• cff

Tips om dhea

Är det någon annan som också äter L'arginin (det var en tråd om arginin och dhea för ett tag sedan)?

Jag har ätit det förmodligen lika länge som jag ätit dhea, men börjar nu fundera på om det kanske inte är bra för mig och har börjat läsa på. Tydligen hjälper det om man har för låg nivå av Salpetersyra (? nitric acid) - en högre nivå av salpetersyra är bra för blodflödet och slemhinnan, men salpetersyra kan också vara giftigt för embryot som jag har förstått det.
    Hur gör ni andra?  

• cff

Germany - i den israeliska studien från 2010 (http://humrep.oxfordjournals.org/content/early/2010/08/20/humrep.deq220.full.pdf+html) använde de det långa protokollet. Där verkar de också ha fortsatt med DHEA även under stimuleringen. I studien (som dock var ganska liten) blev 23% av DHEA-gruppen gravida jämfört med 4% i kontrollgruppen (båda grupperna bestod av kvinnor som hade "signifikant minskade äggreserver")

• cff

vaknade för en timme sedan och kan inte somna igen. Är ledsen och tankarna kan inte sluta snurra.
    Fick sms från en gammal vän igår och hon har just fått sitt tredje barn - trots att hon "var sen i starten" med att hitta mannen i sitt liv.

mba - vad glad jag blir att höra det. Härligt med en läkare som tar till sig nya idéer och vågar rekommendera. Artiklarna om melatonin fick han av mig i veckan Glad. Har du artiklarna - säg till annars så kan jag skicka dem. I studierna kombinerar man melatonin med inosotol och extra folsyra - skall du göra det?

Vad är maxdos menopur, är det 450? Jag är också lite orolig över att jag köra långa protokollet - med tanke på att denna cykel är helkonstig. Men jag vet inte om jag vågar reta upp min danska läkare ytterligare med att fråga om det...  

• cff

Tack Lillstoran!

Jag googlade lite på testerna och klistrar in resultaten nedan för det fall någon annan också är nyfiken: 

Testerna "B-Leukocyter" till "B-Trombocyter" på din lista brukar med ett samlingsnamn kallas blodstatus. Från wikipedia: "ett vanligt förekommande blodtest som rutinmässigt används för att få en övergripande status av olika celler i blodet"  så dessa är förmodligen ganska lätta att få remiss på även från VC. Min endokrinolog tog bl.a. dessa prover när jag kom dit pga att mitt DHEA-S låg under referensintervallet.

P - Glukos testas framför allt för att se om man har diabetes. Provet mäter hur mycket socker man har i blodet (i vanligt tal säger man ofta att man kontrollerar blodsockret). Jag har tagit det testet i samband med vanliga hälsotester.

S-TRAK (S-TSH-receptor-antikroppar (Ig)) och  S-TPO-ak (S-Tyreoideaperoxidas-antikroppar (Ig)) mäter båda antikroppar relaterade till sköldkörteln.

• cff

Många av oss som äter DHEA tar ju också kortison i samband med IVF. Det slog mig idag - när jag surfade runt - att DHEA är en anti-Glukokortikoid (se t.ex.  gluhttp://www.cenegenicsfoundation.org/library/library_files/Anti_glucocorticoid_effects_of_dehydroepiandrosterone__DHEA_.pdf

Skulle det kunna betyda att om vi tar DHEA under IVFet så riskerar det att minska effekten av kortisonet? Någon som har några tankar om detta?

• cff
    Mikki skrev 2012-12-18 16:06:33 följande:
    Har försökt kolla runt i tråden men inte hittat vart kan man köpa dhea?? Hittade en sida som heter vitamarket.net men vet inte om den är säker? Någon som köpt via nätet eller har som kan sälja?

många handlar på dhea.com. Det skall vara mikroniserat DHEA och förmodligen (diskuteras tidigare i tråden) är inte alterntive 7-keto-DHEA ett bra subsitut (vilket är synd, eftersom detta säljs i Sverige).
  • cff

Anemon - äter du d-vitamintillskott? Kan vara värt att testa dina d-vitamin-nivåer (vanligt blodprov på VC). I en studie på 34 kvinnor så fann de att AMH-nivåerna varierade upp till 62% över året (det går ned under vintern när vi får mindre sol). Jag beskriver kort studien i inlägg 2925 i Framgångshistorier trots lågt AMH.

• cff

Mba - härligt att din högra ÄS börjat vakna till liv Glad(lustigt, för mig var det också min högra som somnat - men som ju också återuppstod :). 

Som jag förstått det bör du inte få mens förrän du haft ÄL trots att denna är försenad. Jag har googlat runt lite och hittade en sida som beskrev det som att om man inte haft ÄL (och därmed inte får uppbyggnaden av Progesteron från corpus luteum och sen ett fall av progesteron-nivån när ingen implantation sker - det är detta fall som gör att mensen kommit igång) så fortsätter slemhinnan att bygga på sig "i evighet" tills den "can no longer maintain itself" och då stöts den ut. Därför tycker jag du skall räkn amed att du hinner få ÄL innan mensen kommer (och när du väl fått ÄL så bör du inte få mens på ca 14 dagar eftersom du då får ett corpus luteum som producerar progesteron).

"When ovulation doesn't occur, progesterone is not produced, however estrogen-induced endometrial accumulation continues indefinitely.  Progesterone normally balances the effects of estrogen.  As a result of this unopposed estrogen, shedding of the thickened endometrium is irregular, happening when it can no longer maintain itself.  This pattern is known as estrogen breakthrough bleeding, which results in delayed and unusually heavy periods.  A pattern more commonly experienced by peri-menopausal women is estrogen withdrawal bleeding.  As estrogen levels decline in the peri-menopause, the endometrium develops inadequately.  In this case, irregular shedding results in spotting between periods, or light, frequent, and/or short menstruation."

• cff

Älva, det låter som att du kan ha fått ditt värde i pmol/L (dubbelkolla med din läkare, be också att få en kopia av provsvaret - då får du ett papper där det också står ett referensintervall, dvs en förklaring av vad som är normala nivåer.

Om du har ett värde i pmol/L kan du dividera din siffra med 7,14 för att få värdet i mikrog/L vilket är den enhet folk tänker på man säger att man har en dålig äggreserv om AMH är lägre än 0,7.

• cff

Älva - du har rätt, ditt AMH verkar vara lite väl högt. Det kan vara en indikation på något som heter PCOS - men jag vet inte om det kan betyda något annat också. Hursomhelst, du skall absolut inte äta DHEA (DHEA rekommenderas till de som har få ägg, vilket korrelerar med lågt AMH).

Om det visar sig att du har PCOS tycker jag du skall googla på Inosotol som jag läst skall vara bra för de som har PCOS (allra bäst skall det vara med en kombination av myo-inositol och D-chiro-inositol vara: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22774396).

Tyvärr vet jag inte vad man bör tänka på om man har högt AMH - kanske finns det en tråd här på FL om det. 

Svar på tråden Tips om dhea