• cff

Tips om dhea

alynda - appropå DHEA-provet. Jag skall just byta VC och eftersom jag ville försäkra mig om att jag skulle kunna få provremisser från den nya innan jag bytte så ringde jag dem och frågade. Jag sa att jag sjävmedicinerar med ett tillskott och behöver därför hålla koll på vissa värden. Vidare sa jag (utan att ge dem chansen att säga nej till att skriva remisser) att jag såklart betalar för proverna och är väl medveten om att jag får tolka dem själv. Den nya VC-läkaren sa att det var inga problem (de vill ju gärna att man skall lista sig hos dem, det är så de tjänar pengar - kanske är det lättare om man vänder sig till en privat VC). Tänkte bara ge dig en liten inspiration ifall du funderar att gå den vägen för att få ta DHEA-provet. Just det här att man ändå kommer att ta medicinen (självmedicinera) och vill följa upp pga det tycker jag bör vara ett gott skäl för VC-läkaren att skriva remissen. Låt oss veta hur det går.

• cff

Tuvalina och Germany - stort lycka till på måndag {#emotions_dlg.flower}
     Vad kul att ni kommer att var där samtidigt .

• cff

Jag har just beställt ett "hemtest" av DHEA-s från USA som jag tänkte prova (tänkte testa det någon gång samtidigt som jag tar ett DHEA-prov på ett svenskt lab för att se om de ger samma resultat).
    Återkommer när jag har testat (kommer att dröja några veckor).
    Det är det här provet jag har beställt: https://store.zrtlab.com/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=53&virtuemart_category_id=7

Jag tänkte också testa ett hem-prov av AMH (också bara av nyfikenhet): http://www.duofertility.com/product/amh-home-test-kit    

• cff

Lillstoran - jag kan naturligtvis inte uttala mig om huruvida hemmatestet är pålitligt eller inte. Labbet verkar vara ett stort amerikanskt lab som också levererar tjänster till kliniker. Att jag tänkte testa samtidigt som jag tar ett test i ett svenskt lab är just för att åtminstone skapa en datapunkt vad gäller just tillförlitlighet (men det blir bara just en datapunkt :).

• cff

Tuvalina -  Grattis till två fina ägg! Jag håller tummarna för att de befruktas fint. Kram!

• cff

Elin, alla kroppsegna hormon är dopingklassade i Sverige. Det har inte att göra med vilken effekt de har på kroppen eller om de är bra eller dåliga för oss.
    Tack för din omtanke, jag förstår att du bara vill väl, men jag tror att de flesta här i tråden är väl medvetna om vad DHEA är.  DHEA tillverkas av APL (Apotek Produktion & Laboratorier AB ) och många här får det utskrivet på recept.

• cff

Tack Tuvalina, vad bra. Jag visste inte var jag skulle få tag på Inositol (har utan framgång försökt att googla själv ... :). Äter fn Inositol (köpt när jag var i USA) och folsyra var för sig, blir spännande att höra vad Infolic innehåller.

• cff

Om man gör IVF privat i Sverige - får man ändå mediciner på högkostnadsskyddet? I så fall kan det vara så, om man är svårstimulerad (vilket jag är) att det ändå blir dyrare även om själva behandlingen utomlands blir bekostad av Försäkringskassan. I mitt fall är medicinerna klart dyrare än IVF-behandlingen (behandlas i Danmark). Men om man kan hitta en svensk gynekolog som skriver ut svenska recept på medicinen så faller denna under högkostnadsskyddet (och det är inte omöjligt, jag har hittat en sån läkare).

• cff

Germany - vad härligt att du fått två fina embryon tillbaka - du anar inte vad glad jag är för din skull. Jag förstår dina tankar om att det är svårt att låta sig själv vara lycklig när andra har motgångar - och kanske svårt att helt känna sig lycklig när man själv är ledsen för någon annans skull. Din empatiska förmåga är en inspiration för mig och förmodligen för många här på FL. Men, glöm inte det hopp du ger alla andra när du visar att det kan gå bra trots "sämre odds". Tänk om du i slutändan skulle få tvillingar som ett resultat av veckans Falunbesök Glad. Det skulle göra kampen för oss alla lite lättare, för det skulle vara lättare att hoppas. När dina VUL gick så bra så fick jag lite mer hopp vad gällde mina egna folliklar, det var lite mindre läskigt att själv knata iväg till läkaren på mitt första VUL denna cykel. Precis som vi delar varandras sorger så lyfts och glädjs vi ockå åt varandras framgångar. På det sätter är FL fantastiskt. Vi önskar varandra väl från djupet av våra hjärtan Hjärta.

Svar på tråden Tips om dhea