• germany

Tips om dhea

alynda - Kanske du kan prova att vända dig till en vanlig barnmorska för att få ta DHEA-S provet?

• germany
    moonstar88 skrev 2012-10-31 08:31:26 följande:
    Hejsan! Jag ska snart börja med min kur prasteron (dhea) som jag fått utskrivet från falun:). Tänkte därför försöka fråga er som använt dhea hur det fungerade för er och vilka eventuella biverkningar ni fick. Tacksam för all sorts svar:)
    Ett tips innan du börjar med preparatet är att du försöker gå till din VC eller gynläkare och få testa ditt DHEA-S värde innan du börjar äta prasteron. Detta är inget som Falun ger direktiv om, men gud så jag ångrar att jag inte försökte få ta ett prov innan jag började äta prasteron. Skulle ha varit så himla värdefullt att få veta vad mitt värde låg på och pass mkt det förbättrades efter ett antal månader.

Jag tog ett värde nyligen efter att ha ätit prasteron i 4 månader. Låg i mitten av ref.värdet.

Jag har bara mått bra sedan jag använt prasteron. Piggare, gladare och mer mera energi och tålamod generellt.
    Fick lite plitor och det främst på ryggen. I övrigt lite fetare hy men som för den delen inte gjorde att min hy blev sämre i ansiktet. Tycker själv att jag fått lite klarare lyster i huden.

Menscykeln har alla cyklar utom 1 blivit ca 2 dagar längre. ÄL utslag har kommit någon eller några dagar senare än i vanliga fall.

Har du lågt AMH så det är därför som de skrivit ut prasteron eller finns det andra orsaker som de fokuserar på just i ditt fall. DHEA sägs ska kunna förbättra äggkvaliten hos vissa.
  • germany

moonstar - Tror inte att Falun ger dig remiss för blodprovet....Men du kan ju alltid fråga dom.
    Går du hos hemortsläkare eller gör du hela IVF i Falun?
    Prova annars att höra med din hemortsäkare, alt vanlig VC eller någon annan läkare som kan tänkas vara tillmötesgående, förslagsvis kanske företagshälsovård om du har någon sådan förmån på ditt jobb?

Lycka till!

• germany

Kan tipsa om att jag har en kompis i Stockholm som numera säljer DHEA i homeopatisk form  (Wild Yam).
    www.hagenmalm.se

Vi 4 - Av mina 9 folliklar så är i allafall 6 st i fin storlek, tvivlar på att de övriga 3 kommer att hinna växa klart.
    Däremot så har det uppstått annat problem (kommunikation mellan hemortsläkare och IVF klinik kan inte ha funkat över huvud taget....). Väntar på att få prata med läkare på IVF klinik. Orkar inte skriva just nu vad problemet är. Återkommer kanske sen om jag orkar.  Men hade kommunikationen mellan dessa två ställen fungerat så skulle jag inte sitta i denna siutation just nu, så himla onödigt! Skrikandes

• germany
    Tuvalina skrev 2012-11-02 09:10:56 följande:
    Men Germany! Blir bekymrad å arg å dina vägar nu!! Vad fasiken! Hoppas för allt i världen att det ordnar sig och att du får göra ÄP på måndag! Jag som tänkte att jag säkert skulle få se dig där då!!kram
    Jag tänkte också att vi kanske kunnat få säga hej till varandra i väntrummet. Får väl se hur det blir med resan.
    Känns ju väldigt trist att låta mina äggblåsor bara få försvinna i tomma intet.....Vågar inte tänka varken det ena eller det andra....bara väldigt less och typiskt att det ska bli nåt mera strul kring mina behandlingar.
    Fick dessutom jaga recept då min läkare skrivit ut för lite orgalutran och kortison hade han också glömt skriva ut fast han lovat. Tur att Falun fanns som kunde rycka in och faxa iväg recpet.

Väntar på samtal.....men vill bara ta på mig jackan och gå ut och andas friskt syre och gå av mig lite frustration.
    Men det blåser ute så jag får vackert sitta inne och vänta så jag hör vad dom säger i luren.

• germany

Skulle ju skriva att det är toppen att du ikväll sätter sista sprutan och att ÄP för din del är nära. Du ska se att det kommer att komma ut ägg ur dina blåsor som också klarar hela "alltet" fram till ET. {#emotions_dlg.flower}

• germany
    Tuvalina skrev 2012-11-02 18:14:10 följande:
    Då tror jag att det kommer ordna sig till på måndag! Vi kommer ses där kl åtta?

KRam!!!
    Vi åker ner för ÄP i allafall. Vi får sen se vad som händer på kliniken. Äggen ska i allafall plockas.
    Aldrig i livet att jag skulle vilja slösa bort äggen när jag nu är så gott som klar med stimuleringen.
    Men känns tråkigt att inte bara kunna få slappna av och hoppas på ET....nu är målet inriktat på att få ÄP avklarat....resten vad som ska ske vare sig det finns ägg eller ej vet vi ju ännu inte :(

Ja, vi kanske ses på måndag morgon.
    Kör försiktigt och sköt om dig / er tills dess.
    Kram tillbaka!
  • germany

Vi 4 - Tack för att du frågar. Tänk vad vi bryr oss om varandra i den här soppan vi alla går igenom fast på lite olika sätt och tide......Det är bara ni som också kämpar som riktigt kan förstå. Ni vet nog hur jag menar :)
    Tog sista menopuren nyss, ÄL sprutan i morgon (om jag i allt virrvarr uppfattade sköterskan rätt...)
    Jag tycker inte denna IVF omgång är kul för fem öre Rynkar på näsan, känner bara att det inte var så här jag ville att det skulle bli, dvs en massa strul och det mot slutet av stiumeringen som vi då hade kunnat sluppit om kommunikationen hade fungerat ganska så mkt bättre mellan  hemortsläkare och klinik. Men blicken framåt och så har jag lovat min man att nu försöka göra resan till kliniken så lättsam som möjligt. I morgon kanske jag kan lova honom det när jag sovit lite bättre och vilat hjärnan (har varit en hel del telefonsamtal i dag)

Vad bra att du nu fått svar på ditt DHEA-s prov och några andra värden. Ditt DHEA värde låg ungefär lika som mitt (tror jag hade 4,7 med 24 timmars uppehåll. Enligt min läkare så behövde jag inte ha haft uppehåll med preparatet innan....men frågan är om jag ska lita på honom!)

Hur som haver så tänker du samma som mig där, att du nog behöver äta DHEA för att få åtminstone normalt värde. Hur tänker du kring detta med att ha uppehåll sedan du ätit DHEA nån månad till?

• germany

Myran - Tack för kramen, jag tar emot den och skänker dig och alla andra fina här en varm tanke tillbaka Hjärta.

Då jag själv inte känner mig så uppåt just nu så kommer dina starka peppord som en skänk från ovan....ty jag tror inte jag mår så bra av att tänka mera på hur det nu har blivit utan måste verkligen försöka rycka upp mig och bila ner till kliniken och göra ÄP så får vi ta tag i resten sen. Kliniken kunde inte heller ge mig mera besked just nu än att äggen ska plockas, resten tar de beslut om efter ÄP.

• germany

Tack Myran, MIss Boring, Lillstoran och Tuva för ert stöd.

Lillstoran - Inget har gått snett i stimuleringen utan jag har helt enkelt fått ett brev hemskickat där det stod att det inte var bra att göra IVF direkt efter en hydrosonografi och att de inväntar mitt försök till nästa mens i november....?!

Grejen är ju att jag redan är KLAR med min behandling och det borde ju kliniken veta! Det är så skrattretande så det inte är sant! Skrikandes Nu är det ju på tok för sent att dra sig ur när blåsorna är klara för att mogna, hormonbehandlingen är ju liksom både påbörjad och avslutad......

Samarbetet mellan min hemortsläkare och klinik har alltså inte fungerat alls, detta är under all kritik och jag och min man känner oss inte speciellt hoppfulla när vi betalar dyra pengar för ett försök som inte alls har de bästa förutsättningar pga denna undersökning där man då bör vänta en menscykel innna man kör i gång med IVF.

Det är inte ett halvdant försök vi väljer att betala för där man inte har optimala chanser att lyckas. Det är som att köpa nitlotten för dyra pengar! Varför ska vi behöva göra det när vår avsikt är att få det allra bästa för dessa pengar? Inte tusan vill vi köpa något halvbra inte.....

Samtidigt så kan vi inte låta mina äggblåsor gå förlorade nu när dom väl finns.....men vi har blivit tillsagda att åka ner till kliniken och sen vet vi inte så mkt mera. Så det blir en berg och dalbana rent känslomässigt också som vi verkligen inte hade behövt drabbats av om kommunikationen mellan klinik och hemortsläkare hade fungerat som sig bör.

Men nu lämnar jag detta ämne om vår situation....orkar inte gräva ner mig mera och slösa energi på en situation som jag ändå inte kan påverka då det nu är som det är.

Svar på tråden Tips om dhea