• cff

Tips om dhea

Hej Germany,

Jag har ju svårt att få behandling i Sverige eftersom jag är singel så jag blev av min danske läkare rekommenderad en dansk klinik. Det innebar att jag blev tvungen att betala operationen själv (drygt 30.0000 kr, så det är mycket pengar). Jag vet inte hur det fungerar i Sverige, men tycker ju att man borde få välja var man vill bli opererad.
    Jag har dock nu i efterhand förstått att jag hade väldig "tur" eftersom jag i Danmark fått hjälp av läkare som är otroligt duktiga på lapraskopier och ligger längre fram rent tekniskt än många svenska (och kanske andra danska) kliniker.

Jag har inte märkt några problem av myomen (och alla speciliaster i Sverige har sagt att de inte minskade mina chanser att bli gravid), men har både haft svårt att bli gravid och haft en missed abortion. Jag rekommenderades lapraskopin för att man inte kom åt min ena äggstock (den som det växte ägg på) och man därmed misstänkte sammanväxningar.

Läkaren som opererade mig fastslog redan vid VUL (han hade en mycket bättre UL-maskin än någon annan jag sett, och då har jag säkert gjort över 50 VUL vid det här laget) att han trodde att det var myomen som gjorde att min äggstock fastnat ovanpå livmodern. Efter operationen var han helt övertygad om att myomen, förutom att de var orsaken till att äggstocken var oåtkomlig vid äggplock (jag hade inga som helst sammanväxningar visade det sig) också var orsaken till att jag haft svårt att bli gravid, mina missfall (eftersom myomen gjorde att livmodern inte fick tillräcklig blodförsörjning) och att äggen på min högra äggstock inte växer vid IVF-behandlingar (trots att jag har antrala folliklar) - också detta pga att blodförsörjningen stördes.

• cff

Germany - jag vet inte om man kan missa myom vid VUL (men tror det), men vet iaf säkert att läkarna inte alltid kommenterar/berättar att man har myom eftersom jag har haft dessa i minst 4 år och det väldigt ofta inte tagits upp i samband med VUL, även när jag varit hos en ny läkare och inte själv berättat att jag har myom (och de inte heller sett det i ngn journal).

• cff

Ledsen, det var inte meningen att kidnappa denna tråd till en myom-diskussion (Lillstoran och Germany, säg till om ni vill så kan vi starta en separat tråd för att "landa" frågan).

Jag ville bara göra er uppmärksamma på att läkare kan ha olika inställning till myom. För tre år sedan var jag på Ultragyn på Odenplan för en undersökning av mina myom. Dessa var inte särskilt stora (3-4 cm) satt utanför livmodern (ett på en stjälk och ett på livmodern, men på utsidan). Allt detta hade man sett på en klinik i Finland och där sa de att dessa myom måste tas bort för att jag inte skulle ha mycket svårt att blir gravid/få barn. Odenplan-läkaren höll absolut inte med, sa att mina myom absolut inte skulle innebära några problem med en graviditet och jag valde att tro på honom.

Nu, när jag har hunnit skapa en historia av "svårt att bli med barn", har jag blivit undersökt, både med VUL och laparaskopi av en dansk läkare som, precis som den finske, var helt övertygad om att myomen innebar problem. (Myomen hade inte vuxit sedan tidigare gånger utan var fortfarande relativt små - men påverkade ändå både min livmoder och äggstock mycket negativt). Den danske läkaren opererade bort myomen med laparaskopi - mindre invasivt än den metod man iaf använder på ett av de stora stockholmssjukhusen (och att det är en såpass stor operation är ju en av parametrarna som läkarna tar hänsyn till när de beslutar om de skall rekommendera att man tar bort myomen - så kanske sitter det längre in hos svenska läkare att rekommendera detta??).

Tiden får utvisa om den danske läkaren hade rätt - jag fortsätter försöka med mina IVF. 

• cff

Nu har jag gått tillbaka och räknat på mina cykler och de har i genomsnitt blivit drygt en dag längre (från knappt 25 till drygt 26 i genomsnitt) sedan jag började äta DHEA. Lutealfasen är oförändrad så det är follikelfasen som blivit längre. Ingen jätteskillnad kanske, men tydlig.
    Hur är det, blir cyklerna nomalt kortare när man blir äldre (jag är 39)? Är det i så fall i första hand luteal- eller follikelfasen som kortas?

Längden på IVF-stimuleringen verkar inte heller ha påverkats (var visserligen två dagar längre senast, men jag tror det var för att jag då körde det långa protokollet för första gången och med det långa protokollet "skadar det inte" att stimulera någon dag extra). Min slemhinna hade gärna fått vara något tjockare och den har inte förbättrats med DHEAt - har ni något tips om vad man kan göra för att förbättra denna?

• cff

Anemon - jag tycker att jag fortfarande hårar mycket (men om det är av DHEAt eller alla IVF-kurer vet jag inte, det blir ganska mycket hormoner ibland :). Dock -  jag har absolut inte fått tunnare hår på de 9 månaderna jag ätit DHEA, så om jag tappar mycket hår så växer det nog mycket också - jag har aldrig haft tjockare hår än jag har nu.

• cff

VI 4 - Bra att de gör ICSI om det behövs. Nu får laboratoriepersonalen göra sitt jobb - de är duktiga och lär om möjligt anstränga sig ännu mer när det finns färre ägg att jobba med. Jag håller tummarna för att alla ägg blir befruktade och att du får ett fint embryo tillbaka. Hör kliniken av sig imorgon oavsett och äggen befruktats eller inte, eller kommer ni att sitta och hoppas på att telefonen inte skall ringa (jag brukar be kliniken att höra av sig oavsett, alternativt komma överens om att jag ringer dem dagen efter äggplock för att få veta hur det gått - fram tills det telefonsamtalet äts jag nästan upp av oro)?

• cff

mba12 - jag tar inte paus (men min kropps egna DHEA-produktion verkar vara sämre än normalt också). Under de första 3 månaderna med dhea-tillskott fortsatte mitt AMH nedåt (men bara lite), följande 2 månader steg det med 0,2-enheter. De två månaderna efter det satte det dock fart och mitt AMH steg med ytterligare 0,6 enheter så jag verkar få den där "turbo-effekten" även utan att göra uppehåll med DHEAt.

• cff

Alynda -  världen är liten. Det var en läkare på ultragyn på Odenplan, H R, som upptäckte min Trisomi 18 - och det var han som sa att han inte trodde det var åldersrelaterat (då var jag 37) och hävdade att T-18 är mycket mindre åldersrelaterat än T-21 (Downs) - men det är klart, han kan ju ha sagt det för att inte stressa upp mig mer än jag redan var och det är jag i så fall tacksam för (jag kan ju inte göra något åt min ålder).
    Jag har i övrigt väldigt stort förtroende för honom, tycker han verkar otroligt duktig och vet att andra gynekologer respekterar honom (han jobbar också på DS). Han har också visat mycket empati och hanterade på ett mycket bra sätt den stora kris Trisomi-beskedet innebar för mig.

• cff
    germany skrev 2012-10-05 15:46:05 följande:
    Vi har turen att ha en vän som ställer upp som korsdonator och då kommer vi snabbare fram i kön (ca 6 månaders väntetid har vi fått till svar om vi har med oss egen korsdonator. Men först försök med egna ägg Flört

Vilken fantastisk vän!
    Jag har också en vän som gärna ställer upp och donerar (till mig, inte som korsdonator). Hon är dock tyvärr för gammal för att donera ägg i något av våra näraliggande länder (inkl Ryssland)  - gränsen är 35 år - men vi kan göra det hos Centre for Human Reproduction i NY om vi vill. Jag är dock inte redo ännu, vill fortsätta försöka med mina ägg, men tyvärr blir ju min kompis samtidigt också äldre.
  • cff

Germany - du är så härligt klok och omtänksam {#emotions_dlg.flower}

Vad gäller plockningstidpunkt så har jag förstått det att timingen är viktigast vid det korta protokollet och att man hellre skall plocka en dag för tidigt än en dag för sent. Det är enligt många viktigt att man plockar precis rätt dag, ffa om man, som jag, har olika stora folliklar (för att ge de mindre så stor chans som möjligt att hinna mogna, utan att den större blir övermogen), men klinikerna kompromissar på detta eftersom de inte har äggplock varje dag (min danska klinik plockar 4 dagar i veckan). För den största follikeln spelar den sista dagen/de sista dagarna förmodligen mindre roll).
    Förförra gången jag stimulerades var min svenske gynekolog lite småkritisk till att jag plockades en dag för tidigt (men han tyckte inte att jag skulle vänta två dagar vilket var alternativet) och utfallet blev ju inte heller bra. Läkaren som skötte äggplocket (inte min ordinarie IVF-läkare eftersom hon var på semester) konstaterade också att man absolut borde ha väntat en dag och han erbjöd sig att de skulle jobba extra och plocka mig på "rätt dag" följande gång, även om det inte skulle vara en dag de normalt plockar eftersom det för mina ägg var så viktigt.

Vad gäller det långa protokollet så verkar det finnas mindre risk att den största follikeln blir övermogen - man kan iaf enligt min danske IVF-läkare stimulera längre tid och därför gör det inget att de bara har plockning varannan dag (förmodligen ett av skälen till att många kliniker gärna kör långa protokollet). Senaste gången när jag gjorde det långa protokollet stimulerade jag i 14 dagar, tidigare 4 gånger med det korta stimulerades jag i 11-12 dagar (för några år sedan gjorde jag två stimuleringar som var 10-11 dagar, korta protokollet).

Vi4 - Jag förstår inte riktigt vad läkaren menade med "Robust" - det blir spännande att höra andras tankar om detta.

Svar på tråden Tips om dhea