Tips om dhea
Hej Germany,
Jag har ju svårt att få behandling i Sverige eftersom jag är singel så jag blev av min danske läkare rekommenderad en dansk klinik. Det innebar att jag blev tvungen att betala operationen själv (drygt 30.0000 kr, så det är mycket pengar). Jag vet inte hur det fungerar i Sverige, men tycker ju att man borde få välja var man vill bli opererad.
Jag har dock nu i efterhand förstått att jag hade väldig "tur" eftersom jag i Danmark fått hjälp av läkare som är otroligt duktiga på lapraskopier och ligger längre fram rent tekniskt än många svenska (och kanske andra danska) kliniker.
Jag har inte märkt några problem av myomen (och alla speciliaster i Sverige har sagt att de inte minskade mina chanser att bli gravid), men har både haft svårt att bli gravid och haft en missed abortion. Jag rekommenderades lapraskopin för att man inte kom åt min ena äggstock (den som det växte ägg på) och man därmed misstänkte sammanväxningar.
Läkaren som opererade mig fastslog redan vid VUL (han hade en mycket bättre UL-maskin än någon annan jag sett, och då har jag säkert gjort över 50 VUL vid det här laget) att han trodde att det var myomen som gjorde att min äggstock fastnat ovanpå livmodern. Efter operationen var han helt övertygad om att myomen, förutom att de var orsaken till att äggstocken var oåtkomlig vid äggplock (jag hade inga som helst sammanväxningar visade det sig) också var orsaken till att jag haft svårt att bli gravid, mina missfall (eftersom myomen gjorde att livmodern inte fick tillräcklig blodförsörjning) och att äggen på min högra äggstock inte växer vid IVF-behandlingar (trots att jag har antrala folliklar) - också detta pga att blodförsörjningen stördes.