats har jag tyvärr inte fotat och lagt ut än, men det får jag ta o göra snart.

Svar på tråden Sydkorea