Missne skrev 2012-12-06 19:50:55 följande:
Mycket intressant. Jag blev ju av med ägglossningen och mensen efter jag ätit DHEA 50 mg i två månader. När jag drog ner till 25 mg så tog det bara ca 5 dagar innan jag fick äl. När jag blev av med äl så krävde jag att få göra undersökning och ta prover på bl a testosteron eftersom jag misstänkte att mina testeronhalter ökat och var orsak till utebliven äl. Mycket riktigt fick jag några veckor senare svar på proverna att mitt testosteron låg på 2,7 när man som kvinna inte ska ha högre än 1,8! Ganska mycket för högt alltså!!! Även mitt TSH hade blivit högt (2,7) och mitt AMH hade minskat drastiskt på de 4 månader som jag ätit DHEA (från 0,7 till 0,2 på 4 månader). Sen dess har jag fortsatt med 25 mg i 1,5 månad och idag har jag varit och tagit nya prover för att se om testosteronet har sjunkit när jag sänkt dosen. Jag är mycket skeptisk till att fortsätta men vi bestämde att jag skulle avvakta med beslutet tills vi fått alla provsvar.
Missne - Vilket lab gjorde analysen? På Karolinska lab är referensvärdet för S-Testosteron för kvinnor att det skall vara nder 2,7...
http://www.karolinska.se/karolinska-universitetslaboratoriet/sidor-om-pta/analysindex-alla-enheter/kemi/anvisning/?a=9281
Jag har som högst haft 2,6 (mätt 12 timmar efter senaste DHEA-tabletten), men det har inte ökat sedan dess. Det verkar korrelerat med hur många timmar sedan jag ätit senast DHEA, så visst kan det finnas en risk att det ligger över 2,7 precis efter DHEA-intaget.