• germany

Tips om dhea

PimPim1 skrev 2012-10-22 07:34:35 följande:
    Men i mitt fall tror jag inte att jag har för mycket dhea i kroppen, är ju lastgammal:) Intressant dock att du får ÄL av lägre dos, kroppen kanske kommer i obalans på något sätt om man ger för stor dos? Har läst om andra som tycker att det fungerar bäst med 50 mg istället för 75 mg..
    Täl att tänkas på.. har mens nu och kanske ska prova en cykel med 2ggr 25 mg och se om ÄL kommer senare.. 

Tycker din fundering på hur du ska göra låter vettig. 50 mg är alltid något och även i ditt fall så kanske det passar bättre för din kropp. 50 mg var det jag först fick utskrivet av min IVF klinik, sedan när receptet tog slut så var det en annan läkare på kliniken som skrev ut på 75 mg. Så jag skulle känna mig trygg med att ändå gå ner till 50 mg.

Testa och se vad som händer! Solig
  • germany

pim pim - förlåt mig om jag är glömsk...men har du kollat ditt DHEA värde?
    Om inte, försök ta ett prov och det så snart som möjligt.

Jag börjar med korta protokollet i morgon, känns inget vidare att ge sig in i denna karusell igen.....Dagarna, månaderna, åren går så fort så fort.....och jag får nästan ångest över var denna karusell väljer att stanna till slut. Men en dag i taget är väl det enda rätta och så vet jag ju att jag inte är ensam om att livet just nu inte är riktigt normalt eller så soligt som det skulle kunna vara om man bara sluppit allt som denna karusell "tar". För det suger rejält i bland och inte är det en dans på rosor direkt...

• germany
    Lillstoran skrev 2012-10-22 10:25:06 följande:

Germany - jag önskar dig lycka till Äpple
    Tack så mycket, kan behövas många lycka till och tummar som hålls....för mig och för alla andra fantastiska kämpare Hjärta
  • germany

Vi 4 - Oh, du är inte alls det minsta tjatig Skrattande.
    Jag har snart ätit DHEA i 5 månader på raken.

Nej, jag tog bara DHEA-S, fick vara nöjd med det då den läkare jag bad om remiss inte är så lätt att be om diverse prover. Men jag har andra läkare att gå till som jag så småningom ska försöka få till att få ta om DHEA-S och då även komplettera med testosteron och östrogen.
    Jag tror det var Cff som hade tagit dessa prover förutom DHEA-S, kolla i hennes senaste inlägg så kanske du hittar hennes information om de prover som hon tog.

De prover du ska ta som du har räknat upp låter väl som en mkt bra ide, TSH är ett prov som vi som håller på med IVF borde ta regelbundet då det är så viktigt att värdet ligger bra (gärna på 1,0 istället för som runt 2 som många läkare och faktiskt även IVF klinikerna tycker är ok). Ska se om jag hittar en bra sida som man kan använda sig av ifall en del läkare vägrar låta en ta just TSH, återkommer med den sidan om ett tag.

I övrigt så kan väl full blodstatus vara en ide att kolla upp när du ändå är på gång? Kanske D-vitamin skulle vara intressant i våra sammanhang också? Finns egentligen massa prover att kunna ta som är intressant för oss,  såsom progestron, FSH och kortisol. Men kanske svårt att få ta allt på en och samma gång, så jag skulle nog vara jättenöjd att få ta just de prover som du själv hade tänkt be om och så i allafall D-vitamin och full blodstatus.
    Resten kan du kanske få ta hos en annan läkare?

Tack för ditt lycka till!

• germany
    Hannah8401 skrev 2012-10-22 13:53:24 följande:
    Stort lycka till till dig nu Germany, Hoppas dhean haft verkan så du får ut många fina friska ägg. Vet du när det blir äggplock?
    Är det någon som provat Vitex eller Q10? Eller vet om det är något för oss?

Tack snälla för ditt lycka till. Vet ej riktigt när ÄP blir. Ska ju på VUL först osv.
    Har tyvärr aldrig provat det du nämner, bara hört lite om Q10.
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-10-22 15:36:30 följande:
    Det var Falun du gick.

Varför vill de köra korta protokollet? Blir det Gonal - f eller Menopur? Vad är planen om inte detta går, kommer du att fortsätta med ytterligare försök?

De verkar vara duktiga i Falun. Har bara hört positivt om dem. Deras långtidsodling.      
    Ja, jag går i Falun. Korta eller långa protokollet?....Jag har provat båda två tidigare och för min del så har det varit hugget som stucket.

På din fråga om vad jag har för plan om detta inte lyckas så kan jag helt enkelt inte börja tänka så precis när jag ska till att sätta igång med min behandling!!!
     Så, en sak i taget och just nu så är det såklart min stora förhoppning om att jag och min man ska lyckas....resten ev skit & flopp får jag försöka ta tag i sen....men riktigt så vill jag alltså inte tänka, att vi förmodligen inte ska lyckas och därmed måste ha en plan B direkt nu.... Däremot så är kan jag sant erkänna att jag inte direkt ser fram emot min behandling och alla steg man ska passera inann man ens är framme vid ÄP.

OM jag ramlar ner i mörkret igen så är det som sagt något jag vare sig vill eller ska tänka på nu. Dock så har jag alltid tagit mig upp ännu starkare därifrån,  så "den dagen den sorgen". Men förhoppningsvis ska jag också få känna samma lycka som du och många andra kämpare har lyckats nå fram till.
  • germany

Har nu fått svar på mitt DHEA-S. MItt värde ligger på 4,7 (ref.värde 1.7 - 9,2)
    Hade dock inte hunnit tagit 75 mg så länge så kanske ligger det något högre nu när jag ökat dosen från 50 mg  till 75 mg.

cff - Lycka till med din sprutande, vi får hålla tummar för varandra att det går bra med både det ena och det andra. Hörs!

• germany
    cff - Hur gör du med DHEA nu under sprutperioden? Min klinik vill att jag ska äta hela tiden ända fram till ett ev plus. Sedan vet jag att andra läkare utomlands säger att man ej ska äta DHEA under tiden man sprutar.......Just varför har jag inte fått kläm på.

Min man vill att jag lyssnar och gör som min IVF klinik här i Sverige har rekommenderat och jag tror det lutar åt att jag följer deras råd. Känns lite vanskligt att bara tvärsluta utan att ha en aning om det kan sätta kroppen lite ur spel just nu under sprutperioden. Om jag bara visste anledningen till varför läkare utomlands rekommenderar sina patienter att sluta intaget av DHEA så kanske jag lättare skulle kunna ta ställning.

Cice, om du kikar in i tråden igen så får du jättegärna svara på den frågan Glad
  • germany
    Vi 4 skrev 2012-10-23 12:11:40 följande:
    Tillbaka från läkaren som var välvilligt inställd. Dock hade deras labb inte S-DHEA med som alternativ! :-O Så vi kunde helt enkelt inte beställa det. Jag får iaf kolla testosteronet, östradiol, kortisol och TSH. Får se vad detta ger då.

Men vad bra! Alltid något Glad.
    Men du borde ha kunnat fått tagit B - blodstatus ändå....det som brukar ingå i det provet är föurtuom TSH, T3, T4:
    B-HB (blovärde)
    B-EPK (röda blodkroppar=
    B-EVF
    B-MCV (medelcell volym)
    B-MCH
    B-MCHC
    B-TROMBOCYTER (blodplättar ~koagulation)
    B-LPK (vita blodkroppar  från hypofysen)

Har du ingen företagshälsovård dit du kan vända dig att ta lite mera prover? Jag varierar med provtagning hos min hemortsgyn, VC och företagshälsovård. Kanon att kunna be om lite prover lite här och där så går det oftast lättare att få ta.
  • germany
    Vi 4 skrev 2012-10-23 09:57:40 följande:
    Germany, vad glömsk jag är, skulle ju skriva att det var ju himla skönt att få veta att DHEAt ligger precis i mitten, säkerligen har du behövt det och säkerligen var det bra med din ökning av dosen! Jätteskönt att veta!
    Jag känner mig nöjd över provresultatet och med tanke på att jag nu ätit det i hela 5 månader och ligger precis i mitten av ref.värdet så kan jag verkligen inte ha haft speciellt mycket av detta hormon innan.
    Väldigt trist att jag inte tog provet innan intag av DHEA....hade varit såå himla intressant att ha sett skillnaden i värdena.

Synd att inte du kunde ta DHEA-S. Men varför förstår jag inte? De kan väl skicka iväg provet, för mig skickar dom det ändå till Umeå för avläsning. Vill du ta provet så borde det ju inte vara omöjligt?
Svar på tråden Tips om dhea