• germany

Tips om dhea

Gaaa - Härligt att du mått bra och tagit hand om dig själv och det i Paris, nice! Skrattande
    Oj, vilken störtflod och med blodblåsor, menar du som klumpaktigt då?
    Har vid något enstaka tillfälle blött massor (för några år sedan) då jag också snabbt blött igenom, dock bara blod inga andra konstigheter. Svårt att svara på om det kan ha varit missfall eller ej. Läkare kan ju inte helt  säkert säga att du inte kan bli gravid.....så länge man mensturerar så finns det alltid chans, oavsett liten eller stor. Eller har du blockerade äggledare?  Men det kan ju också vara så att det bara klumpat sig ändå?
    Oavsett, shit att mensen inte bara kan utebli och att du och alla vi andra barnlängtare får glädjen att vara gravid istället.

Lillstoran - Tack för pepp &kramar!  Sådant behövs det massor av i trådar gällande barnlöshet. Vi ska både orka kämpa i ur & skur, resa oss efter pladask fall rakt ner i mörkret, orka ha kontakt med läkare och stå på oss, sköta arbete, ta hand om hemmets alla bestyr och så hålla en sorts fasad uppe i största allmänhet så att det utåt sett inte syns klart och tydligt vad vi håller på med eller hur vi mår......Det man inser att man behöver allra mest är "skjuts i ryggen" framåt och det så mycket som möjligt, ty det är moroten att orka kämpa vidare och faktiskt våga tro & hoppas så länge man är med i leken och verkligen vill kämpa.

Visst är det så  att det inte är kvantitet som räknas utan kvalite. Så visst finns det fortfarande chanser för oss med lågt AMH. Själv skulle jag nog kunna testa om och om igen med IVF, men förr eller senare så kommer vi att bli ruinerade och till slut har man inte råd att fortsätta......sorgligt men sant.
  • germany
    Gaaaa skrev 2012-10-08 13:05:03 följande:
    Ja livet är inte rättvist, min kolega blev gravid på första ivf försöket, misslyckades med sitt första syskonförsök, men är gravid nu..
    Vi sitter bredvid varanda varje dag och man ska vara glad för andras skull. Men två gånger utan att det händer nått för mig
    Förstår så väl din känsla.....Man gläds förstås åt alla andra som lyckas (för vår situation är ju inget man önskar någno annan). Själv har jag nyss blivit faster....vilket jag såklart är jätteglad för! Men man är ju mänsklig och vill ju få det man själv önskar uppfyllt också....vilket gör att man helt naturligt ibland tycker att det är orättvist mot oss kvarvarande kämpare att inte vi också får lyckas. Fast framtiden vet vi ju inget om :) Kanske lyckas vi också och det när vi som minst anar det Solig
  • germany

Jag passar på att dela med mig av min egen erfarenhet med DHEA (prasteron).
    Jag trodde ju att jag sedan jag ökade på dosen från 50 mg / dag till 75 mg / dag att min ÄL uteblir.
    Men i dag på dag 17 så har jag då fått utslag på ÄL-test Glad.

När jag började med DHEA så gick mitt ÄL utslag från att vara dag 14 till dag 17. Sedan så har utslagen vandrat en bit tillbaka för att nu sist vara tillbaka på dag 14 igen. Efter mitt senaste recept där det stod att jag nu skulle äta 75 mg så har jag nu hunnit äta det i ca 4 veckor och efter höjningen så verkar det som om ÄL återigen kommer senare, dvs dag 17.

Min fundering är om min kropp successivt börjat få tillbaka DHEA i kroppen och att när jag nu gjorde höjningen så svarade kroppen ändå återigen på ett sätt som jag gillar. Fick rejält med ÄL sekret när jag började med preparatet i våras, men kan tycka att det minskats något för att nu efter dos höjningen återigen ha fått ÄL sekret som jag också ser som något mycket positivt i sammanhanget. Mitt ÄL sekret har nämligen de sista åren varit nästintill obefintlig så helt klart har något hänt med min kropp och det i positiv riktning. Sedan hur långt det räcker återstår att se. Vet nu flera där DHEA både har hjälpt en gravidietet på traven och där DHEA har haft ingen effekt alls. Återigen så klurar jag och har en egen teori om att mycket hänger nog på vilken naturlig DHEA nivå vi har i kroppen innan vi börjar äta detta preparat. Jag är övertygad om att jag hade låg nivå då jag mår så mkt bättre i största allmänhet sedan jag började äta Prasteron. Skulle lätt kunna fortsätta bara för att få ha den energi och det tålamod som jag har fått tack vare preparatet Solig

• germany
    alynda - Redan efter ca 1 månad hade jag rejäla ÄL-käningar och rejält med sekret, vilket då var evigheter sedan jag hade. Efter att ha fortsatt äta DHEA så har jag varje månad ´tydligt känt av när ÄL närmar sig och har varje månad fått glad gubbe på Clear Blue. Känner direkt när ÄL är över för då har aktiviteten och värken i äggstockarna gett med sig.

Så för mig kan det inte vara något anant än det tillsatta hormonet DHEA som har fått min kropp att vakna och ger bevis för det i forma av ÄL-sekret och tydliga ÄL-känningar samt då starkt utslag på ÄL-test.

Att vi ej har lyckats på naturlig väg är inte alls så konstigt då min HSG undersökningen visade att det var stopp i en äggledare samt ett visst motstånd som läkaren lyckades öppna upp efter att ha tryckt på lite.
    Nu hinner jag förmodligen inte få vänta klart på att se om det tagit sig naturligt för jag ska på en undersökning innan BIM för att se hur det ser ut i min livmoder. Känns jättetråkigt att jag inte kan säga till att jag vill vänta tills jag vet om det tagit sig.....Men jag kommer att ta ett gravtest även om jag bara hunnit ca 7-8 dagar från ÄL (med andra ord väldigt tidigt för att testa Rynkar på näsan).

Svårt att svara på NÄR effekt ges och det i form av resultat därefter. Men 3 veckor är ändå en bra bit in i de 2-3 månader som man blir rekommenderad att äta DHEA. Tror helt enkelt att det är individuellt vilken effekt som ges till var och en av oss beroende på vilket behov vi har av hormonet. Men känner du av någon förbättring sedan du började med preparatet? Piggare, ÄL-sekret? Bättre i humöret osv ?

Jag skulle ha tagit DHEA-S men har inte haft tid att pallra mig iväg och dessutom så glömde jag bort att hoppa över pillrerna när jag väl var på VC för koll av TSH. Men nu på fredag ska jag till sjukhuset och DÅ ska jag gå till labbet och lämna mitt prov så får jag svar på vad mitt värde ligger på nu.

Bäst att avrunda.....du ska ju orka läsa för sjuttsingen Tungan ute!!!!!
  • germany

Att kliniker kan komma eller redan nu stryper möjligheten att göra IVF för oss kvinnor med lågt AMH....just bara för att vi har lågt AMH! DET tycker jag är helt fel!! Att de vill vara ärliga och inte ge oss falska förhoppningar är en sak och helt i sin ordning, men att vi själva inte ens ska få avgöra om vi vill göra försök och lägga våra pengar på åtminstone ett par försök.... det tycker jag inte att kliniken ska avgöra. Jag kan förstå om kliniker stoppar efter några behandlingar (de är väl rädda om sin statistik skulle jag tro), men att helt neka oss med lågt AMH är ju helt uppåt väggarna!

Jag är helt övertygad om att vi kvinnor (och männen också så klart) känner när vi är redo att ge upp. Jag tror inte att någon bara maler på med IVF utan att hela tiden fundera när man ska gå vidare och hur man ska gå vidare mot andra möjligheter med barn.

Min utredningsläkare dömde ut mig i våras pga lågt AMH. När jag "ställde honom mot väggen" och nämnde att jag ändå fått ut bra med ägg så hummade han och höll med om att "ja....det har du och det kan jag hålla med om att det är märligt"....typ så svarade han. Om jag då svarat bra på hormonbehandlingar så borde väl läkarna kunna se från fall till fall åtminstone och jag tycker absolut inte att någon ska avfärdas att få prova IVF. Åtminstone 1 chans tycker jag att alla borde få för att se hur personen i fråga svarar på hormonerna.

Kanske inte blev något direkt svar till ditt inlägg Vi 4.....men en allmän syn gällande läkarvård och AMH.

Kan tillägga att när vår utredning var klar och det AMH värdet visade på 0,67 så sa läkaren att våra chanser var riktigt hyggliga att bli gravida. Dock så togs ett annat prov med endast 10 dagars mellanrum som visade på 0,29.....Så egentligen vet jag inte vilket värde som jag ska tro på (de slarvade bort mitt AMH prov....därför fick jag efter 10 dagar ta ett nytt och nu har jag en remiss som ligger här hemma men som jag inte vågar använda av rädsla för att det ska vara jättelågt och jag väljer att inte bry mig om mitt AMH utan går helt på hur jag svarar på hormonbehandlingen.)

• germany
    Vi 4 - Åh, Ingen fara! Du har alltid själv så vänliga och kloka inlägg   Jag tycker i allafall att ditt inlägg var mkt intressant och absolut inte otydligt och inte det minsta stötande  Solig
      Dessutom så vet jag att du också tycker att man inte bör neka någon IVF direkt pga lågt AMH värde.
    Men skulle du ha tyckt något annat så inte gör det något, alla måste vi få tycka till om saker & ting och även ha olika åsikter, mkt där hänger bara på hur man lägger fram sin synpunkt och tycke om saker & ting. Tror nog att vi alla som sitter med denna barnlängtan vill varandra bara väl Hjärta

Ang. input på dina andra diskussionsfrågor så vet jag inte riktigt. Svårt att veta vem man ska tro på....alla läkare säger olika. Men jag försöker förlita mig på att läkarna vet vad dom sysslar med vad det gäller att veta när bästa tid för ÄP bör ske tex. Men,  i bland kan man ju undra om det verkligen blir i "rätt" tid då många kliniker inte utför ÄP på helger och därmed så vet man inte om man blir plockad 1 dag för tidigt eller en dag för sent och som därmed säkerligen kan påverka resultat både vad det gäller framför allt antal mogna ägg......

Ska när jag får mera tid sätta mig ner och kika på de länkar du lagt till.
  • germany
    cff - Så himla jobbigt med din pappa. Kommer han att bli återställd? Varför ska det dyka upp andra jobbiga saker när det redan är nog så jobbigt att dra barnkarusellen runt?! Rynkar på näsan

Jag är övertygad om att i allafalllångvarig stress sänker AMH värdet och helt enkelt försätter kroppen i för tidigt klimakterium. Jag har också haft mkt sjukdom runtomkring mig i många år och jag var ständigt orolig och rädd för hur allt skulle sluta och kroppen gick därför konstant på högvarv vad det gäller stresspåslag.....där har nog jag min tråkiga & enkla förklaring till varför jag fått diagnosen tidigt klimakterium.

Jag kommer från superfertila föräldrar och har flera lika superfertila syskon där alla har fler barn än 3, en syster har dessutom fått 2 av sina barn vid 40 års åldern.

Jag tror inte du är ute och cyklar som nu höjt dosen DHEA till 100 mg. Studier visar att man kan ta ända upp till 100 mg. Precis som du så har jag också höjt fast från 50 mg till 75 mg och jag har nu fått lite utslag igen och det på ryggen och lite plitor på hakan. Jag håller fortfarande ett fast tag om DHEA och tror att preparatet funkar för en del men inte för andra.

Mycket kan nog också hänga ihop med vilka värden man har på andra hormoner i kroppen också, precis som du skriver att när du haft bättre AMH så har även ditt testosteron värde tex varit högre än vad det var nu sist.
    Precis som med våra hormonbehandlingar med alla dess olika preparat så svarar vi där ocks helt olika, vilket inte är så konstigt då vi inte kan jämföra varandra till punkt och pricka då vi alla är totalt olika gällande värden och det finns ju många sådana att ta hänsyn till.

Jag vet att du vet Hjärta, men försök att inte stressa upp dig mera nu när din behandling dragit i gång. Din käre pappa kan du ju inte släppa stressen om....det förstår jag är jättesvårt. Men vad det gäller dig själv så behöver du nog finna lugn gällande vad som nu är på gång för din del. Jag är övertygad om att du gjort allt och mer än många andra för att försöka hjälpa kroppen på traven. Så luta dig tillbaka och först när du vet resultatet av din behandling kan du återigen agera igen eller så får vi hoppas att du kan skratta och vara lycklig över ett jättefint resultat. Visualisera och försök hålla modet uppe (lättare sagt än gjort....men det går mota bort de negativa tankarna redan vid dörren, det är inte bra att släppa in dom just nu i allafall).

Ta hand om dig och hoppas du inte behöver oroa dig över din pappa så länge utan att han snart är bättre.
    Massor av styrkekramar till dig.
  • germany
    cff - Vilket tråkigt öde för din pappa och för hela er familj. Att se en kär familjemedlem och det på ett sätt som inte är han längre är fruktansvärt och så för honom själv.....Usch, i bland undrar man vart allt det onda ska leda, varför en del måste drabbas så fruktansvärt hårt och vad det kan komma ut för gott av det Rynkar på näsan.
    Hoppas som sagt att ni orkar hantera det hela och det tillsammans. Hjärta

Jag ska ta mitt DHEA-S värde i morgon och har tänkt ha 24 timmars uppehåll med DHEA tills provet är taget.
    Synd att jag inte nu har remiss för de andra två som du föreslagit att testa. Men läkaren som skrev provremissen är ledig.

mba12 - Dina provsvar såg ju bra ut! Grattis till dom i allafall. Och så får du helt enkelt blunda för resultatet av AMH och så nu köra på med in pågående behandling och försöka fokusera på att det ska gå bra. Så länge du inte vet hur det kommer att gå så ska du inte tänka på att det inte ska gå utan tvärtom, försök må bra och sänk inte kroppen med en massa "må dåligt känslor", det är det sista du behöver just nu.

Håller tummar för dig nu!!!! Solig

Pim pim - AMH ensamt säger egentligen ingenting om dina chanser. Att ditt FSH var bra är ju verkligen toppen! Det är nog lite "värre" om man både har högt FSH och lågt AMH. Så jag tycker din läkare var ritkigt vettig som inte brydde sig om AMH denna gång i och med att ditt FSH låg så pass bra till.
    AMH säger bara kvantitet på ägg, du har säkerligen ägg kvar för att kunna lyckas och även om de är färre motför några år sedan så kan du dessutom ha fina ägg kvar. Det kan vara svårare att vaska fram guldäggen om man som jag har både högt FSH och lågt AMH.

AMH kan alla gånger variera, vad det beror på vet jag inte. Jag tog AMH prov med 10 dagars mellanrum och ett visade på 0,67 och det andra på 0,29.....Med andra ord så vet jag inte vilket värde jag ska tro att jag ligger på. Har inte vågat ta ett tredje prov för jag orkar inte få svart på vitt vad det är.....Jag bryr mig mer om hur många ägg vi får ut och hur kvaliten på dessa ser ut. Än tänker jag kämpa på litegranna till innan vi går över till ÄD.
  • germany
    Vi 4 skrev 2012-10-19 10:36:26 följande:

Germany, hur har det gått? Har du tagit proverna? Fått svaren? Själv funderar jag nu mkt på att försöka få ta prover, men undrar hur jag ska få med min rätt hårda men i övrigt väldigt bra husläkare på det. Gyn vill ju inte ta DHEA alls.

Jag har tagit provet men ej fått något svar än. Kan hända att det har kommit men att min läkare väntar med att ge mig provsvaret när jag snart ska besöka honom. Ska bli jättespännande att se vad värdet ligger på. Rekomenderar alla som är sugna att börja med DHEA att försöka få ta ett prov innan. Jag har ju som inget att jämföra med hur pass bättre mitt värde har blivit då jag ej tog något prov innan jag började äta Prasteron.

Dock så mår jag bra av preparatet så jag lär mest troligt ha haft lågt värde av detta hormon.
  • germany
    Missne skrev 2012-10-21 21:10:16 följande:
    PimPim: Jag har inte tagit något annat som kan påverka äl och jag har alltid haft väldigt regelbunden äl och mens i hela mitt liv och tydlig äl med mycket äl-sekret. Brukar altid ha äl på dag 14. Tredje månaden med DHEA fick jag ju ingen äl eller mens och inte förrän fem dagar efter att jag halverade dosen fick jag Äl. Då var jag på dag 43. Så jag är helt övertygad om att det beror på DHEA i mitt fall att jag blev av med både äl och mens.
    Jag tror också att det är så att din ÄL krånglar och likaså mensen och att ägglossningssekret uteblir.
    Att du dessutom får hårväxt på överläppen verkar ju vilja säga att du har hög testosteronhalt och att du kanske inte alls behöver DHEA.

Om du orkar så gå tillbaka i tråden en bra bit så finns det en som skrev i några inlägg om att hennes ÄL försvann när hon åt 75 mg men när hon sänkte till 50 mg så kom den tillbaka. Detta talar ju för att doseringen för oss alla skulle kunna bli bra om vi tog DHEA prov och vet var vi står innan vi ens tänker tanken att börja knapra DHEA.

Jag åt 50 mg de första månaderna och fick de första cyklarna förlängd menscykel (vilket jag tycker var bra) och ÄL kom också senare. Men succesivt så kortades cykeln av och har vid ett tillfälle varit ner på cykeldag 26. Likaså med ÄL, den började med att komma senare (cykeldag 17), men har också börjat närma sig min gamla vanliga ÄL dag, dvs dag 14.

Nu sedan kliniken ville att jag höjde till 75 mg så har jag återigen fått förlängd menscykel och ÄL som kommit på dag 17. Vet inte hur jag ska tolka detta, kanske att min kropp har vant sig vid den lägre dosen och att det är bra att jag nu höjt alternativt att jag har rättat till min DHEA nivå och att jag borde ha uppehåll i ca 3-4 månadersom det har skrivits om här tidigare i tråden. 

Tyvärr så vet inte läkarna så mycket om Prasteron (DHEA) här i Sverige. Men flera får utskrivet på recept nu och de lär så småningom kunna göra sig en uppfattning om hur preparatet tett sig. I Falun började dom med detta i våras och när jag frågade om de sett någon förbättring eller försämring så fick jag helt enkelt till svar att det var för tidigt att säga något än då det var nu framöver som ÄP sker för dom som fått det utskrivet. Men lär nog ta något år innan de kan göra sig en fullständig uppfattning. Är bara glad över att en klinik ändå törs testa något utöver det vanliga. Och DHEA är ju vanligt i tex USA, alltså ingen nyhet där.  
Svar på tråden Tips om dhea