• Julia82

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Jag går snart in i tredje trimestern och har äntligen börjat handla hem bebisprylar. Det är första barnet och allt känns så nytt och spännande, och jättekul såklart. Men vad ska man tänka på, vilka saker är ett måste och vilka prylar kommer aldrig till användning. Det här är en helt ny värld för mig!! 

Jag skulle gärna hitta några goa tjejer med BF i juni för att prata om allt från inköp till bebisen, tankar inför förlossning, föräldraskap och gud vet vad! Det finns tusen saker jag funderar på, och det skulle vara underbart att prata av sig med andra gravida.     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 07:09
    Eftersom jag tycker att tråden blivit lite av en "gnäll-tråd" kommer jag inte att fortsätta läsa era inlägg. Jag är gravid för första gången och försöker se positivt på allt vad en graviditet innebär, även om det är fysiskt jobbigt dom sista månaderna. Jag mår bättre av att läsa/skriva om glädjen och lyckan att vara gravid och känner att det finns andra trådar som är bättre för mig.

Jag önksar er alla lycka till med era förlossningar, och hoppas att bebis-livet som väntar blir allt ni drömt om :)

Tack och hej för mig!
  • Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?
  • KnytetsMamma

Jag har gått upp ca 9 kg sen jag plussade men ärligt talat förstår jag inte var det har satt sig mer än på magen. Men förmodligen väger den rätt mycket och sen extra blod, fostervatten, livmodern, bebisen, brösten m.m.  Får se var jag landar i vikt vid förlossningen, antar att jag kommer lägga på mig ett par kg till de sista veckorna. Är i alla fall glad att jag inte gått upp så mycket, tänker mig att det kan vara svårt att bli av med kilona sen.

Ha en skön lördag i det fina vädret Solig 

• Butterflie

Mja va snäll du e =) Men väger runt 68kg nu å vägde runt 52 innan så det har satt sig överallt, å massor på tuttarna hihi e annars platt som en pannkaka å hoppas innerligt ja får behålla dem denna gången.

• Ann Lis

Butterflie: Ja men de va ju rätt ställe att få lite extra vikt ;)

Knytets mamma: Ja det ser då ut som det bara är på/ i magen kilorna sitter, ni får det lätt att gå ner sen jag lär få kämpa på har gått upp 25kg, Bläää!!!  

• KnytetsMamma

Plussade på ca 59 och vägde 67,3 hos barnmorskan i onsdags. Kan ju fortfarande ha mina vanliga kläder förutom byxor som inte går att knäppa i midjan, men runt benen och rumpan passar de fortfarande.  Men har en kompis som fick barn för 1,5 månad sedan och inte heller gått upp speciellt mycket i vikt, men hon samlade på sig väldigt mycket vätska de sista veckorna. Det hoppas jag att jag slipper för det är så jobbigt när man är vätskefylld och svullen. Men jag vet samtidigt att man inte kan göra något åt det utan det blir som det blir, den vätskan försvinner ju i alla fall efter förlossningen.

AnnLis: har du ätit väldigt mycket mer än du brukar nu när du är gravid? eller är det mycket vätska du samlat på dig? Vet en del som liksom "passar på" att äta hur mycket som helst när de är gravida med undanflykten att de ju faktiskt är gravida och då har de också gått upp runt 20-25 kg, det krävs nog lite mer kamp för att bli av med de kilona sen efter förlossningen men det går om man bestämmer sig.

Återigen en härlig morgon med strålande sol och blå himmel, varit ute och tagit en promenad och ska nu äta lite mellanmål. Ha en bra dag!! 

• Ann Lis

Knytets mamma : jag har gått upp mest i vikt  pga de jag ätit , hade gått upp  nästan 20 kg innan innskrivningen som var i v 16,sen har jag även vätska, fick det ganska tidigt me, har "bara" gått upp 5 kg sen inskrivningen alltså och senaste veckorna har jag stått helt still. (som tur är). Jag har gått upp mellan 20- 30 kg alla tidigare 5 grav och lyckas gå ner till min start vikt  som legat mellan 55- 60 kg när jag ej är gravid. (efter jag fått mitt andra barn gick jag dock ner till 49kg till min längd på 169cm men då tränade jag hela tiden), men nu är jag ju några år äldre och det kan bli svårare att gå ner men, men... jag är berädd på att kämpa :). Jag har inte haft inställningen att äta bara för jag är gravid, utan jag har ätit mkt onyttigt pga ett sjukt sug,på sötsaker, sen slutar jag  röka när jag är gravid och då blir sötsuget ännu större + att jag bara gått hemma och inte rört på mig som jag skulle hela denna grav, längtar jätte mkt nu tills jag kan börja röra på mig igen både promenera och rida, har 2 hästar som jag läntar till att få köra igång med igen. Sen har jag alltid varit noga med att göra sittups efter varje grav.

Nu längtar jag iof mest till att få sova på nätterna, jag har sååå svårt att sommna sen alla natt kissningar på detta blää!!! En natt i veckan sommna jag inte förrens halv 5 på morgonen och kl halv 6 var det dax att gå upp och ta hand om djur + barn då var jag helt kabbslut. Har ni andra oxå svårt att sommna och sova skönt!!??  

• Kia82

Idag nu på eftermiddagen har jag haft enormt starka förvärkar långt ner i magen och dem höll i sig länge, var tvungen att sluta upp helt med det som jag höll på med och bara andas, det gick överhuvudtaget inte att röra sig för då gjorde det så djävulusiskt ont. Har nu inte haft ont på någon timme men sammandragningar har avlöst varandra i ett. Phu!

Jag har också svårt att sova skönt om nätterna och när man väl somnar så dröjer det inte länge förrän man måste upp på toaletten (igen och igen). Har börjat att känna en rastlöshet i kroppen även under dagarna som är svår att förklara, emellanåt så får jag rejält med krypningar i benen (svårt att förklara), ryggont (from hell) och igår löpte hormonerna amok, jag bölade och skällde ut alla i min omgivning... Skämdes som bara den sen på kvällen när det värsta gått över.

Åhh, jag är så trött på det här nu!

• Ann Lis

Kia 82: Kan bara hålla med!!!! Vill verkligen att tiden ska gå så fort nu och att liten vill komma ut!!!! Har oxå haft hormonspel så jag skrikit bråkat gråtit, folck måste tro man är helt dum i skallen...

Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?