• cff

Tips om dhea

Efter katastrofresultatet där mitt AMH på två månader sjunkit från 1,20 till <0,20 har jag blivit ganska panikslagen. Har just börjat nedregleringen i mitt 6 IVF (inte räknat några stimuleringar för några år sedan) och vet inte vad jag skall göra. Har börjag äta D3 och E-vitamin utöver allt annat samt testar nu i någon vecka att äta 100 mg DHEA per dag. Jag är helt klart piggare sedan jag började med det för några dagar sedan, men kan ju inte säkert veta att det hör ihop. Tror att mitt DHEA i kroppen påverkas negativt vid akut stress och kanske det också påverkar AMH (när jag testade <0,2 så hade jag tillbringat veckan på olika akutavdelningar på sjukhuset tillsammans med min svårt skadade pappa - vilket förmodligen gav ett ytterligare stresspåslag på en redan ohållbar vardag). 

Jag skulle vilja hitta någon forskning där de testat AMH dagligen under en längre tid (gärna med DHEA eller placebo insatt så att man kan se om det har någon effekt och då hur snabbt) - men har inte lyckats hitta något sådant. Jag har förstått att AMH är dyrt att testa, men varför är ingen forskare nyfiken???  

• cff

PS - anledningen till att jag tror att DHEA kan spela in är att både min DHEA-nivå och androstenedion och testosteron (som båda bildas direkt eller indirekt) av DHEA var lägre än de har varit tidigare när mitt AMH har varit högre. Eftersom dessa båda bildar Östrogen så känns det inte orimligt att högre värden av dessa ger högre Östrogen och kanske detta är bra för vårt AMH? Därför tänkte jag att om jag tillför lite mer DHEA så kanske det åter ökar androstenedion och testosteronet och då även Östrogenet och kanske det är bra för mina antrala folliklar. Såklart vet jag att jag mycket väl kan vara ute och cykla nu, men känner att jag inte har så mycket att förlora.

Fin bild på wikipedia över stereogenesisen: http://en.wikipedia.org/w/index.php?
    title=File:Steroidogenesis.svg&page=1

• cff
    Germany tack för dina varma ord Hjärta.
    Pappa var döende i en fruktansvärd sjukdom redan innan den skallskada han nu fick. Men, mot alla odds överlevde han skallskadan och har fått komma hem och är faktiskt förmodligen ganska återhämtad från den (men svårt att veta eftersom han är så sjuk redan i grunden). Väldigt krävande för hela familjen eftersom han behöver hjälp och vård (ofta av flera personer samtidigt) 24h om dygnet. Och såklart är vi alla väldigt ledsna och tycker så fruktansvärt synd om honom.

Jag hittade massa forskning som visat en mycket hög korrelation mellan just Testosteron och Androstendion och AMH... Så även om dessa värden inte var under referensintervallet, så vore det logiskt om jag kan höja amh genom att höja testosteron och androstendion-halten (såklart utan att de blir för höga, för det kan nog få motsatt effekt, men jag ligger fn ganska lågt på dessa).

Det skulle kunna vara ett tips till er alla som testa S-DHEA - testa även S-Androstendion (mitt värde låg runt 3 när jag testade "högt" på AMH och bara 1.5 nu) och S-Testosteron (nu låg jag på 1,1 men låg på 2,0-2,6 när AMH var bra).

En annan tanke jag nu har är att jag nu senast testade 24h efter senaste DHEAt, medan jag tidigare gånger haft lite kortare uppehålle 12-18 timmar. Alla dessa ämnen har ju kort halveringstid - tänk om det kan vara så att variationerna under dygnet är så stora och att AMH kan gå ned så snabbt om vi gör uppehålle med DHEA??? Det skulle i så fall tala för att man skall dela upp DHEAt 3 gånger över dagen och inte bara ta på förmiddagen så att nivån hålls uppe i kroppen. Tål att funderas på .)
  • cff
    mba12 skrev 2012-10-11 09:04:17 följande:
    TSH=1,1 T3=4,2 och T4=9, läkaren sa att det är normalt men AMH ligger fortfarande <0,2, Ingen förändring på min AMH sen Mars!
    Började med Menopur 450 iu igår!

Mba - hur går det med sprutandet? Jag gissar att du nu kommer att ha ÄP lite tidigare än vecka 45, håller tummar och tår för dig.

• cff

Germany – stort lycka till, kommer hålla tummar och tår för dig. Jag började spruta idag (långa protokollet) och skall tänka på dig när jag tar mina sprutor – då känns det mindre ensamt.

Hannah8401 -  Jag äter Q10. Hittade dock igår en artikel som pratade om de två olika typerna av Q10 som finns, ubiquinon och ubiquinol. Det är ubiquinol som är antioxidativt (dvs det vi vill ha), men ubiquinon är billigare att tillverka och det vanligaste. Ubiquinon omvandlas i kroppen till ubiquinol så om allt fungerar som det ska i kroppen så är det hugget som stucket vilken typ av Q10 man väljer, men jag beställde ”för säkerhets skull” nu ubiquinol J

En artikel om detta: http://pacificwellness.ca/news/testing-antioxidants-a-quick-update-about-alpha-lipoic-acid-and-coenzyme-q10/

Vi  4 –  Här kommer ”långa listan” för det fall du har en välvillig läkare och vill diskutera med honom/henne (i mitt tidigare inlägg var det ffa S-Testosteron och S-Andronstendion som jag rekommendera att ta tillsammans med S-DHEA):

När jag gick till en endokrinolog (pga mitt tidigare låga resultat på DHEA-testet) beställde hon följande prover. Dessa blev mina ”basvärden” innan jag började självmedicinera med DHEA-tillskott:

S-FSH * S-LH * S-AMH * S-Prolaktin S-TSH S-T4, fritt S-DHEAS S-Kortisol S-Östradiol

* Dessa skall tas på cykeldag 2-3

Utöver ovanstående så beställde den fertilitetsläkare som ursprungligen tog DHEA-testet (utan att jag visste vad det var) på mig även dessa blodprover:

S-Progesteron S-SHBG

När jag börjat ta tillskott av DHEA så beställde endokrinologen (efter en månad) följande prover för att följa DHEAts effekt på mig (det vore förmodligen inte så dumt för alla som äter DHEA-tillskott att ta dessa prover):

S-DHEAS S-Kolesterol fs-HDL-kolesterol fs-LDL-kolesterol fS-LDL/HDL-kvot (fp) S-Testosteron S-Androstendion (B)Ery-MCH (B)Ery-MCHC (B)Ery-MCV B-EPK B-EVF B-Hb B-LPK B-TPK (trombocyter) fS-Triglycerider 

Utöver ovanstående skulle jag råda dig att också ta följande prover (för att se om du behöver ta tillskott):

S-25-OH Vitamin D B12
  • cff

Angående när man skall sluta med DHEA:

När jag började äta DHEA sökte jag runt mycket på nätet efter info om när man skulle sluta i samband med IVF och kom fram till att de allra flesta (i USA, eftersom det verkar vara där de håller på mest med DHEA i samband med fertilitet) fått rekommendationen att sluta ta tillskott när de fått dubbelt bekräftat att de är gravida (jag antar att det betyder plus på stickan hemma följt av blodprov - kanske tar man blodprov direkt där när man blir gravid vid IVF, i Danmark gör man inte  det). På andra siter har jag läst att man skall trappa ned när man väljer att sluta - men då har det varit när man slutar av andra anledningar än graviditet.

Men... jag blev ju faktiskt gravid i mars (efter insemination) och slutade då tvärt med DHEA. Men, det blev ett mycket tidigt missfall så jag var endast gravid några dagar och "råkade" då ta mina blodprover när jag gjort uppehåll med dhea i 3 dygn. Då hade min nivå av S-DHEA sjunkit drastiskt till under referensintervallet (1,3 - referensintervallet var 1,6-9,2). Det verkar som om mina binjurar fortfarande fungerade dåligt och jag vill därför inte ta 2 veckors uppehåll i samband med varje IVF eftersom jag då är rädd för att de skadar utvecklingen av mina folliklar (antrala eller mognande, jag vet inte riktigt i vilken fas de behöver högre nivåer av de hormon som bildas av DHEA).

De två gånger jag gjort uppehåll 24 timmar innan DHEA-provet har min nivå legat på 3,0 och 3,4 och de två gånger jag gjort provet efter endast 12 timmars uppehåll har nivån legat på 8,4 och 8,0 det finns ingen trend relaterat till hur länge det var sedan jag började äta DHEA). 

Jag kommer dock att sluta omgående om jag får ett plus - men då måste jag nog hitta en endokrinolog (gärna som är expert på könshormoner) att diskutera med, vill ju inte åter få brist av DHEA och vet ju inte om en brist även kan skada ett foster.   

• cff
    alynda - har du testat att be din läkare på VC att ta provet och tolka det (eftersom de vill att någon där skall tolka det)? Den enda tolkningen han behöver göra är att om du ligger utanför referensintervallet borde han remittera till en endokrinolog (dvs hormonläkare). Du behöver ju inte utnyttja en dylik remiss om du inte vill - men får i så fall hursomhelst provresultatet. Det tycker jag han borde gå med på.

Annars kanske du kan överväga att (tillfälligt) lista dig på en annan VC. Du kan ringa en annan vc och säga att du vill lista dig där om de kan skriva ut provremissen till dig. Om du sedan vill fortsätta hos din gamla vc så kan du ju bara byta tillbaka igen. Inte superfint kanske, men "in love and war"... 
  • cff

alynda - det kan vara bra att veta att många VC tar DHEA-S, så det är inget konstigt. Med min husläkare/VC har jag en överenskommelse om att hon skriver ut provremissen, men mot att jag betalar för provet själv och att jag är med på att hon inte tolkar provet åt mig. Det kanske inte är helt enligt alla konstens regler - men funkar finfint för mig :)

Svar på tråden Tips om dhea