-
Fast jag väljer att tro på att Prasteron inte ges i "placebo" syfte av Falun. Men om det skulle vara så....snacka om att de i såfall kan ligga risigt till om de dessutom går ut med sådan information.Tuvalina skrev 2012-09-16 10:28:55 följande:Germany, om du ser det inlägget jag gjort innan så förstår du att prasteron ges enligt läkare i Falun med väldigt stor tanke att det kan ha en slags "placebo" effekt också. Jag förstår det som att enligt de så spelar det ingen roll när man tar tabletterna...
-
Myran - Alltid givande att få höra andras erfarenheter efter intag av DHEA. Detta med fetar hy och acneliknande utslag verkar vara vanligt. Förstår att du valt att sluta med preparatet då du nu är helt inne på ÄD (vi kanske ses mer i ÄD- tråden snart :)
Detta med förlängd menscykel verkar också inträffa för flera av oss = mkt positivt för alla med kort menscykel.
Visst stämmer det att du skippade Atenresan trots att du hade planer på det?
Önskar dig all lycka där jag hoppas det inom en snar framtid får födas en eller två små söta myror . -
Alynda - Varmt välkommen till tråden .
Om inte din klinik vill skriva ut Prasteron (som DHEA preparatet heter som vi får på recept) så köp via nätet.
Varför ens tala om för din klinik att du äter detta preparat? Alla tar ju till olika sorters vitaminer och preparat så vore jag du skulle jag inte säga någonting alls (kanske om en graviditet uppstår så de får veta att DHEA kanske hade ett finger med i spelet).
Detta med att äggen är av dålig kvaliten är oftast en enkel förklaring som de flesta får höra....I bland stämmer det nog, men många ggr inte utan av helt andra orsaker. Absolut att du ska testa DHEA. Ett tips, be din läkare på din VC om att få ta ett DHEA-S prov innan du börjar med preparatet så du vet vilket värde du verkligen ligger på. Kanske ligger du så bra till att du inte ens behöver det (knappast troligt) och om inte så är det intressant att veta om du kan få upp värdet efter en tids användning av preparatet.
Du kan börjar när som hellst i cykeln, men blir du gravid så ska du sluta använda DHEA.
Har du kollat upp om du får göra PGD då du blivit tvingad att avbryta en graviditet så sent pga svår genetisk defekt? (Beklagar att det slutade så.....jobbigt att ha gått så pass länge och så tvingas avbryta det hela....)
Tycker du ska "prata" med Kattflickan = här i tråden (du hittar henne i inlägget här ovan). Hon har värdefull erfarenhet av detta då hon själv fått avbryta 2 av sina graviditeter pga genetiskt fel på barnen. Tror du kan ha nytta av att ventilera lite kring detta med henne.
-
Alynda - Glömde skriva att många av de som handlar DHEA via nätet köper det från www.DHEA.com
-
Alynda - Jag tror desvärre att PGD inte kan göras privat i Sverige, men utomlands så går det nog få göra det privat. Som sagt, Kattflickan är jätteduktig på detta och kan säkert ge dig många goda råd .
Usch, jobbigt att ni tvingats avbryta era graviditeter och det efter att ha kommti en bra bit in i den. Hoppas det vänder nu och att din 4-åring får ett småsyskon snart.
Visst är det bättre om du ger DHEA några månader innan du ger dig in på ditt IVF försök.
Min IVF klinik ville att jag skulle äta preparatet ca 2 månader (men jag kommer att hinna äta 4 månader).
Bättre att ge allt en chans och inte stressa fram ett försök. Kanske får du lite ro i själen också och kan försöka leva allmänt gott och försöka att inte ens tänka på IVF eller barn under den tid du äter DHEA. Men förkasta inte hemmaförsöken under tiden .
Miss B - Bra att du går på din alldeles egna magkänsla, den vinner i längden (och även ärlighet) -
- Åh, vad bra! Där är du ju Nu får du ta över som kan det där med PGD. Kram!
-
Du kan i samband med att du ber om att få ta provet även säga att du kan betala för det eller de prov du ber extra om. Då kanske det går lättare att de säger ja. Jag har 4 olika ställen som jag vänder mig till och försöker variera mellan dessa ställen när jag ber om att få ta lite olika prover.Gaaaa skrev 2012-09-18 12:54:07 följande:Min vårdcentral tog inte DHEA-S eller AMH värdet och visste inte direkt vad det var..
På min IVF klinik Carlanderska tog de AMH för jag tror att de själva var intreserade av resultatet men inte
DHEA-S. -
Alynda - Vad bra att du kanske får ditt DHEA-S uppkollat nu. Skam den som ger sig!
Förstår också din rädsla för att börja med något preparat som du tidigare ej provat. Så har jag också känt, men när man väl är i gång så försvinner all rädsla och jag ser fler fördelar med DHEA än biverkningar. De flesta verkar få lite acne framförallt i början, men det är inte något som man dör av och jag förstår faktiskt att man får lite acne då det är ett föryngringspreparat vi tar och helt förståeligt att kroppen svarar på det tillsatta hormonet genom att ge oss det som man hade när man var yngre, dvs fetar hy och lite plitor . Kan jag föryngra mig själv något gällande fertiliteten i allafall så tackar jag och tar emot med glädje! -
Vad bra! Tror det kan vara en bättre väg att gå och ett säkrare sätt att få ett ja till sin önskan att få ta sina prover.Gaaaa skrev 2012-09-20 17:05:28 följande:
Det gjorde jag!
Hur går det för dig? -
Hm, Har använt Prasteron nu i snart 4 månader och mensen har kommit mellan dag 28-30 (har normalt en cykel på 28 dagar). Idag på dag 25 har det nu kommit blod.... (tog gravtest i går som visade )
Har förutom de sista 2 veckorna ätit dosen 50 mg. Senaste receptet så stod det 75 mg och jag har tagit det som ordinerats. Börjar fundera om det kan vara ökningen av preparatet som "förvirrat" min kropp och därmed släpper fram mensen hela 3 dagar för tidigt? Alternativt om det är så att även jag har kommit upp i den ålder när mensen kan börja leva sitt eget liv.
Men just att det blev så här nu när jag höjt dosen och tar 75 mg varje dag....får mig att fundera lite smått.
Jag tror därför att jag kommer att ta 50 mg varannan dag och andra dagen 75 mg och se hur det står till med menscykeln nästa gång.
Alynda - Hoppas du får ta DHEA-S provet snart. Kanske behöver du inte ens ta tillskott då kanske ligger bra till i ditt värde.